Avatar billede dalbjerg Nybegynder
16. juni 2005 - 13:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Terminal server og netværksprinter

Hej

Kan man med en standard windows 2003 Terminal server, mount dynamisk netværksprinter fra en klient?

Jeg har 50 klienter som sidder på fra hver deres lan, jeg ved ikke noget omkring deres netværk, ligeledes ved jeg heller ingen ting om deres printer.

Jeg ved dog at de kører Windows XP alle sammen.

Jeg har sat en terminal server op, men folk kan ikke rigtigt printer fra den. Stort set alle har netværksprinter som er koblet på deres maskiner. Hvordan for jeg client / terminal server til at mounte dem????
Avatar billede leif Seniormester
16. juni 2005 - 14:25 #1
I fjernskrivebord (klienten) kan du under indstillinger -> Lokale Ressourcer -> sætte den til at Oprette forbindelser til Lokale printere ! (Har faktisk aldrig prøvet det i praksis)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
17. juni 2005 - 12:33 #2
leif: Ja det har jeg prøvet og serveren står ikke til at disable den funktion. Så det burde fungere men den vil ikke tage netværksprinter med over. Lokale printer er ingen problemmer.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. juni 2005 - 12:42 #3
Det kan du desværre ikke dalbjerg.

En ip er ikke en lokal ressource.

Du kan lave en fast vpn imellem de to netværk. Installere alle "lokal netværks printere" fra det ene lan, direkte på terminal serveren på det andet lan, som så er forbundet via vpn.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
17. juni 2005 - 14:29 #4
bjuhl: man kan med div. 3. parts programmer ved jeg. Og der er jo nok en grund til at de er der. Så du har højt sandsynligt ret. En VPN forbindelse er ikke løsningen, der jeg ikke er herrer over de andres netværks opsætning.

En række leverandører som skal ind og opdatere i et system. (Som af en eller anden grund ikke er blevet lavet som web baseret.)
Avatar billede pempem Nybegynder
19. juni 2005 - 21:09 #5
Hej Dalbjerg. En af de ting der skal være i orden for at få print til at virke på terminal i 2000/2003 er, at selve terminal serveren skal have driver til den printer som en opkoblet bruger har installeret. Er dette en printer der ikke ligger default i 2000/2003 vil det ikke virke. Det man så gør, er at installere den eller de omtalte printer typer lokalt på serveren og så kan man slette dem bagefter. Herefter vil driveren være i 2000/2003 og så burde det virke
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
22. juni 2005 - 10:36 #6
pempem: Korrekt. Man kan dog i TS 2003, sætte en fallback driver op. Dette vil sige kan den ikke finde en driver der passer bruger den den.

Derudover vil den også give en fejl i event loggeren, om at der et problem med en driver det kommer der heller ingenting af.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
23. juni 2005 - 08:18 #7
Hej Dalbjerg

Så er løsningen klar, og jeg har testet den.

MS har lavet en ny udgave af Remote Desktop der understøtter dette. Den hedder ver. 5.2 og findes kun på engelsk, men det virker.

Hent den fra microsoft.com

P.s. De har nok været klar over at den var gal.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
21. juli 2005 - 09:42 #8
Bjuhl: så for jeg denne fejl: http://www.leweb.dk/eksperten/rdp-error.jpg
Avatar billede bjuhl Nybegynder
21. juli 2005 - 18:45 #9
Det var underligt, jeg har installeret den ved mange af mine kunder, den overskriver bare den gamle ver.

Det er XP klienter med SP2 og alle opdateringer ikke???

Ellers prøv manuelt at fjerne den gamle først fra kontrolpanel.

Men som sagt, jeg har aldrig haft problemer.
Avatar billede squize Nybegynder
04. august 2005 - 13:43 #10
En anden, men mere omstændig løsning, er at:

Dele netværksprinteren på den klienten.
bruge "net use lpt2 \\klient\print_share"
og herefter installere en ny printer på klienten, som bruger lpt2.

På denne måde kommer den med op på TS, da den virker som en lokal printer.