Avatar billede morw Nybegynder
09. oktober 2005 - 12:05 Der er 6 kommentarer

Positionering i IE forkert - div falder ned

Hej

Jeg har lavet nyt design i ren css uden tables, men jeg har problemer med at IE driler. Ingen problemer med Firefox:

Se siden her:

http://codito.dk/xhtml/

Jeg forstå heller ikke hvorfor IE flytter felterne til indtastning ud.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede morw Nybegynder
09. oktober 2005 - 12:35 #1
Update:

Jeg har flyttet tipsramme div'en ind i indholds containeren.

http://codito.dk/xhtml/2

Tilbage er spg'et om hvorfor input felter'erne rykker ind??
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2005 - 17:46 #2
<ole>

Noget kunne tyde på, du er offer for de mange uvidende, tallentløse tutorial-forfattere  :)

XHTML er ubrugeligt på WWW og vil være det en rum tid endnu. Desuden har det, du har lavet intet med XHTML at gøre - da du jo stadig server det som 'text/html', hvorfor ingen browser på denne jord kan parse dokumentet som XHTML - men vil opfatte det som fejlfyldt og dårlig HTML.

Derudover er din CSS skrevet i direkte modstrid med meningen med CSS. Hele hjertet i CSS er 'nedarvning gennem klasser og kaskader'. ID-selectors bør være den absolutte undtagelse.
Man kunne få tanken, at du har kikket dybt i www.csszengarden.com, hvilket er en rigtig skidt idé. Af en eller anden grund har det site - helt uberettiget - opnået kultstatus ... på trods af, det er skrevet med dårlig/misforstået CSS  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede morw Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:15 #3
Måske, jeg har da kigget lidt på diverse sites - dog ikke på csszengarden.com.

Hvis en side validere som xhtml er det vel xhtml.

Om min webserver sender det som content-type text/html har vel intet at sige når dokumentet indeholder <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Det er vel doctype browsere bruge til at vælge fortolker-mode - ellers må du lige henvise til en kilde.

Hvorfor mener du det er i modtrid med CSS? Ideén er vel at flytte formatering ud af xhtml dokumentet. Når jeg er færdig med css, kommer det jo til at ligge i sin egen style fil. Min fordel er at så er der er mindre data at loade på hver side. Betyder jo en del når der er flere mil. requests.

Har du et eksempel på noget der har nedarvning gennem klasser og kaskader? Det kan jo være at jeg ikke har set css's store potentiale endnu..
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2005 - 18:29 #4
Nej, så har du helt misforstået XHTML. XHTML er en hel masse mere, end blot at lukke tags, skrive med småt og bruge en XHTML-DTD  :)
Prøv at læse disse to:
    http://exp.dk/artikler/537
    http://exp.dk/artikler/538

Sålænge WWW's største browser ikke er i stand til at fortolke et XHTML-dokument, er der ingen grund til at kæmpe med det. Resultatet bliver langt bedre, hvis du holder dig til HTML4.01 forløbigt.
Desuden er der ingen fremtidssikring i de nuværende XHTML-standarder. Når XHTML for alvor kan bruges, hedder versionen 2.0 - og så duer 1.0 og 1.1 ikke til noget  :)

Hvad angår CSS, så læs på W3C. Jeg kender ikke en god, online CSS-tutorial - og under alle omstændigheder er W3C stedet, hvor de korrekte informationer findes.
Det handler ikke om, hvorvidt du skal bruge en CSS-fil eller ej - det bør du naturligvis. Det er derimod måden, du bruger CSS på, der er helt misforstået.
Avatar billede morw Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:45 #5
Ja, så fik du også mig overbevist.

Forsøger mig med 4.01 strict, da det giver mig samme fordele.

Det du skriver med at jeg har misforstået CSS helt, kan jeg dog ikke lige se. Er der noget jeg kan optimere?
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2005 - 18:58 #6
Brug alle CCS' muligheder omkring arv og kaskade - du bruger stort set kun ID-selectors.
Du bruger kun et lillebitte hjørne af CSS, som du skriver nu, men jeg kan ikke give dig nogen hurtige regler for optimering ... W3C er stedet  :)