Avatar billede Peter Krüger Juniormester
01. september 2005 - 22:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man sin PC til at boote fra SATA DVD drev?

Dette spørgsmål var oprettet under Styresystemer | XP, men uden den store respons (0 kommentarer eller svar). Så nu prøver jeg her, i håb om at der er nogen, der kan hjælpe mig videre.

Kære eksperter.

Jeg er løbet ind i en dum situation. Min PC er udstyret med et ABIT MB med en Athlon 64. På dette kort er der to SATA porte og de sædvanlige 2 IDE kanaler. Jeg har en 120 Gb ATA siddende som Master på IDE 0 og en 40 Gb ATA som master på IDE 1. På IDE 0 er der XP og på IDE 1 er der Linux med Grub som bootloader (installeret jf. standard som multiboot). Så har jeg et Plextor DVD drev der er SATA og en 160 Gb SATA, begge i MB porte.

Nu har jeg så købt en 160 Gb magen til den anden og har oprettet et RAID 0 over de to diske. Det gav ingen problemer, ud over, at jeg måtte sætte et 'gammelt' SATA PCI controller kort i, for at styre mit DVD drev. Alt fungerer fint under XP (Linux skal jeg ikke komme ind på her.)

Nu kommer så problemet:
Jeg vil gerne have mit RAID 0 som primær partition og vil således reinstallere alt helt forfra. Men når jeg hiver ATA diskene af, finder den ikke mine SATA drev. Jeg har prøvet at fifle med BIOS, men kan ikke få den til at finde installations CD (men finder vist mit SATA RAID, men det er jo ganske tomt...). Hvordan hulen grejer jeg den? (Det skal for en god ordens skyld lige bemærkes, at min oprindelige installation skete fra et IDE DVD drev, der ikke længere sidder i maskinen...!)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 22:20 #1
Hvad sker der hvis du sætter BIOS til SCSI er "First boot device" ??
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
01. september 2005 - 23:37 #2
Den mulighed har jeg ikke - der er dog en lang række indstillinger, som jeg har prøvet i utallige kombinationer. Jeg skal prøve at redegøre for dem her, for måske at finde nålen i høstakken.

Under anvanced settings (og nu er vi altså inde i BIOS) er første line:
Hard disk boot Priority. Når man klikker sig ind under denne, har man mulighed for at vælge mellem de forskellige boot devices der er til rådighed:
1. M. Ide0
2. M Ide1
3. Bootable add in device.
Her vælger jeg selvfølgelig at rykke 'Bootable...' op, så den står øverst i prioriteten.
(Tilbage på 'forsiden'):
Bootable Add-In device. Her kan jeg så vælge mellem Onchip SATA RAID (og det må så være mit array) og PCI slot Device (og det må så være den, DVD rom sidder på), så jeg vælger sidstnævnte.
Næste linie giver mulighed for at vælge Boot device ud fra følgende muligheder:
- Floppy
- LS120
- Harddisk
- CDROM
- ZIP 100/250
- USB FDD
- USB ZIP 100/250
- USB CDROM
- LAN
- Disabled
Her vælger jeg naturligvis CDROM som First boot device, og harddisk som second. Ændring af disse tolker jeg sådan, at det kun gælder såfremt SATA ikke indlæses.

Alt dette giver en 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK'. Æv.
Ved nærstuderen af opstart kan jeg se, at ændrer jeg på rækkefølgen i 'Bootable Add-In device' ændrer rækkefølgen af indlæsnign af de to SATA devises sig (naturligvis). Men jeg oplever at SATA PCI kortet skriver 'Drive not found' på begge kanaler under opstarten. Det er selvfølgelig derfor den ikke fanger DVD drevet - men burde den ikke det?

Jeg ved godt, at jeg med lethed kunne finde et IDE CDDREV i skuffen, men det burde altså kunne komme til at virke! (Og når først der er installeret styresystem på Array'et kan jeg jo bare koble det af igen, men nu er jeg godt nok blevet stædig!!!)

Jeg håber denne (lange) udredning kan give inspiration til at nogen kan hjælpe mig videre.
Venlig hilsen/Peter

-> HelgeC: Tak for din artikel om USB boot - god opfølgning på min tidligere artikel om emnet. Måske man skulle prøve at finde den usb key, jeg har liggende med en driver til SATA....
Avatar billede halifax Nybegynder
02. september 2005 - 01:31 #3
Kan problemet ikke skyldes at PCI SATA kortet kræver en driver, som jo ikke er indlæst og derfor kan den ikke finde DVD drevet som First Boot Device.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. september 2005 - 06:12 #4
Det lyder plausibelt - men hvor er det lige man kan læse drivere ind i BIOS??? Det er da utroligt at man ikke kan boote fra drevet... Nu fortryder jeg eferhånden at jeg nogensinde købte det - men jeg troede det ville være 'smart', mere stabilt og hurtigere med SATA - men jeg oplever nærmest det modsatte.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2005 - 09:49 #5
Jeg har fuld tiltro til din dømmeevne, mrn det lyder rablende vanvittigt at din computer ikke kan boote fra SCSI. Jeg har lige være omkring 3 forskellige computere og med små varianter er undermenuen til et boot-device som følger
FLOPPY
LS120
HDD0
SCSI
CDROM
HDD1
HDD2
HDD3
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. september 2005 - 09:59 #6
Det ville jeg jo også tro min skulle kunne - men det står der simpelthen ikke... Jeg må gå ud fra at det er i de øverste linier løsningen skal findes (altså når der skal bootes fra et PCI slot). Men den vil bare ikke...
Avatar billede halifax Nybegynder
02. september 2005 - 12:02 #7
Som test kunne du prøve at tilslutte DVD til en SATA på MB. Ved godt det vil ødelægge dit RAID, men samtidig give vished for at det er PCI SATA opsætningen, der ikke fungerer til boot.

petkrug og helgec - Hvis en af jer kloge hoveder har tid vil I så kikke på et spm. hvor en bruger får lign. fejl i f.m. med boot og install af XP ""Reboot and Select proper Boote Device
or insert Boot media in selecrted Boot device and press a key".
Der er 200 point - tror ikke jeg kan hjælpe videre. Se her
http://www.eksperten.dk/spm/643536
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. september 2005 - 13:04 #8
-> Halifax: Ja, det var jo faktisk en god ide. Det vil jeg lige prøve når jeg kommer hjem. Måske jeg lige skulle tage et DVD drev (IDE) med hjem også - så jeg ligesom kan komme videre.

Jeg kiggede på den (lange) smøre i 643536 - men må indrømme, at jeg ikke har det store bud. Min fejlsøgningsmetodik består oftest i 'trial and error' (eller rettere 'try and try and try....'). Jeg melder lige tilbage i eftermiddag når jeg er kommet hjem.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
02. september 2005 - 20:13 #9
Tja - jeg mistede modet, og købet et IDE DVD drev på vej hjem. Så nu har jeg installeret  det og gennemført en fixmbr og fixboot, så jeg kunne fjerne IDE Disken med Linux (og grub). Nu kører det hele og jeg kan boote fra CDROM.... tak for hjælpen, hvis der er nogen, der mener de skal have point, så smid lige et svar. God weekend.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. september 2005 - 22:39 #10
Ellers mange tak, mener ikke jeg skal have point. Lige en slutbemærknng: dit PCI SATA DVD kan du vel stadig bruge, bare ikke som boot device? Måske oss det du nemer med "Nu kører det hele".  :)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
03. september 2005 - 00:36 #11
Jeps - helt rigtigt forstået - både min SATA array og min PCI SATA kører. Næste weekend må jeg så se at få reinstalleret XP - og få valgt array'et som boot. Det bliver spændende. (Og træls i løbet af ugen at få lavet de nødvendige backup'er)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
16. september 2005 - 11:07 #12
Jamen så lukker jeg spørgsmålet.... tak for hjælpen alle sammen, selv om det ikke helt kom til at virke. Vidensniveauet er dog blevet generelt højere. Go' weekend.