Avatar billede erikg Nybegynder
04. juni 2005 - 19:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Støjmåling ved hjælp af PC og mikrofon

Jeg skal have målt støj, både i vores lejlighed og i vores have og derfor tænkte jeg at det burde en bærbar PC da egentlig kunne klare.

En mikrofon til at indfange lyden (støjen) og noget software til at gemme de data der strømmer ind og evt. tegne en fin graf med dB-niveauer.

Er der nogen der kender til en sådan løsning?

PS. Jeg er med på at man kan købe (dyre) støjmålingsinstrumenter, men det er jo sådan set en lille hobby-model jeg havde tænkt mig.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. juni 2005 - 19:42 #1
Du skal bruge en kalibreret mikrofon til det..
det letteste er nok at skaffe et termlab sæt, det er til db-måling, og så kan du tjene lidt på at måle de lokale brian'ers anlæg ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2005 - 19:49 #2
Brüel & Kjær har verdens bedste udstyr til den slags, de er nok også lidt for dyre til engangsbrug :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juni 2005 - 19:51 #3
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. juni 2005 - 20:12 #4
En termlab måler kan købes for små 7000dkr..
http://caan.nettsted.no/ehandel/default.asp?ID=015918
Avatar billede erikg Nybegynder
04. juni 2005 - 21:11 #5
Tak for de mange svar, men det er jo netop ikke Brüle & Kjær jeg var ude efter.

Er der ikke en løsning, der simpelthen kan tage fat i at man har en PC og en mikrofon og så måle på det input der kommer ?
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
04. juni 2005 - 22:16 #6
nej, en simpel løsning er der ikke, som webmasterdk skriver skal du bruge en mikrofon, der er kalibreret (lineær) og derudover skal man anvende nogle rimelig nøjagtige filtre, til måling efter bestemte normer.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
06. juni 2005 - 15:38 #7
erikg > Nu ved jeg jo ikke om du bor i en storby, men som sagt tidligere.
Hvis du anskaffer dig en term-lab måler, så kan du leje den ud til den lokale bilstereo pusher...
Så kan den faktisk nogenlunde hurtigt tjene sig hjem igen, men en sådan måling koster omkring 500 normalt ;)
Du kan sikkert nok finde et underligt program der kan måle med en alm. pc mikrofon et sted...
Men værdien af de data du får... kan du printe og tage ud på toilettet, pænt sagt ;)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
12. juni 2005 - 00:29 #8
Kommet videre?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juni 2005 - 15:27 #9
Åbenbart ikke..
Avatar billede erikg Nybegynder
14. juni 2005 - 22:21 #10
Jeg fik ikke det svar jeg havde håbet på, men jeg blev da klogere :-)