Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 16:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan andre der er koblet til min router, se hvad laver på nettet ?

Vi er nogle naboer der deler en familie opkobling via en router til internette. Nu spørger mine naboer om vi kan se hvad vi hver især laver på internettet. De har hørt at der er et program der kan monitere/pinge de adresser der bruges gennem routeren.

Jeg ved det ikke , men er der nogen der kan svare på det ?
Avatar billede japping Nybegynder
09. september 2005 - 16:48 #1
Ja det kan man godt.
Men det er ikke lovligt at dele en forbindelse med mindre man har en aftale med udbyderen.
Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 16:50 #2
jeg har en aftale me min udbyder. det er helt lovligt da vi er i familie.
Men hvordan  kan det lade sig gøre
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. september 2005 - 16:52 #3
Det kan godt lade sig gøre på flere forskellige måder.

Der kan sniffes:
Enhver kan sniffe, hvis signalerne kommer forbi netkortet, eller hvis man anvender værktøjer der er frit tilgængelige på nettet der kan sniffe switchede netværk. En netværkssniffer opfanger alt det der passerer og så er det bare at uddrage hvad den enkelte har sendt og modtaget. Dette kan man ikke rigtigt beskytte sig mod med mindre man sidder alene på sin internetforbindelse. Husk i den forbindelse at FTP og POP# sender passwords i klar temst og de kan aflæses direkte via snifning

Hvis man hacker din maskine kan man placere både sniffere, keyloggers og andre former for trojanske heste der melder hvad du laver og gør på din maskine. Disse former for angrab kan man beskytte sig ud af med firewalls og ordentlig konfiguration

Endelig kan man jo læse dine egne logfiler hvis man hacker din maskine
Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 16:52 #4
ved du det jap eller vil du ikke sige det her
Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 16:56 #5
Ok det sku da lidt uhyggeligt, det kunne være jeg skulle overveje at smide dem af min netværk
Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 16:57 #6
hvor finder man logfiler fra en router ?
Avatar billede totenslager Nybegynder
09. september 2005 - 17:03 #7
Tak Buffer - jeg må lige have ordnet min sikkerhed på nettet.

Har i flere bemærkninger, lytter jeg gerne
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. september 2005 - 17:06 #8
Vær opmærksom på at jeg har skrevet en del artikler om netop sikkerhed her på eksperten

http://www.eksperten.dk/artikler/Sikkerhed/

Vær opmærksom på at beskyttelse af selve routeren er meget vigtig, da en hacker der har kontrol med routeren har rigtig mange muligheder
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. september 2005 - 17:11 #9
Hvor du finder logfilerne afhænger en del af hvilken router du har, hvordan den er sat op og hvad den logger. du skal også huske at andre enheder end routeren logger og at disse skal beskyttes