Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 14:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter/dør

Jeg har en computer, der har kørt ganske fortræffeligt gennem længere tid, overclocket med en Vapochill. Vapochill'en køre med seperat strømforsyning og har kun forbindelse til computeren gennem kølehovedet, hvilket er hvorfor jeg stiller spørgsmålet her og ikke på et vapochill-forum.

Nu er den begyndt at genstarte 15-30 min. efter at være tændt - også selvom den bare "stener" i Windows uden at lave noget. Når den genstarter får jeg bare sort skærm under opstarten og er nødt til at lukke maskinen og vente nogle timer før den vil starte igen.

Jeg har virkelige brug for noget hjælp til fejlfinding. Hvor skal jeg kigge efter problemet og hvordan?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 14:29 #1
Det lyder som om at den bliver for varm!
Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 14:51 #2
Det tvivler jeg stærkt på. Kølehovedet på Vapochill'en registrerer en temperatur på -15 til -20 grader, så CPU temperaturen på CPU'en ligger omkring de 5-10 grader. Og det kan jo på ingen måde forårsage en overophedning.
Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 14:57 #3
Glemte helt specifikationerne:
Pentium 4 2.8 GHz
ASUS P4P800E-Deluxe
2 GB DDR SDRAM (133 MHz)
Creative Radeon 9800XT 256 MB
Windows XP SP2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 14:59 #4
Alene den højere spænding kan være dræbende for din processor, overvåger du spændingen?
Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 15:09 #5
Jeg ved godt det er farligt og derfor helt undladt at pille ved spændingen. CPU'en er også relativt ny (6-7 måneder gammel, hvis jeg ikke husker helt galt), så at den skulle stå ville overraske mig meget. Husk på, at selvom CPU'en har været overclocket 800-1000 MHz, har den aldrig været over 30 grader, hvilket er mere end man kan sige om standard-kølede P4'ere.

Hvordan kan jeg finde ud af om det virkelig er CPU'en? Vil så nødigt bruge penge på en ny CPU, hvis dét ikke er problemet.
Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 15:47 #6
I stedet for at genstarte og ikke boote op, viser computeren nu en fejlmeddelelse: "Bad BIOS checksum." Og så står der noget med grafikkortet. Den spørg også efter en CD eller en floppy.

Er det monstro grafikkort der er ved at stå af eller er det BIOS'en på bundkortet? Nogle løsningsforslag?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 15:54 #7
Bad BIOS checksum betyder, at den har en "corrupted BIOS", og der er CrashFreeBIOS den starter op, når det sker.

PÅ den CD, som fulgte med bundkortet, ligger der en BIOS, som du kopierer over på en diskette og giver den denne diskette, så vil den loade en ny BIOS.

Du kan også hente den nyeste version af BIOS på ASUS' hjemmeside, og kopiere denne over på disketten i udpakket tilstand, og så give den denne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 15:56 #8
Du kan læse om det i din manual til bundkortet i kap. 4.
Avatar billede jens_r Novice
27. september 2005 - 15:58 #9
Wonderful! Jeg giver lige reserve-BIOS'en en prøve. Men bare lige for at vide det? Er det noget jeg har gjort, der har ødelagt BIOS'en eller er det bare "en af de ting der sker?"
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 16:01 #10
En af de ting der sker, når der opstår rod.

Husk at navnet på BIOS filen på disketten, skal have et og kun et navn. Du kan se det i manualen, men mit gæt er, at den skal hedde P4P800.ROM evt. P4P800E.ROM
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 16:02 #11
Hvis du slukker for maskinen inden den melder færdig med update af BIOS, så risikerer du "system BOOT failure". Med andre ord, så risikerer du den ikke vil starte overhovedet ! ! !
Avatar billede Hans Frederik Novice
29. september 2005 - 06:52 #12
Er det gået godt med din biosopdatering, eller mangler du hjælp, et direkte link til biosdownload er her: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4P800-E%20Deluxe

Her kan du også finde en guide til at opdatere BIOS.

Jeg anbefaler helt klart at du opdaterer til den nyeste version når du alligevel skal opdatere, da der altid er fejlrettelser osv.

Held og lykke : )
Avatar billede jens_r Novice
29. september 2005 - 14:13 #13
Det gik godt med opdateringen. Har kørt snart 10 timer uden problemer, så jeg tror det er løst.

Send et svar.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. september 2005 - 22:01 #14
Det var dejligt at høre, tilykke  ;-)