Avatar billede schipa Nybegynder
12. juni 2005 - 04:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

xp til 2 forskellige formål: hvordan?

Hej

jeg har fået en ny pc, og den vil jeg bruge til 2 vidt forskellige formål:

1 musik og ikke en pind andet: her vil jeg kun sjældent have brug for internet.
2 alt det andet, dvs. internet, kontorprogrammer osv.

Jeg har to hd, en 160 gb sata samt en 40 gb ata, jeg tænker også på at købe endnu en stor sata(n). Jeg har allerede installeret xp, diverse sikkerhedsopdateringer, antivirus, firewall m.m.

men altså er jeg meget i tvivl om jeg skal lave en bruger nr. 2 i xp, eller installere xp på ny på en anden partition?

Og vil Xp kræve, jeg autoriserer den igen?

Og hvad med antivirus, firewall osv mht. licenser?.

Og er jeg dækket sikkerhedsmæssigt hvis jeg blot laver en ny bruger?

Og så er der det med hardware profiler, på internet delen vil jeg f.eks. bruge mit soundblaster lydkort til mp3, skype osv.... På musikdelen vil jeg så have installeret mit lydkort til musik.

Kom nu bare med nogle råd, jeg aner ikke mit levende råd.
Tak på forhånd!
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
12. juni 2005 - 09:51 #1
Der er lidt forskellig fortolkning af følgende linje i licensaftalen (del 1.1 findes sikkert på dansk i din version):
  1.1 Installation and use.  You may install, use, access,
  display and run one copy of the Software on a single computer,
  such as a workstation, terminal or other device ("Workstation
  Computer").  The Software may not be used by more than two (2)
  processors at any one time on any single Workstation Computer.
I princippet må Windows kun installeres i én kopi som du bruger til daglig.
Hvis du installerer en kopi mere skal den også aktiveres, men aktiveringen kan kun tjekke om du har installeret på en anden computer, den kan ikke opdage at du har installeret to gange på den samme, så det er der ikke noget problem i.
Det er helt klart mest oplagt at oprette en ekstra bruger hvis du meget gerne vil holde de to ting adskilt. Ja, du er dækket sikkerhedsmæssigt, hvis du laver en ny bruger.
Jeg ved ikke helt hvad argumentet skulle være for at lave to Windows-installationer. Det kan ikke nødvendigvis beskytte dig mod overførsel af virus fra den ene bruger til den anden med mindre du adskilder de to installationer så skarpt at de slet ikke kan "se" hinanden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2005 - 11:46 #2
Kan slet ikke se hvor fordelen skulle ligge i:
Og så er der det med hardware profiler, på internet delen vil jeg f.eks. bruge mit soundblaster lydkort til mp3, skype osv.... På musikdelen vil jeg så have installeret mit lydkort til musik.

HMMM??????
Avatar billede tubber Juniormester
12. juni 2005 - 12:45 #3
Hvad er det for 2 lydkort der er tale om, soundblaster er jo et vidt begreb....

Umiddelbart vil jeg installere det under en bruger, og så lave 2 skriveborde, et du bruger til det ene og et til det andet.....

Grunden til det er jeg mener det er hul i hovedet med 2 installationerer:

1: Når det er XP SKAL der være antivirus og firewall hvis bare der er den mindste internet adgang
2: 2 installationer er spild af resourcer
3: Du kommer sikkert i klammerier med licens aftaler ved 2 installationer

Grunden til det er jeg mener det er hul i hovedet med 2 brugere:

1: Når det er XP SKAL der være antivirus og firewall hvis bare der er den mindste internet adgang
2: Dine ting bliver spredt på maskinen hvis du ikke tweaker det
3: Har du 2 lydkort så installeres driverne automatisk i begge brugere hvis du vælger de skal installeres

Den eneste fordel jeg kan finde er, hvis du finder det du har 2 forskellige arbejdsmapper (skrivebord og dokumenter)........

Så en installation og en bruger vil være smartest efter min mening.......
Avatar billede ahave Nybegynder
12. juni 2005 - 14:08 #4
Hvis du bruger winamp til at afspille med, kan du bare i winamp konfigurere den til at bruge dit smarte lydkort til musik og ellers bruge det andet til resten.

Jeg er helt på linie med >tubber, det ville simpelthen være spild af god energi at have 2 installationer.
/ahave
Avatar billede tubber Juniormester
12. juni 2005 - 14:54 #5
Hvis det ene lydkort er bedre end det andet hvorfor så ikke bruge det til alt ?
derfor det ville være rart at vide hvad vi snakker om når det er musik og hvad det er for lydkort
Avatar billede schipa Nybegynder
12. juni 2005 - 15:49 #6
Tak for feedback.

Schwarz>The Software may not be used by more than two (2)processors at any one time on any single Workstation Computer.

Som jeg ser på det, har man to xp installationer på samme maskine, kan man umuligt bruge mere end en ad gangen.

Tubber> jeg bruger soundblaster til at afspille, det andet prof. lydkort kun til at indspille.

Som jeg ser på det er fordelen ved 2 installationer el. brugere, at jeg på musikdelen kun vil have 2-3 programmer installeret, og kan skære ned på alle de andre processer der tærer på hestekræfterne. Ingen store office-pakker, ingen antispyware, skype, msn , webcamsoftware og alt muligt andet i baggrunden.
Avatar billede schipa Nybegynder
12. juni 2005 - 15:51 #7
øh, glemte lige, jeg bruger det ene lydkort kun til at indspille, fordi det er det eneste det kan.
Avatar billede tubber Juniormester
12. juni 2005 - 16:54 #8
Så som office pakker tærrer ikke på kræfterne hvis ikke de er startet, og det gælder alt. De services der kører normalt vil også kører på den bruger der har det andet lydkort......

Skype og MSN kan jo bare sættes til at ikke starte automatisk.....
Antivirus bliver du nok nød til hvis der er netadgang.....

Kan ellers godt følge din tankegang :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. juni 2005 - 15:20 #9
schipa: I det du tager fat i, står der at der højst må være to processorer i den maskine, du bruger Windows XP på. I sætningen før står der:  "You may install, use, access, display and run one copy of the Software..."
Det var det, jeg henviste til.
Avatar billede schipa Nybegynder
17. juni 2005 - 23:47 #10
tak for hjælpen, allesammen!