Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 12:09 Der er 13 kommentarer

computeren fryser ved åbning af dokument

Jeg er blevet bedt om at  formatere en computer der ikke kørte optimalt. Det eneste der skulle gemmes var billeder, dok og musik. Dette lavede jeg backup af på cder. Billeder og musik blev geninstalleret uden problemer, men da jeg skulle genindlæse dokumenterne frøs computeren, og "programmet svarer ikke" dukkede op.
Jeg kontatktede ejeren og denne oplyste, at det var samme problem der var inden jeg fik computeren i hænderne, computeren frøs, ejeren snakkede iøvrigt om, at der havde været en advarsel på "the trojan horse"

Jeg kan se på cd'en at dokumenterne er der, og at der er indhold i dem, men lige så snart jeg forsøger at åbne dem, går det galt.

hvad skal jeg stille op
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
20. oktober 2005 - 12:17 #1
Har du overvejet at virustjekke?
Avatar billede darth-domino Nybegynder
20. oktober 2005 - 12:17 #2
Du kan jo evt smække en Win98 CD i, boot op på den i DOS tilstand, copy skidtet til din Windows partioner og fjerne virusen bagefter

HVIS nu du har valgt at lave NTFS partitioner på din HD, så har du et problem, da det kan Win 98 IKKE læse/se...

Ellers kan du prøve at boot din Windows (Garanteret XP) op i fejl sikker tilstand og kopier dem derfra... du skal ihvertfald have dem over på en HD før du kan fjerne virusen!
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
20. oktober 2005 - 12:18 #3
Der findes jo flere on-line virus/malware chekkere på nettet. Prøv f.eks. http://dk.trendmicro-europe.com/consumer/housecall/housecall_pre.php
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2005 - 12:47 #4
Prøv at scanne CDén med Dr.Web:
Hent denne scanner.
ftp://ftp.drweb.com/pub/drweb/cureit/drweb-cureit.exe

Genstart i fejlsikret(tryk <F8> ved opstart).
Dobbeltklik på drweb-cureit.exe, den vil køre en expressscan, det siger du ja til.
Når den skriver Done nederst til venstre, skal du klikke på det eller de drev du vil have scannet, der kommer en rød prik for at vise det/de er valgt.
Klik så på den grønne pil ovre til højre på siden, så starter scanningen.
Første gang Dr.Web finder noget, klik "No to All", der kan ikke slettes noget fra en CD.
Klik så på Start->Søg, find filen drweb32w.log kopier det nederste af teksten herind, startende med:
Scan statistics.

Vejledning i billeder findes her:
http://fromsej.dk/Vejledninger/html/drweb.html
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2005 - 13:09 #5
Hov, du kan kun scanne CDér i fejlsikret, hvis du kører XP.
Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:00 #6
Tak for hjælpen petkrug og darth domino. Virusprogrammet viser ingenting, og jeg kan ikke flytte filerne i fejlsikret tilstand. Desværre benytter jeg NTFS, så 98 modellen er udelukket.
Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:01 #7
Til fromsej.
Når den log er lavet færdig, skal jeg så kopiere det ind i forummet her?
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2005 - 15:21 #8
Kun den nederste del, startende med "Scan Statistics".
Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 16:01 #9
-----------------------------------------------------------------------------
Scan statistics
-----------------------------------------------------------------------------
Objects scanned: 901
Infected objects found: 0
Objects with modifications found: 0
Suspicious objects found: 0
Adware programs found: 0
Dialer programs found: 0
Joke programs found: 0
Riskware programs found: 0
Hacktool programs found: 0
Objects cured: 0
Objects deleted: 0
Objects renamed: 0
Objects moved: 0
Objects ignored: 0
Scan speed: 169 Kb/s
Scan time: 01:05:39

Det ser ud til der ikke er noget i overhovedet, men hvorfor kan jeg så ikke åbne filerne???
Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 16:05 #10
den skriver iøvrigt read error i loggen ud for dokumenterne, men alle billeder der ligger på cd'en er scannet. Så er det nok en brænder fejl, men det undrer mig bare at jeg når jeg åbner disken kan se både word og excel logoet på filerne, og når jeg holder musen henover viser den størelsen på filerne, og de passer meget godt på et dokument
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2005 - 16:31 #11
Dr.Web siger at filerne er rene, så det er ikke der problemet ligger, desværre.
Er det samtlige dokumenter du ikke kan åbne?
Avatar billede knallertsune Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:06 #12
Nej eftergennemgang af log filen, kan jeg se at der er nogel af filerne der kna læses, så det er nok en brænder fejl. Mange tak for forsøget, hvordan deler jeg point ud. Jeg er første gangs bruger
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2005 - 18:55 #13
Normalt beder du de personer om svar der har hjulpet dig med at løse problemet, eller som i det her tilfælde prøvet, men for det første er 200 point alt alt for meget at give i dette spørgsmål, for det andet har du selv givet svaret, nemlig brænderfejl, så jeg vil mene at du med god samvittighed kan tage dine point retur, det gør du ved at markere dit eget navn i boksen, og klikke på Accepter.

Vi har lavet en uofficiel FAQ, den finder du her:
http://expfaq.1go.dk/ - Eksperten: Sådan gør jeg.