Avatar billede nako Nybegynder
20. oktober 2005 - 08:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Access billeddatabase

Jeg arbejder i en lille virksomhed hvor vi skal lave en billeddatabase som vi kan sende ud til kunder på en cd.
Der skal være et jpg billed der skal være kædet sammen med produktet samt et par detaljer af motivet. Har rodet lidt med det, men det med kodningen kikser lidt, samt stien ikke er den samme når man brænder det på skiven !!?
Hvis der er en der ligger inde med en db jeg kan tilrette ville det være det bedste !
min mail er nikolai@id-marking.dk
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2005 - 09:37 #1
Læs artiklen: Fotoalbum i Access - del 1
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2005 - 09:45 #2
Ellers så må slutbrugerne installere på samme drev, nemlig c-drevet eller så skal man have en tekstbox hvor man indtaster drev-bogstav.

Men fremgangsmåden er:
Indsæt et billede, så fjern sourcen og sæt picturetype til linked. Så kald billedet for Billedramme

Så for formularens OnCurrent eller VedAktuelt hændelse, eks.:

Private Sub Form_Current()
DoCmd.RunCommand acCmdRefresh
Me.Billedramme.Picture = "C:\Billeder\" & Me.BilledNavn & ".jpg"
End Sub

!~)
Avatar billede mugs Novice
20. oktober 2005 - 10:01 #3
Selve databasen er ikke noget problem. Problemet er jo, at stien ikke behøver ast være den samme hos modtagerne som du selv påpeger.

stry's artikel som spg refererer til, viser hvordan billederne ligger udenfor db, som derfor kun indeholder en tekststreng der peger på billedet. For at det skal fungere hos kunderne, er du nødt til at brænde billederne også, og med en vejledning fortælle modtagerne, at billederne skal lagres på en bestemt måde.

Men er du interesseret kan jeg sende dig en lille testdb når jeg er hjemme fra arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2005 - 10:23 #4
Du kan også indsætte objekterne i databasen, så er du helt ude over disse problemer. Det er selvfølgelig et problem hvis db'en bliver for tung, men du kan da prøve. Du laver et felt i din tabel, som hedder billede og sætter det til at være et OLE-objekt. Når du så indsætter feltet på din formular, så kan man højreklikke på det i normalvisning og sætte det relevante billede (eller andet) ind, du kan så når db'en er færdig låse feltet!~)
Avatar billede ricky Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:23 #5
Application.CurrentProject.Path giver dig stien til hvor den aktuelle database ligger og så er det bare at sørge for at billederne ligger i forhold til denne (f.eks. et subdir).

Koden til billedet skal så være:

Application.CurrentProject.Path & "\subdir" & filnavn
Avatar billede ricky Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:25 #6
jeg fraråder på det kraftigeste at ligge billeder i db'en.. det bliver for tungt selv med få billeder og desuden er der større chance for at db'en crasher.
Avatar billede nako Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:27 #7
Jeg har kikket lidt på stry´s artikkel, men jeg går lidt i baglås når jeg kommer til det med kodningen, så en testdb ville værer super, jeg kommer max op på 100 poster, så mon ikke det går med at lagre billeder i db !!
Avatar billede nako Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:29 #8
jeg kan desværre ikke bede kunderne om at lagre den på en special måde, da flere slet ikke har adgang til HD, så den skal kører fra drevet. er der evt en der kender en alternativ måde eller et lille freeware prog
Avatar billede supertekst Ekspert
20. oktober 2005 - 11:18 #9
Skal det være i en database? Skal kunderne kunne søge - eller skal alle billeder og produkter blot være i en lang række?
Avatar billede nako Nybegynder
20. oktober 2005 - 11:29 #10
det bedste ville være hvis jeg kunne have en oversigt i den venstre side med alle billednummerne og så når man valgte det nummer der var relevant kom informationerne og et billed op
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2005 - 11:41 #11
Du kan lave en listebox i venstre side og så have en underformular på siden som er linket ved hjælp af under-/hovedformular. Du kunne have et skjult felt hvor listeboxen ligger det relevante billednummer og så kunne du vise en titel e.lign i listeboxen i stedet for bare numre!~)
Avatar billede supertekst Ekspert
20. oktober 2005 - 11:42 #12
Har du overvejet om PowerPoint evt. kunne anvendes? Denne kunne udformes i en "fremviserversion".
Avatar billede nako Nybegynder
20. oktober 2005 - 12:33 #13
Det lyder lidt kompliceret... kan jeg give 300 point og så få spg eller mugs til at lave en skabelon jeg selv kan tilpasse ??
Avatar billede mugs Novice
20. oktober 2005 - 13:04 #14
Jeg sender dig en testdb når jeg er hjemme fra arbejde - Så kan vi evt. arbejde videre med den. 200 er max. point
Avatar billede mugs Novice
20. oktober 2005 - 16:29 #15
Sendt.