Avatar billede petestaar Nybegynder
23. august 2005 - 19:16 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Kopiere filer i MSDOS

Hejsa Experter...

Skal lave et program, der kan kopiere *.jpg filer fra et flytbar medie (drev e:) til en mappe på c drevet c:\taks . Billederne ligger i nogle mapper og under mapper på e drevet. Programmet skal kunne kopiere alle filer i alle mapper og undermapper fra e drevet og samle billederne i en mappe, nemlig C:\taks . Altså skal billederne tages ud af de eksisterende mapper på e drevet og alle samles i én mappe. Har tænkt mig at lave en fiks lille bat fil, så en eller anden MSDOS copy komando ville være kanon. Er der nogen der har en idé?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. august 2005 - 19:50 #1
Skal det være rigtig DOS eller er det en dos-box under en eller anden windows?
I så fald hvilken windows?
Avatar billede petestaar Nybegynder
23. august 2005 - 20:50 #2
Det er i en dos prompt i windows XP.
Avatar billede nielle Nybegynder
23. august 2005 - 21:04 #3
Prøv at skrive xcopy /? i den dos-prompt. :^)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. august 2005 - 22:40 #4
Prøv at putte følgende i en .bat fil:
@echo off
for /F "tokens=*" %%I in ('dir /S /B e:\*.jpg') do echo copy "%%I" "c:\taks\%%~nxI"

Åben så en dos-box og kør bat-filen derfra & studér output.
Den skulle gerne skrive noget i stil med:
copy "e:\whatever\somename.jpg" "c:\taks\somename.jpg"

Hvis der ser rigtigt ud (læg specielt mærke til mellemrum og ") fjerner du ordet echo i anden linie & kører bat-filen igen, så udføres kommandoerne i stedet for at blive udskrevet.

Du kan ændre ordet copy til move hvis du have filerne flyttet & ikke bare kopieret.

(Så vidt jeg ved kan man ikke gøre det direkte med xcopy.)
Avatar billede petestaar Nybegynder
24. august 2005 - 21:13 #5
Hej bertelbrander. Dit forslag fungerer helt kanon.Så du skal have pointene...
Avatar billede petestaar Nybegynder
24. august 2005 - 21:14 #6
Hvis du vil smide svar...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
24. august 2005 - 21:38 #7
Jeg samler ikke på point => accepter dit eget svar, så bliver spørgsmålet lukket & du får dine point tilbage.
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2005 - 09:01 #8
Hvad var der egentlig i vejen med xcopy?

@echo off
xcopy e:\whatever\*.jpg c:\taks /E
Avatar billede bertelbrander Praktikant
26. august 2005 - 20:25 #9
Hvis alle filerne ligger i e:\whatever\ er der ikke noget i vejen med xcopy (eller blot copy).

Men OP skrev:
"Programmet skal kunne kopiere alle filer i alle mapper og undermapper fra e drevet og samle billederne i en mappe, nemlig C:\taks". Det kan man (så vidt jeg ved) ikke med xcopy.
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2005 - 20:32 #10
Det har du helt bestemt ret i. :^)
Avatar billede roenving Novice
27. august 2005 - 01:11 #11
-- og det er vel under alle omstændigheder uhensigtsmæssigt at samle filer fra flere foldere sammen i een (bare risikoen for navnesammenfald kan give mig kuldegysninger !-)
Avatar billede petestaar Nybegynder
30. august 2005 - 17:39 #12
Hej igen allesammen. Bertelbrander's forslag fungerer kanon. Havde forsøgt med xcopy, den fungerer ikke til dette formål. Men tak for hjlæpen...
Avatar billede scharff Juniormester
06. september 2011 - 21:42 #13
Hvorfor retter den navnet på filerne den kopierer over i C:\taks ? det gør den hos mig ????
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. september 2011 - 22:41 #14
scharff, måske skulle du lige forklare hvordan den retter i navnet, f.eks. et par eksempler.
Avatar billede scharff Juniormester
07. september 2011 - 07:00 #15
Jeg har lige checket her til morgen på en windows xp maskine og der virker det ??
men på en windows 7 virker det ikke ? det der også var underligt i windows 7 det var at alle billederne blev mindre i størrelsen ??