Avatar billede rtl Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Deling af net

Jeg har netop købt en pc, så der nu er 3 pc'ere på mit hjemlige netværk. Forbindelsen bliver delt mellem computerne på denne måde: modem -> router -> switch. Dette har virket fint indtil jeg nu har tilsluttet min nye pc.

For når jeg prøver på at komme på internettet med den nye pc, for jeg en meddelse om, at der er begrænset eller ingen forbindelse til nettet. Jeg er dog kommet på nettet, men det har været, hvor de to gamle pc'ere har været slukket.

Jeg har hørt, at det er fordi jeg kun har 2 faste ip'er. Jeg har dog også hørt, at alle pc'erne skulle kunne være på nettet, når jeg har en router.

Med venlig hilsen
Rtl
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:41 #1
Skal bruge lidt mere hjælp her.

Hvorfor router->switch. (En af disse burde kunne fjernes)
Hvilken modeller drejer det sig om.
Normalt hedder det: ISP->Modem->Router->PC (ISP teleudbyderen).
Jeg formoder at routeren er en NAT-raouter.
Avatar billede rtl Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:02 #2
Unskyld, det er ikke en router. Opstilligen er ISP -> Modem (Ericsson HM220di)-> Switch
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:06 #3
hvad hedder switchen? - umiddelbart kunne det jo lyde som har du selv har svaret - en switch er ikke en NAT-router, som er den som gør det muligt, men lad os se modeltype, og den har måske en opsætning.

Bruger du de 2 faste ip til noget (server, egen hjemmeside, gameserver mm.)
Avatar billede rtl Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:23 #4
Switchen hedder ASUS GigaX 1008, og jeg bruger ikke de 2 faste ip'er.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:34 #5
Har kigget på spec's - den er en ren switch du har der. Dvs. Den spørger modemet om ip-adressen til de enkelte pc'er. derved ryger du ind i problemet med 2 ip-adresser.

Du skal enten:
1. Kontakte udbyder og få flere ip-adresser.
2. købe en nat-router kan anbefale linksys wrt54g til ca. 500 kr. Så får du trådløst net og indbygget firewall mm med. (eneste bagdel kan være at i nogle netværksspil kan flere maskiner ikke deltager i samme spil på engang)
Avatar billede rtl Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:43 #6
Mange tak for hjælpen.