Avatar billede lexi1 Nybegynder
20. september 2005 - 09:50 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Debatforum og ansvarlighed

Hvis man har en hjemmeside, hvor man kan stille spørgsmål og andre kan svare. Alt kan foregå anonymt – kan ejeren af hjemmesiden blive gjort ansvarlig for evt. tab.

Den konkrete situation er med en hjemmeside omkring et privat husbyggeri og en linksamling til diverse byggefirmaer. Desuden er der oprettet et debatforum, hvor private kan komme med deres erfaringer.

Nu påstår et husfirma at de har tabt ordre pga. vores hjemmeside og de overvejer at gøre os ansvarlige? Kan de det? Det er en fri debat, hvor nogle folk har frarådet andre folk at benytte et specielt firma. Kan vi blive gjort ansvarlige?

Er der nogen som kan finde noget på nettet omkring ens ansvarlighed?
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 11:13 #1
Nej det kan i ikke, i er ikke ansvarlige for hvad andre skriver, i er dog muligvis ansvarlige hvis i ikke fjerner tekst som strider mod en eller flrer love, men at en eller flere brugere advarer mod et givent firma, nej det er nu ikke ulovligt.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
20. september 2005 - 14:15 #2
Vi har da heldigvis ytringsfrihed i danmark.

Prøv at læse den her - hvis sortlistning af firmaer er i orden, er dit scenarie det ihvertfald også:

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03580260?OpenDocument
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 15:01 #3
det dvil kunen sagsøge folk for er injurier, men hvis folk advarer eller fraråder et bestemt firma er det ikke inhurier, og ligesom at firmaer kan vælge hvem de vil handle med, sålænge de ikke gårn det på en måde som overtræder loven om distrimination) så er det helt op til en selv at bestemme, og det går begge veje.
Avatar billede martin_moth Mester
20. september 2005 - 15:24 #4
Må vi se siden der tales om?
Avatar billede pallas Nybegynder
20. september 2005 - 15:54 #5
Mediejura:
".... Det er f.eks. lovligt at udtrykke meninger på en hjemmeside om politik, sport, erhvervsliv og kunst og I den forbindelse omtale aktørerne"
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03580260?OpenDocument
Datatilsynet:

".....Der skal være tale om oprettelse af et "advarselsregister" før det bliver ulovligt.
Enkeltstående indsamling og videregivelse af oplysninger medfører ikke, at der er tale om et advarselsregister"
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03068659?OpenDocument
Avatar billede pallas Nybegynder
20. september 2005 - 15:56 #6
....... så jeg er enig med sceem brille o)
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 16:05 #7
pallas kan man være andet ? ;) hehe
Avatar billede martin_moth Mester
20. september 2005 - 16:40 #8
Må vi se siden der tales om?
Avatar billede lexi1 Nybegynder
20. september 2005 - 18:41 #9
det er thomaspape.dk
Avatar billede lexi1 Nybegynder
20. september 2005 - 18:54 #10
Tak for hjælpen :O)
Avatar billede pallas Nybegynder
20. september 2005 - 20:35 #11
Det var da så lidt - lexi1, glæden ved at hjælpe andre er jo en tak i sig selv *LOL*
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 21:11 #12
takker for point *S*