Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 11:58 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Opdatere/beregner ikke formler ved ændring i arket

Hej,

Jeg har læst et par spørgsmål lign. men ingen har rigtigt kommet med en løsning, derfor dette "genspørgsmål"

Mit excel ark er såmænd ikke særligt stort, et ark  med data i ca. 1000-2000 felter.

Når jeg laver en sum formel vil den ikke opdatere summen, hvis jeg ændre i nogle af felterne som den beregner summen af.

Eneste måde den vil opdatere er hvis jeg "redigere" formlen f.eks. trykker F2 og enter, eller gemmer arket.

Excel er sat til automatisk at beregne, og det fungere fint i andre ark, blot ikke dette, heller ikke hvis jeg kopiere det til en ny fil!

Er der nogen som har en løsning på dette problem, som åbenbart opstår for flere personer sådan mere eller mindre sporadisk.

Mvh

Tmadsen
Avatar billede x-lars Novice
04. juli 2005 - 12:33 #1
Beregner den arket, hvis du trykker på F9 ?
Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 12:42 #2
Nix, kun ved at redigere feltet med sum formlen eller gemme arket.
Avatar billede b_hansen Novice
04. juli 2005 - 12:44 #3
1000-2000 felter kan osse være meget. Hvor mange af dem er formler? Hvis der er tale om opslagsformler (LOPSLAG o.l.), kan det være forklaringen, da de tager lang tid at opdatere
Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 13:49 #4
Det er hovedsagligt alm. data feltet uden formler. De eneste formler der er er en 50-100 sum formler.

Men havde den blot opdateret så var det ikke så slemt igen, men den opdatere overhovedet ikke, så det er ikke et tidsspørgsmål.
Avatar billede b_hansen Novice
04. juli 2005 - 13:51 #5
Du har vel tjekket fanebladet Beregning under Indstillinger?
Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 13:57 #6
Jo, som jeg skriver:
"Excel er sat til automatisk at beregne, og det fungere fint i andre ark, blot ikke dette, heller ikke hvis jeg kopiere det til en ny fil!"

Så den skulle være fin nok.

Min personlige tro/holdning er at det er et af de her uforklarlige Microsoft problemer som bare sker, og der ikke findes nogen menneskelig logisk løsning anden end f.eks. total genindtastning af alle data.
Avatar billede b_hansen Novice
04. juli 2005 - 14:23 #7
Nogle gange er det nu lettere at snyde Microsoft end ved en manuel indtastning af data.
Jeg har oplevet, at det har været nok at kopiere data over i et nyt, rent regneark. Formlerne kan man osse snyde med. Tast F2 og kopier cellens indhold over i det nye regneark. Når alle formler er kopieret over, kan du kopiere dem nedad.

Problemet skyldes vel ikke, at du har installeret en makro eller andre "sjove" ting?
Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 14:43 #8
nææ ingen smarte ting i dette ark, det er ret simpelt og ret standard. Det er det som gør det hele så forbitret ;o)

Andre filer med en million milliard links og smarte formler samt makroer og jeg ved ikke.. ja de fungere fint nok.
Avatar billede b_hansen Novice
04. juli 2005 - 14:47 #9
Har du prøvet at åbne regnearket på andre computere eller få andre til at åbne det? Hvis de ikke har problemer, kunne årsagen måske være din installation.
Avatar billede sjap Praktikant
04. juli 2005 - 15:18 #10
Bruger du nogen SUM.HVIS funktioner? En fejl som den du har beskrevet kan forekomme, hvis du bruger SUM.HVIS med forskellig størrelse på sum-området og på kriterie-området.

F.eks. vil

SUM.HVIS(A3:A10;A2;B3:B9)

ikke altid blive genberegnet (kan ikke lige huske hvorfor, men det kan jeg sikkert finde ud af, hvis du er interesseret). Ret argumenterne, så de to områder er lige store:

SUM.HVIS(A3:A10;A2;B3:B10)
Avatar billede tonnym Nybegynder
04. juli 2005 - 15:46 #11
Nej det er bare en alm. sum(F1:L1),

har også prøvet at åbne arket på en anden maskine uden held, samme fejl.

Vil imorgen prøve at kopiere på forskellige måder (import fra txt fil etc.) og se om det så vil virke. Men som sagt så virker det ikke med en alm. ctrl+c og indsæt i et andet ark.

Så tror sgu det er en dead end ting, irriterer mig blot da det er en fejl jeg med jævne mellemrum løber ind i.
Avatar billede sjap Praktikant
04. juli 2005 - 15:49 #12
Kan du maile arket? Så vil jeg da gerne kigge lidt på det - hvis ellers min gamle 97'er stadig kan læse filerne.
Avatar billede sjap Praktikant
04. juli 2005 - 15:52 #13
Har du nogen cirkulære referencer?
Avatar billede bak Seniormester
04. juli 2005 - 18:26 #14
Prøv lige at markere dine data og kør denne lille makro

Sub testz()
Selection.Formula = Selection.Formula
End Sub
Avatar billede tonnym Nybegynder
11. juli 2005 - 08:47 #15
Årsagen er stadig ukendt, men arket eller rettere de data der var i det fungere nu, efter nogen kopiering+import/eksport så har jeg fået det til at virke.

Så omend det måske ikke er helt 100%, synes jeg B hansen kom tættest på en løsning. Så hvis du gider smide et svar, så uddeler jeg points!

Hvis nogen føler sig snydt må i lige smide en linie.

Men som sagt, aner stadig ikke hvad der gik galt.. ved bare at efter at have kopieret det flere gange og lavet det til txt fil og genoprettet formler, så fungere det, med andre ord, en "genindtastning" fik skidtet til at virke.
Avatar billede tonnym Nybegynder
29. juli 2005 - 20:43 #16
Ingen svar jeg lukker her, hvis B hansen ønsker points må du lige skrive så får du dem gerne!
Avatar billede b_hansen Novice
01. august 2005 - 09:57 #17
Nej, intet svar herfra, for jeg har været på ferie *S* Men behold bare pointene, når ingen af os kom med en brugbar løsning.
Avatar billede masuda Juniormester
17. august 2011 - 11:27 #18
Hvis du har den nyeste version af Excel, kan problemet løses ved at gå ind i fanen "formler", herefter "indstillinger for beregning" og vælge "automatisk".
Jeg har haft problemer med, at nogle ark sættes til "manuelt", når de åbnes i den nye version af excel og derved kun opdateres, når man står i cellen og taster f2, men det kan heldigvis løses ganske simpelt :)
Avatar billede Roeren Praktikant
02. marts 2018 - 10:41 #19
Masuda, du er genial. Tak for løsningen. Min var også sat til manuel.