Avatar billede monken Nybegynder
20. september 2005 - 18:32 Der er 8 kommentarer

Ram problemer (ser det ud til) udfordring

Hey, har lige fået 2*512 kingston pc3200 ram ind af døren.

Sætter dem naturligvis i for herefter at erfare at pc'en mildest talt opfører sig underligt, Windows siger der ikke er nok hukkommelse til at loade diverse drivere og skærmen er i 640*480 + en nvidia dll fejl.

Tager jeg ET ud (ligemeget hvilket af de 2) kører computeren igen fint, ingen fejl overhovedet.

Ting jeg har prøvet:
(både i pc3200 og pc2700 mode)
2*512 som dual channel = fail
2*512 i normal mode = fail
1*512 +2* mine gamle 256 = fail
2*gamle 256 i dual/normal = succes.

PC'en booter tilsyneladende fint indtil den når til windows xp.

PC stats:
Bundkort: abit nf7-s 2.0 (nyeste bios fra websiden)
GFX kort: asus fx6800gt
ram: 2*512 kingston valueram (pc3200)
cpu: amd barton 2500+
os: windows xp

nogen der kan knække dette problem ?

Supplerer gerne med info.

Mvh ovenstående
Avatar billede milter Ekspert
20. september 2005 - 21:31 #1
Hvad nøjagtigt siger fejlmeddelelsen?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2005 - 02:42 #2
Sidder 1*512 i den første ram sokkel når du kører med den + med 2*256? Ellers prøv det.

De nye 512 moduler er sikkert dobbelt sidede, dvs. med chips på begge sider af modulet. Nogle bundkort kan kun køre med ét modul double sited af gangen og sidder det sammen med single sited moduler skal double sited som regel sidde i første slot. Afprøv derfor ovenstående opsætning.

Skyldes problemet double sited vs single sited er næste hurdle prisen, da single sited i 512 eller større er dyrere end double sited - og ønsker man at køre dual channel skal der jo bruges to moduler.
Avatar billede kromonologi Nybegynder
21. september 2005 - 07:49 #3
Jeg har selv puklet med samme problem i 2 md.

enten skal du købe de tilsvarede ram bare i duel channel udgaven, ellers skal du købe ÉN ny ram blok
Avatar billede monken Nybegynder
21. september 2005 - 08:41 #4
Hej.

Mine 512 moduler er dobbeltsidede og 256'erne er single sidede. Kan det være dette ?

Så kommer næste underlige ting: de er købt som et "dual channel" bundle. Hos forhandleren er de simpelthen listet som et dual channel sæt, de kommer endda i en fælles æske.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2005 - 09:35 #5
Teknisk set findes ingen ram i en dual channel udgave. Det er almindelige ram, som forhandleren sælger parvis ens til opsætning i en dual channel konfiguration. Men det er ganske ordinære moduler, der sælges som dual som garanti for at de er ens.

Ja, jeg er overbevist om problemet skyldes de er dobbeltsidede.
Har du prøvet hvad jeg foreslog ovenfor, ét dobbeltsidet i første slot og dine 256 moduler i de næste.
Avatar billede monken Nybegynder
21. september 2005 - 09:48 #6
Jeps, det har jeg netop prøvet og dette virker tilsyneladende ikke. Jeg er netop nu igang med at køre memtest-86, bare en standard test på maskinen der har 2*512 i. Skriver resultatet når den er færdig med standard testen.
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2005 - 10:16 #7
Det villle være lettere at gafle sig ind på fejlen, hvis du kunne give ordlyden i fejlmeddelelsen, også den om nVidia.

Har du prøvet at starte op med kun det allermest nødvendige koblet til?
Avatar billede halifax Nybegynder
26. september 2005 - 01:49 #8
Kommer der noget feed back. Nyt i sagen. . . .?