Avatar billede vedikkebedre Nybegynder
20. september 2005 - 19:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hosting af eget JSP hotel

Hey,

Tjaaa, det har været vendt før her på sitet - men jeg har ikke rigtig kunne finde svar på mine spørgsmål af den årsag.

Sagen er at jeg gerne vil hoste min egen JSP-server - da det jo er voldsomt dyrt at få hostet JSP "ude i byen".

Til det formål har jeg fået fat i en ældre PC - den har en 1 Ghz AMD CPU med 786 MB RAM og en 40GB harddisk. Så den burde kunne håndterer lidt visning, samt fungere som FTP-server.

Min vision er at benytte open source - alt skal være lovligt og gratis !!

Så jeg havde satset på at benytte Red Hat som OS.
Som apllikationserver har jeg tænkt på JBoss, Tomcat eller Resin. Dog hælder jeg mest til JBoss grundet, jeg på sigt gerne vil kunne arbejde med EJB'er.
Foran JBoss(hvis det bliver den) skulle der gerne være en Apache, så jeg kan hoste multiple sites.
Til sidst forventer jeg at benytte MySQL som DB.

Som FTP-server har jeg ingen ide om hvad man bruger i dag - så hjælp endelig her.

Men nu kommer alle udfordringer - hvordan får jeg det hele til at spille ?????

Så var det jo straks at jeg tænke på eksperten - for her må da være folk der har prøvet dette her før - og som måske kender nogle links til gode artikler omkring hvordan dette gøres - korrekt??

Så kom endelig med alle jeres erfaringer om hvordan det skal gøres, og hvor jeg kan læse mere om emnerne.
I må også gerne komme med forslag til hvilket software jeg skal benytte. Alle erfaringer fra jer, er en mindre bitter oplevelse for mig  :)

Mvh
vedikkebedre
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2005 - 21:37 #1
hvis det skal være gratis så:

ren JSP/servlet engine => Tomcat

fuld J2EE = JSP/Servlet engine + EJB support => JBoss (som inkluderer Tomcat)

du behøver ikke Apache foran for at kunne lave virtual hosts - det kan
Tomcat sagtens selv

Apache foran giver mulighed for PHP support + måske bedre performance ved HTTPS
(+ nogle load balancing muligheder som er irrelevante for 1 server)

MySQL er OK, men bruger du mere avancerede ting (som f.eks. EJB) så skal du bruge
InnoDB tabeller for at få transaction support

En af de vigtigste ting er sikkerhed - du bliver nødt til at læse lidt om Tomcat
sikkerhed
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2005 - 21:38 #2
For server OS kan du betale for RHEL (Redhat Enterprise Linux) eller
vælge en gratis klon som Centos
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. september 2005 - 16:34 #3
Nu har du vel strømforbrug med i dine beregninger. En AMD Athlon 1Ghz bruger en del og skaber også en del varme.

hvad du skal bruge til ftp kommer an på dine krav. proftpd giver dig rigtig mange konfigurations muligheder. Der er sikkert også en standard ftp løsning med som ikke kan sættes op til meget andet end login til brugers homedir.
Avatar billede vedikkebedre Nybegynder
27. september 2005 - 10:39 #4
Takker for svarerne.

@Arne
Jeg har ikke umiddelbart behov for PHP - vil fokusere på Java-udvikling.
Valget af Apache var mest fordi jeg ikek var bekendt med at tomcat/JBoos havde indbygget funktionalitet til multiple virtuelle host - så den del vil så kun komme med i "projektet" hvis jeg finder det tilpas lærerigt.
Ang. EJB - tjaaa, min tanke var mere at have den option med når man skulle i gang. Mest af alt for at kunne afprøve simple ting med EJb'er(har ikke helt forstået det store lys i dem endnu)

@simonvalter
Strømforbruget er sat op imod det at skulle betale minimum DKK 30,- pr. måned  -  og så ikke få lov til at lære omkring selve produkterne. Da CPU'en ikke ville skulle kører mere end med 10% belastning i gennemsnit forventer jeg ikke øget strømforbrug på mere end ca. DKK 50 pr/mdr. Den sidst tyver(DKK 20) giver jeg gerne ud for at have "ejerskab" over systemet, og det at kunne lærer mere omkring teknologierne.
Mit "projekt" er lige dele læring omkring applikation-server og installation/konfigurering af denne og java-programmering.

Genenrelt kan det siges at jeg forventer at benytte Eclipse som udviklingsværktøj - og har kigget lidt på MyEclipse som WEB-plugin - men er der andre plugin jeg bør være opmærksom på ?  Læste noget med at det var noget open-source på vej, men har ikke kunne finde noget der matcher MyEclipse.
Please advise ...

og smid dog nogle svar så I kan få point.

Har I nogle links til faldgrupper, eller guides, i hvordan dette gøres trin for trin - så jeg har noget at læne mig op ad ...  ???
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2005 - 10:54 #5
Der er masser af materiale om både Tomcat og JBoss på nettet.

Prøv selv og søg - hvis ikke du finder noget så skriv, så prøver jeg at finde nogle
links.

MyEclipse her et godt ry, men du kan komme langt med standard Eclipse til Java kode +
en normal editor til JSP + ant & xdoclet til build.

Der er også JBossIDE som faktisk er et Eclipse plugin.

Og svar.