Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 13:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tving Internet Explorer til at bruge bestemt encoding

Jeg har en side som indeholder en formular. I min <head> angiver jeg at siden skal køre i UTF-8:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=utf-8">

Det virker også fint når siden hentes ind første gang. Når jeg submitter formularen vises formularen igen, men denne gang har Internet Explorer valgt at vise siden med win-1252, hvilket betyder at æøå ikke vises korrekt.

Hvordan tvinger jeg Internet Explorer til at vise siden i utf-8?
Avatar billede fennec Nybegynder
22. august 2005 - 13:55 #1
brug iso-8859-1 i stedet:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 13:56 #2
Nej, jeg vil tvinge browseren til at bruge utf-8
Avatar billede fennec Nybegynder
22. august 2005 - 13:57 #3
Mig bekendt er æøå ikke understøttet i UTF-8
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 13:58 #4
Det vil jeg garantere dig for at det er.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 13:59 #5
Mon ikke det er med &aelig; osv?
Avatar billede fennec Nybegynder
22. august 2005 - 14:02 #6
At du kan indtaste det i input felter er ikke det samme som at det er understøttet.

Har lige lavet dette simple forsøg, og det burde da virke hvis æøå var understøttet:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=utf-8">
</head>

<body>
æøå
</body>
</html>

Hvis du skal bruge de tegn under utf-8 skal du som el_barto nævner over i HTML koden for det enkelte tegn.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:03 #7
Nej. Jeg er ikke i tvivl om at æøå er direkte understøttet i utf-8.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:03 #8
Jeg har fundet ud af at Internet Explorer følger værdien af følgende header frem for den værdi der står i meta-tagget.

Content-Type:·text/html;·charset=Windows-1252

Den har jeg nu sat til utf-8 i stedet for Windows-1252 og så virker det.

Content-Type:·text/html;·charset=utf-8
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 14:11 #9
<ole>

Hvis din server sætter windows-1252 som default, bør du ændre det under alle omstændigheder  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:14 #10
Ja det gør den åbenbart - det er grimt. Men jeg kan heldigvis bestemme over serveren hvis jeg definerer encoding explicit i hver fil.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:19 #11
Jeg burde nok have undersøgt http-headeren inden jeg stillede spørgsmålet. Tak for jeres opmærksomhed, allesammen. I er velkomne til at lægge nogle svar. Ellers lukker jeg bare spørgsmålet.
Avatar billede fennec Nybegynder
22. august 2005 - 14:26 #12
Det var da rart at finde ud af at IE bruger headeren i stedet. Jeg har altid bare brugt iso-8859-1 også kørte det. Men den må vel bruge lidt af begge. Mit eks fra tidligere giver mig et kinesisk tegn, men fjerner jeg meta-tag'et, virker det fint.
Avatar billede fennec Nybegynder
22. august 2005 - 14:28 #13
... eller skyldes det bare at der er uoverensstemmelser mellem meta og header??
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:31 #14
Ja det lyder ret sandsynligt.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
22. august 2005 - 14:31 #15
Man kan bruge dette værktøj til at se en http-header - men selvfølgelig kun på sider der er offentligt tilgængelige:

http://www.rexswain.com/httpview.html
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 14:34 #16
HTTP-header'en bør overskrive meta'er. Det er også en af grundene til, der - på nær et par få - ikke er nogen XHTML-sider på nettet, der virker - uanset, hvad folk skriver af meta'er.
Er MIME-typen sat til 'text/html' på serveren - så er det et HTML-dokument og bliver behandlet som sådan  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 14:34 #17
- og nej tak ... ingen points her  :)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
01. april 2006 - 18:42 #18
lukker så