Avatar billede schipa Nybegynder
07. juli 2005 - 09:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

kan død installation reddes?

eg har for ca. 3 uger siden fået en ny pc op at køre.

xp home
p4 2,6 ghz
1024 Mb Geil DDR Ram
hd1 samsung spinpoint SATA
hd2 maxtor ATA 100

jeg installerede xp på en partition på SATA disken. og brugte rigtig lang tid på at installere alt muligt hardware, software, mange mange dokumenter fra tidligere maskine osv.

I går skete der at

1 maskinen hang i lang tid
2 det lykkedes mig til sidst at trykke genstart
3 ved genstart ser jeg en besked hvor jeg mener (det gik stærkt) at der stod noget om system.ini fil som ikke var der eller noget i den dur
4 så står der at maskinen ikke kan boote fordi der mangler en fil hal.dll i c:\windows\system32
det er meget mærkeligt, da Windows var installeret på F: partition af SATA drevet. Jeg fortolker dette som om der stadigvæk er nogle rester af en tidligere installation på c: partitionen af ATA drevet. For øvrigt indeholder den partition også en trojanbepulet fil som jeg ikke kan slette.

5 jeg prøver at reparere installationen, men uden held. FIXBOOT gav ingen resultater, FIXMBR turde jeg ikke rigtigt, fordi jeg frygtede at partitionerne og alle data vil futte af.
6 jeg tænkte så, at jeg ville installere på ny oveni den defekte installation
7 da jeg bliver gjort opmærksom på at destinationen F: allerede indeholder Windows, og at programmer, brugere samt andre instillinger ville blive slettet får jeg kolde fødder og installere på ny i en mappe som jeg kalder WINDOWS2

Spørgsmål er:

- kan jeg stadigvæk nå at redde den oprindelige install? Hvordan evt. ?
- hvis jeg derimod vælger at installere alt hardware og software igen i WINDOWS2, hvordan får jeg ryddet op i den gamle? Skal jeg ikke hellere formattere hele lortet og starte forfra igen (gys!)?

Mange tak på forhånd!
Avatar billede venturer Nybegynder
07. juli 2005 - 09:56 #1
FIXMBR vil IKKE futte noget af. Jeg tvivler dog på at det vil hjælpe noget ud fra det du beskriver.
Hvis du vælger at installere "oven i" skal du starte forfra (og så vil det være mere optimalt at starte med en formatering, hvis du ellers har en kopi af din anden data).

Du skrev at du har forsøgt at reperere installationen. Har det kun været ved brug af gendannelseskonsollen, eller har du også prøvet en repair installation (hvor den effektivt set kopierer alle filerne ind fra ny, dog uden at ændre på noget)?
Hvis du ikke har prøvet det sidst bør du klart gøre det.

Hvis en repair installation ikke virker, kan jeg ikke se hvordan du slipper for at starte forfra :(
Avatar billede schipa Nybegynder
07. juli 2005 - 10:11 #2
Hej Venturer

tak for svaret.

Reparation forsøgte jeg, men uden held.

Jeg tror, jeg starter helt forfra. Jeg mister ikke nogen data, men mange timers arbejde, surt!