Avatar billede finnholm Nybegynder
30. juni 2005 - 12:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

find-erstat går i fejl i VBA

Hej

Jeg skal have udsøgt nogen forskellige værdier i kolonne A og erstattet dem med "". Problemet opstår da søg&erstat funktionen ikke kan finde værdien den søger og går derfor i fejl 91.

Hvordan får jeg den til at søge videre på næste værdi og altså fortsætte i subben.
Avatar billede sjap Praktikant
30. juni 2005 - 12:16 #1
Er næsten nødt til at se koden, men du kan evt. prøve at indsætte

On Error Resume Next

og så lige huske at placere

On Error GoTo 0

i slutningen af sub'en, så fejlbehandlingen sættes tilbage til normalen igen.
Avatar billede finnholm Nybegynder
30. juni 2005 - 12:19 #2
Range("a:a").Select

    On Error Resume Next
    Do Until ActiveCell.Value = "-----"
    Selection.find(What:="78300", After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False).Activate
    ActiveCell.Replace What:="78300", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False

    Loop
on error goto 0

efter "error" - skal den gå videre til samme procedure med en anden værdi der skal udsøges.
Avatar billede sjap Praktikant
30. juni 2005 - 13:56 #3
måske kan du bruge noget i denne her retning i stedet:

Sub test()
Dim firstAddress

With Worksheets("Ark1").Columns(1)
    Set c = .Find(78300, LookIn:=xlValues)
    If Not c Is Nothing Then
        firstAddress = c.Address
        Do
            c.Value = Null
            Set c = .FindNext(c)
        Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
    End If
End With

End Sub
Avatar billede finnholm Nybegynder
30. juni 2005 - 14:01 #4
Ikke lige umiddelbart, da jeg skal omdefinere "78300" til ""/null og derved går denne sub jo i fejl.
Avatar billede sjap Praktikant
30. juni 2005 - 16:46 #5
Jeg forstår ikke lige hvad du mener.

Jeg har prøvet på en kolonne med tal, hvor jeg havde skrevet 78300 et par steder. Sub'en erstattede disse steder med Null - det var det, jeg troede du ville.
Avatar billede sjap Praktikant
30. juni 2005 - 16:58 #6
Har lige testet den uden for min anden kode, og kan godt få den til at fejle. Prøv med denne her i stedet:

Sub test()

With Worksheets("Ark1").Columns(1)
    Set c = .Find(78300, LookIn:=xlValues)
    If Not c Is Nothing Then
        Do
            c.Value = Null
            Set c = .FindNext(c)
        Loop While Not c Is Nothing
    End If
End With

End Sub
Avatar billede finnholm Nybegynder
01. juli 2005 - 07:42 #7
Det virker perfekt.
Hvorfor "not is nothing" - den vending forstår jeg ikke helt?
Set - laver vel celleadressen eller...

Ligger du svar
Avatar billede sjap Praktikant
01. juli 2005 - 14:34 #8
Ok.

"Not c Is Nothing" lyder umiddelbart lidt klodset, så jeg kan godt forstå dit problem.

Det kan måske lettest forklares med følgende:

Hvis "c Is Nothing", så er der IKKE fundet noget i søgningen.
Hvis "Not c Is Nothing", så ER der fundet noget i søgningen.
Avatar billede finnholm Nybegynder
04. juli 2005 - 08:03 #9
Ok - tak for hjælpen...!