Avatar billede kkd Nybegynder
03. september 2005 - 15:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Standbybatteri til bilradio bliver tømt lynhurtigt!

Hej...

Jeg har sat en bilradio op i køkkenet, og forbundet den til en PC-PSU på denne måde:  http://www.akvariedatabasen.dk/radio_setup.gif

Det var således meningen at når jeg slukkede strømforsyningen, skulle batteriet holde på indstillingerne gemt i radioen, på samme måde som bil-batteriet gør. Det er en 12V 1,2A blyakkumulator jeg bruger som batteri, og radioen burde ikke trække så meget strøm, bare for at huske hvilke frekvenser der er gemt!
Alligevel bliver batteriet tømt i løbet af kort tid (mindre end en dag (har ikke målt det)).

Er det nogen der ved hvad der er galt?

/kkd :oD
Avatar billede scb Praktikant
03. september 2005 - 18:16 #1
Hvordan lader du det op igen?
Hvis det er via de 12 volt på tegningen er det derfor.
Akkumulatoren vil aldrig blive ladet op, du har et tab på 0,7 volt over dioden, og endelig skal en 12 volt akku lade med 13,6 volt, så 13,6 + 0,7 = 14,3 volt.
Så du skal forsyne radioen med 14,3 volt for at holde akkumulatoren opladet.
-SCB
Avatar billede thov Forsker
03. september 2005 - 18:44 #2
Denne simple regulator http://www.myra-simon.com/bike/charger.html i stedet for dioden, så er akku'en sikret mod overladning, men hvad siger en auto-radio til 16-17V (Det kræver laderen for at virke) ?
Avatar billede kkd Nybegynder
05. september 2005 - 19:07 #3
Når akku'en er tom, lader jeg op med en ekstern oplader (fjerner akku'en helt fra radioen og PSU'en først).

Bliver akku'en afladet, mens PSU'en kører? (PSU'en leverer kun 12 V)
Avatar billede scb Praktikant
05. september 2005 - 19:13 #4
Ja, så får du ladet den helt op, når du bruger en ekstern lader.
Spørgsmålet er om radioen får større strømforbrug på stand-by ledningen når den er tændt, for så vil den jo aflade akkumulatoren.
Hvis du havde mulighed for at indkoble et amperemeter i serie med stand-by ledningen vil du hurtigt kunne finde fejlen.
Forbruget må ca. max være 20 mA, hvis det er deromkring vil en 1,2 At holde i ca. 60 timer.
-SCB
Avatar billede kkd Nybegynder
06. september 2005 - 17:28 #5
På den ledning, hvor akku'en sidder, sidder der en 10A sikring, så det er på den at den trækker al strømmen når radioen er tændt. Den anden ledning (den røde, jf. tegning), er kun forsynet med en 0,5A sikring, og i en bil skal den sættes til tændingen, således at radioen slukker, når man slukker tændingen.

Scb, du skriver at radioen vil aflade akku'en hvis strømbehovet stiger, når radioen tændes - men når radioen er tændt, er PSU'en jo også tændt, og den kan sagtens levere den strøm som radioen har brug for, hvor dan kan radioen så aflade akku'en?
Avatar billede kkd Nybegynder
06. september 2005 - 17:32 #6
ydermere virker det som om at det er mens radio og PSU er slukket, at akku'en bliver afladet.
Når akku'en er flad, kan jeg tænde PSU og radio i et stykke tid (og lagre nogle frekvens-indstilninger o.l.). Derefter kan jeg slukker for det hele, og hvis der ikke går for lang tid (nogle få timer max) før jeg tænder igen, er indstillingerne der stadig - det kunne tyde på at akku'en bliver opladet en smule, mens PSU'en kører ikke sandt?
Avatar billede kkd Nybegynder
18. september 2005 - 14:54 #7
Nu lukker jeg spørgsmålet, og opretter det igen!