Avatar billede gosumaster Nybegynder
15. august 2005 - 20:48 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

hvordan og hvor starter man som ny spilprogrammør?

Jeg er uddannet på DTU som civil ingeniør - og har arbejdet i IT-branchen som c++ programmør i 5 år (windows platform). Jeg har ingen relevant erfaring som spilprogrammør fra erhvervslivet, har kun beskæftiget mig med spilprogrammering som hobby. Jeg tænker på at dreje 180 grader rundt og begive mig ind i spil-branchen (inden jeg blir alt for gammel).

udover spørgsmålet om "hvordan" og "hvor" man kan komme "ind" i branchen, lurer spørgsmål som, hvordan er lønnen (20k, 30k, 40k, 50k)? kan man ansættes direkte som core-engine programmør, eller skal man arbejde sig op.. ?

håber der er nogle af jer derude der kan svare på mine spørgsmål :o)

- som det nok kan ses udfra spørgsmålet søger jeg lidt generel info om faget, så hvis du bare har noget nyttigt information er det også meget velkomment.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. august 2005 - 22:06 #1
Avatar billede gosumaster Nybegynder
15. august 2005 - 22:32 #2
tak for info.. uddannelse er dog nok desværre en af de alternativer jeg må fravælge for at min økonomi skal hænge sammen.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. august 2005 - 23:30 #3
uden at vide det så tror jeg at game-branchen, som web-branchen var for 5-7år siden, går efter kompetance-rutine og erfaring frem for reel uddannelse.
Mit forslag til dig er klart at finde nogle ligesindede og hooke op med og specialicere jer indenfor et bestemt område indenfor gameudvikling. Jeg har bla 3 venner som startede for 2-3 år siden med at arbejde udelukkende med "reactor dynamics" til store spil...de er ved at få hul igennem til en af de helt store udviklerhuse med deres "engine". speciale/focus er vejen frem vil jeg tro.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. august 2005 - 23:31 #4
men ellers er det jo bare at stikke snuden forbi et af de danske udviklingshuse og lugte til osten ;-)
Avatar billede trophymanager Nybegynder
16. august 2005 - 01:40 #6
"uden at vide det så tror jeg at game-branchen, som web-branchen var for 5-7år siden, går efter kompetance-rutine og erfaring frem for reel uddannelse."

Sikke noget vås.. Kompetence og rutine i webbranchen for 5-7 år siden?? Tsk tsk.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. august 2005 - 02:43 #7
--trophymanager, udtalensen bygger på min helt personlige erfaring jeg har vel mellem 1998-2003 vel ansat mellem 200-250 webdesignere, multimedie blæksprutter, kodere og textforfattere fra mange forskellige lande via en række af de på den tid største bureauer, 90% af disse var autodidakte ildsjæle, ikke belæste teoretikere men praktikkere som havde sidde derhjemme og af lyst og interesse dygtigjort sig i hvad de troede fremtiden ville få brug for. De blev hyret alene på deres praktiske indsigt, rutine og gode overblik, altsammen noget men ikke læser i en bog.
Avatar billede gosumaster Nybegynder
16. august 2005 - 08:03 #8
"men ellers er det jo bare at stikke snuden forbi et af de danske udviklingshuse og lugte til osten ;-)"

ja, det er nok vejen frem. Håber der er nogle inviede (professionelle spilprogrammøre) der kan ytre sig om branchen, her?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. august 2005 - 14:55 #9
Du skal regne med at det ikke er et 8-16 job, og betalingen kan være meget
vigende pga. mange firmaer udvikler spil. Og så bliver lønnen udbetalt som
overskudsdeling.

Ledige jobs: http://www.overskrift.dk/feedinfo.asp?feedid=2493

Jeg har selv udviklet spil i mit eget firma, og kunne aldrig finde på at
søge den type jobs.

Prøv at læse denne seriøse historie og alle de andre indlæg:
http://www.livejournal.com/users/ea_spouse/274.html?page=6

Branchen er stort set ikke bedre i Danmark.

/per
Avatar billede gosumaster Nybegynder
16. august 2005 - 22:11 #10
hoejrup - ok, hørt.. underbygger mange af de ting jeg har set/læst på nettet. tak for svarene (+linxne)...

smider i et svar, heojrup + mobius6?
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. august 2005 - 22:51 #11
ok :]
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. august 2005 - 06:24 #12
Velbekommen ;-)

/per
Avatar billede mobius6 Juniormester
17. august 2005 - 10:04 #13
ok :]
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. august 2005 - 11:11 #14
Et ledigt job, så du kan se hvilke krav de stiller: http://www.ioi.dk/recruitment/online_programmer.htm

Jeg vil tro at lønnen i det job ligger på ca. 35.000 kr. om måneden, og
det er højst sandsynlig for 15 timers arbejde om dagen. Ellers ville de
ikke skrive "Willingness to work hard to meet deadlines."

/per
Avatar billede gosumaster Nybegynder
18. august 2005 - 08:07 #15
mit indtryk er virkelig at man skal elske sit arbejde, og være villig til at ofre fritid og en del på lønsiden... det med fritiden kan jeg ikke gå på kompromis med.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. oktober 2005 - 14:35 #16
Craftwork ApS i København søger  en spiludvikler, og de bryder sig ikke
overarbejde. De har lavet en annonce på IT-jobbank, desuden søger de
en kreativ projektleder.

/per
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester