Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. juni 2005 - 20:34 Der er 11 kommentarer

Opret mappe via hjemmesiden

Hejsa,
Har en side hvor jeg skal have den til at oprette nogle mapper i takt med når du opretter gallerier.
Har koden:
mkdir("../$_POST[galleri]"); (line 22)

og får flg. fejl:
Warning: mkdir(../test): Permission denied in d:\xxx\xxx\www\test\xxx\xxx\create.php on line 22

- Tror det handler om at ændre oplysninger for serveren så jeg kan få lov til at oprette noget via siden, men kom med nogle bud.
Avatar billede lauer Nybegynder
05. juni 2005 - 20:51 #1
lav via FTP en chmod 777 på mappen du vil kunne oprette mapper i.
Hvis du må, vil det evt også være en god ide at ændre UMASK for den mappe, så du kan slette de mapper PHP opretter igennem FTP. Men det kommer lidt an på hvordan din serveR/webhotel er sat op.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. juni 2005 - 21:07 #2
Kan ikke lave om på chmod. - Ska jeg til at kontakte webhotellet så?
Avatar billede lauer Nybegynder
05. juni 2005 - 21:09 #3
hmm, og hvorfor kan du så ikke det?
Får du en fejl, eller ved du bare ikke hvordan?

Du kan godt prøve at kontakte dit webhotel, så kan de sikkert også svare dig, hvad du har gjort galt.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. juni 2005 - 21:09 #4
Var lige inde og læser. Webhotellet kører på en win2000 server. Og det er kun unix hvor der er chmod. Der stod at man ikke skal bekymre sig om rettigheder på windows serverne- men ja, skal jeg jo egentlig?
Avatar billede lauer Nybegynder
05. juni 2005 - 21:12 #5
ohh, ja det er rigtigt nok, at du ikke skal tænke på det under win2000.
Men kan det måske skyldes at mappen allerede findes. Du får vel ikke flere fejl, end bare den ene?
Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. juni 2005 - 22:55 #6
test findes ja, men selvom jeg prøver at oprette eks. "afdg" så får jeg også fejl, men jeg har måske en anden idé. Det kan have noget med stien at gøre.. fordi webhotellets sider ligger eks. under mappen "www" så måske jeg skal give en mere eksakt adresse til mappen? - hvis i kan følge mig
Avatar billede s0mmer Nybegynder
05. juni 2005 - 22:57 #7
hvis jeg eks. ku få udskrevet dir den egentlig opretter mappen i ku det være behjælpeligt måske..?
Avatar billede lauer Nybegynder
06. juni 2005 - 08:53 #8
Ja, det ville nok være en ide.
F.eks. kunne dirname(__FILE__); give den den aktuelle mappe.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
06. juni 2005 - 13:01 #9
det forstod jeg ikke helt. prøv at smække det ind i koden
Avatar billede kargo1 Nybegynder
06. juni 2005 - 13:30 #10
I dit eksempel forsøger du at oprette en mappe et niveau over den mappe, hvor dit script afvikles. Har du - og skal du have - skriverettigheder til den mappe? Prøv at udelade "../" og se, hvad der sker.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
06. juni 2005 - 14:01 #11
selvom jeg undlader '../' får jeg stadig permission denied.