Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:59 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Godt fortvivlet!

Hej eksperter!

Jeg må tage mig selv til hovedet - hvad sker der!?

Næsten hver gang jeg er i Stifinder/denne computer, og vil kopiere en mappe (uanset hvilken) ved at højreklikke på den, - så stopper Stifinder, og windows kommer med "standard beskeden", explorer har fundet en fejl og lukker???

Det mest underlige er, at det er samme problem jeg havde på min gamle computer!

Jeg er parat til at give seriøse point ud, til den der løser mit problem "permanent"!

En fortvivlet xp-bruger...

PS! Køre NOD32 antivirus, Spysweeper, Style XP
Avatar billede boxer Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:02 #1
Du kan prøve at gå i menuen Start - Kør.
Skriv sfc /scannow og tryk enter.
Du skal bruge din XP skive.
Avatar billede hcma Novice
09. oktober 2005 - 20:08 #2
du skal lige være opmærksom på dette vedr. scg-scanningen:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
Avatar billede hcma Novice
09. oktober 2005 - 20:08 #3
scg skal være sfc  ;o)
Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:22 #4
Tak for ideen anonym, men det virker som en laaangsom proces.

Jeg får disse fejlbeskeder:

"Besked om forhindring af datakørsel"

Fejlsignatur:

Appname: explore.exe
Modname: ntdll.dll
Avatar billede boxer Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:37 #5
Jeg tror måske vi er ude i en Repair.
Der findes en god vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Inden du går igang vil jeg gerne høre hvilken sikkerhedspakke til XP du kører med?
SP1 eller SP2?

Jeg vil også gerne lige sikre mig at du ikke sidder med en "dårlig" piratkopi af windows?
Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:39 #6
Jeg bruger XP Professionel SP2, original hele vejen igennem ;o)
Avatar billede hcma Novice
09. oktober 2005 - 20:46 #7
en sfc-scanning tager mindre tid end en repair.
Jeg ville selv starte med en sfc-scaning og hvis det ikke hjælper, en repair.
Ved en repair skal du under alle omstændigheder have lagt alle updates (SP2 + senere) ind igen, sammen med de drivere du selv har lagt ind.
vh
hcma
Avatar billede boxer Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:47 #8
Det eneste der er omkring repair, er at du mister windows opdateringerne - dem der ikke findes på din installations cd.

Hvis SP2 ikke er på din cd, skal du hente den inden du kører en repair.
Når den er hentet, kobler du din internetforbindelse fra og går igang.
Avatar billede boxer Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:49 #9
Ja, helt sikkert. Jeg ville også starte med scanningen :o)
Jeg forstod det bare sådan at den ikke kunne gennemføres.
Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 20:51 #10
"sfc scanning" må være en begyndelse, - men hvorfor skal jeg sidde
og trykke på "forsøg igen" når min XP Pro cd sidder i drevet...?
(indtil videre har jeg vel gjort dette 100 gange, og den er ikke 10%
færdig endnu...;o)
Avatar billede hcma Novice
09. oktober 2005 - 20:54 #11
picazzo  >>  læs det link jeg lagde http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22  der har du forklaringen  :o)
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2005 - 20:57 #12
Ang. "Besked om forhindring af datakørsel" => Prøv at kigge her: Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Egenskaber > Avanceret > Ydeevne > Forhindring af datakørsel > Sæt mærke i " Slå kun forhindring af....." > Anvend > OK.

Jeg ved ikke, om du så kan køre en sfc-scanning, men det er da et forsøg værd .)
Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 21:25 #13
catbody -> den skriver du bare på min regning...;o)

1. Jeg har nu fuldført en sfc scanning.
2. Jeg har som "milter" foreslog, deaktiveret "forhindring af datakørsel".

Indtil videre ser det fint ud, men jeg giver det lige en prøve og vender fluks tilbage - og forhåbentlig for at dele point ud ;o)
Avatar billede picazzo Nybegynder
09. oktober 2005 - 23:25 #14
Har testet i løbet af de sidste 2 timer - og det er lidt on/off hvordan stifinder opfører sig. Dvs. at en gang imellem lukker stifinder stadig...mon det er et program der er den skyldige? Jeg har geninstalleret de fleste programmer fra den gamle pc!?
Avatar billede boxer Nybegynder
10. oktober 2005 - 00:12 #15
Det vil være nærliggende at tro. Især fordi du skriver at du havde samme problem med den gamle PC.
Hvis du også havde SP2 på den gamle PC, kan det jo være en konflikt mellem programmet og SP2.
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130&product=windowsxpsp2

Jeg behøver vel ikke spørge om du både bruger XP's indbyggede firewall samt en anden softwarefirewall?
Avatar billede kraesten Nybegynder
10. oktober 2005 - 23:33 #16
Et forslag, - prøv at deaktiver den nye sikkerhedsfunktion "Data Execution Prevention", (DEP).

For at slå DEP helt fra skal du gøre følgende, (vær meget opmærksom, - i det følgende skal du ind og ændre teksten i en systemfil. En fejl her kan betyde at du ikke kan genstarte din computer):

A. Højreklik på "Denne computer".
B. Vælg "Egenskaber".
C. Vælg fanebladet "Avanceret".
D. Tryk på knappen "Indstillinger" under "Start og Genoprettelse".
E. Øverst under "Systemstart" trykker du på knappen "Rediger".
F. Herefter åbnes filen "boot.ini" i programmet Notesblok.
G. I sidste linje ændres teksten "/NoExecute=OptIn" til "/NoExecute=AlwaysOff" (se bort fra citationstegnene).
H. Tryk "Filer" og "Gem" i Notesblok for at gemme ændringerne.
I. Luk Notesblok og tryk "OK" hele vejen tilbage til skrivebordet.
J. Genstart computeren.

Hvis dette ikke hjælper foreslår jeg at du først "går baglæns" og retter teksten i "boot.ini" tilbage til "/NoExecute=OptIn" (uden citationstegn) før du afprøver andre forslag.
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2005 - 23:44 #17
er din XP'cd incl. SP2 ?  Hvis ikke: fik du renset for spyware inden du lagde sp2 ind ?
Avatar billede picazzo Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:08 #18
anonym: Det kunne lyde sandsynligt! (Men har stifinder noget med et program at gøre?)

Kraesten: Tør ikke...tøsedreng er jeg godt nok lige på dette område, - har brugt en del energi i, at etablere et "godt" system/setup...;o)

hcma catbody: Ja, min XP Pro er inkl. SP2, og computeren er clean for alt virus og spyware

Andre der har et par tip?
Avatar billede picazzo Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:14 #19
anonym: Var lige et smut forbi det link du vedhæftede; NOD32 kan have problemer (jeg havde dog opdateret!), Style XP er nu opdateret til nyeste version (ser lige på om det løser det...), bruger Photoshop CS (full licens, men hmm - står på Microsoft´s side, at programmet ikke fungere med XP!!??)

Vender tilbage...
Avatar billede hcma Novice
11. oktober 2005 - 20:48 #20
PS CS fungerer udmærket med XP  (har endnu ikke hørt om problemer med det)
Avatar billede picazzo Nybegynder
12. oktober 2005 - 00:43 #21
Ny status - det bliver ved...;o)...min tålmodighed kommer lidt på prøve her! Jeg er meget forundret over, at stifinder lukker ned tit, og hvis jeg f.eks prøver at skifte et desktop ikon fra mappen "ressourcer", så lukker denne også...hmm...synd at jeg ikke kan give flere point ud her, - jeg sidder her og håber på en eller anden kommer med guldkornet!

Men tak for jeres opmærksomhed indtil videre.
Avatar billede hcma Novice
12. oktober 2005 - 00:53 #22
har du mod på at prøve en repair ?  Det eneste du mister er updates samt de drivere du selv har lagt ind.
Avatar billede hcma Novice
12. oktober 2005 - 00:54 #23
og når in XP er incl. sp2 er det jo ikkke mange updates som mangler  (ca. 15 stk.)
Avatar billede picazzo Nybegynder
15. oktober 2005 - 13:00 #24
catbody: jeg er sådan set "med på værste", men kun hvis dette problem ikke kan løses på andre måder. Der må være en workaround til det...;o)
Avatar billede hcma Novice
15. oktober 2005 - 13:08 #25
måske er der en workaround, men jeg har ikke hørt om den :o(, så jeg ville selv ty til en Repair  (det eneste du mister er updates samt de drivere du selv har lagt ind, men se på det link om Repair boxer lagde 09/10-2005 20:37:48  (kan stå inde for det, da det er min egen side)
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2005 - 13:12 #26
Et skud:  IE > Funktioner > Internetindstillinger > Avanceret > Find "Aktiver udvidelser til tredjepartswebbrowsere" og deaktiver den (fjern vinge) > Anvend > OK > Genstart.
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2005 - 14:21 #27
øhhhh....  15/10-2005 13:12:28 =>  Fik vist nok iexplore.exe og explore.exe rodet sammen :(
Avatar billede picazzo Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:25 #28
catbody: Jeg har nu kørt en repair -> uden held!? Eks. når jeg vil skifte et desktop ikon, så gennemser jeg windows, hvor jeg har en mappe med ikoner. Så snart jeg ville vise "store ikoner" for at se dem, - så lukker det??

Det kan da ikke være et program der foresager dette?

Det ville være, for nu at sige det på jysk, godt træls at skulle starte windows installationen helt fra bunden igen....;o)
Avatar billede hcma Novice
15. oktober 2005 - 18:58 #29
aner ikke hvad der sker - er helt lost  :o(
Avatar billede picazzo Nybegynder
15. oktober 2005 - 20:05 #30
...så er vi 2...;o)

Men stædighed længe leve - de 200 point venter stadig på guldkornet...hvem skal vise sig at være den sande mester her? (men tak for den dejlige opmærksomhed!)
Avatar billede boxer Nybegynder
15. oktober 2005 - 20:28 #31
Vi er 3 - desværre :o/
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2005 - 20:29 #32
Et forslag: Lav et eller andet, som fremprovokerer fejlen og noter tidspunktet, det sker. Åbn så logbog via skrivebord > Højreklik denne computer > Administrer > Klik på plusset ud for "Logbog" > Kig alle tre muligheder igennem, og hvis du finder en fejl (eller flere), som er opstået på det tidspunkt, du noterede, så dobbeltklik linien med fejlen.

Der skulle nu dukke en mere udførlig forklaring op, som måske kan hjælpe med at finde synderen. Der skulle også være et link til Microsoft, som måske (men højst sandsynligt ikke) kan hjælpe.
Avatar billede picazzo Nybegynder
16. oktober 2005 - 19:41 #33
Jeg tror at synderen er fundet: Jeg har downloaded forskellige ikonpakker, som ligger i windows/ressourcer. Efter disse er slettet og jeg har kørt en repair, se alt umildbart fint ud igen...

catbody, jeg mener du var den første der foreslog en repair af styresystemet, og du bør derfor have pointene.

Læg et svar, og hent dine point ;o)

Tak til alle jer andre for jeres ellers gode foreslag!
Avatar billede hcma Novice
16. oktober 2005 - 19:49 #34
svar  :o)
Avatar billede boxer Nybegynder
16. oktober 2005 - 20:24 #35
Giv bare catbody pointene - men:
Kommentar: boxer
:o)
Avatar billede hcma Novice
16. oktober 2005 - 20:57 #36
sorry - læste ikke tilbage i tråden. Det er boxer som skal have pointene (er udmærket tilfreds med at han henviser til min side ;o) )
Afvis mit svar og giv pointene til boxer  :o)  (det kræver selvfølgelig at boxer lægger et svar)
Avatar billede boxer Nybegynder
17. oktober 2005 - 11:59 #37
;o)
Avatar billede picazzo Nybegynder
17. oktober 2005 - 23:42 #38
Helt enige boxer - overså dig helt ;o)...men tak catbody! Vender sikkert tilbage igen med lidt kryptisk problemstilling til dig...