Avatar billede goya Novice
21. oktober 2005 - 13:08 Der er 12 kommentarer

a:active hvordan bibeholder man efter klik

jeg vil godt lave mine links så de er highligted når man er på linket f.eks som på www.cph.dk, jeg ved godt at den nok er dynamisk.
Jeg kan også godt lave det med frames eller iframe, men det vil jeg helst undgå, hader når frames bliver væk fra hinanden.
spørgsmålet er: kan man bibeholde et a:active stadie når linket loader et nyt html dokument ?

goya
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2005 - 14:29 #1
<ole>

Ja, du klikker på et link til en side. På den side undlader du blot at lave det pågældende menupunkt til et link  :)

Sådan gør man de fleste andre steder

/mvh
</bole>
Avatar billede electricnet Nybegynder
21. oktober 2005 - 23:28 #2
Ja, som olebole siger, så gør de fleste sådan at du fjerner linket fra det menuelement som svarer til den side du er på, og så bruger et andet element, som f.eks. strong, som du så styler på samme måde som du ville gøre med a:active.

net.
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2005 - 06:03 #3
-- og som det indirekte fremgår, har du ingen verdens chance for at styre hvordan en anden side vises via indstillinger på den nuværende side !-)
Avatar billede goya Novice
22. oktober 2005 - 20:03 #4
ja ja , så meget ved jeg da trods alt, men alle mine sider er lavet på en template,
måske var der et script der kunne klare sagen, så what the f... bruger man a:active til ?
goya
Avatar billede electricnet Nybegynder
22. oktober 2005 - 20:06 #5
:active er det der bliver vist så længe du holder museknappen nede på et link. Dvs. når du klikker på et link bliver a:active vist i et kort øjeblik. Indrømmer gerne at det ikke er verdens fedeste navn.

net.
Avatar billede goya Novice
22. oktober 2005 - 22:33 #6
sorry, med fare for at blive kaldt uforskammet, det ved jeg altså godt, spørgsmålet er, jeg kan jo se ar der er masser af sider der har et "highlighted" link når man er netop på det link, og jeg ved også at man bare sættet et eller andet ind på  netop den side for at vise at man er der, så er der en made at gøre det på uden at bruge frames eller have en database styret site ?

goya
Avatar billede goya Novice
22. oktober 2005 - 22:40 #7
og lige en helt anden ting, er der lige så stor risiko for at blive skildt fra sin hoved frame med <iframe> som med et frame set, jeg ved at der er et javascript som en extention til dreamweaver der loader hele framesettet, når bare en af frames'ne bliver loadet.
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2005 - 01:13 #8
Der er også muligheden, at man undersøger om et link er repræsenteret i den aktuelle url, når man loader siden, og der angiver andre style-properties !-)

-- og framing kan du se i en udgave her: http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

Bemærk ændringen i adressen og se kode/forklaring ved at klikke på teksten om framing nede til venstre !o]
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2005 - 01:15 #9
-- hov, jeg glemte jo at angive, at iframes ikke er anderledes end andre frames, når det handler om at kende sin moder !-)

-- de er nøjagtig lige så ligeglade !o]
Avatar billede goya Novice
23. oktober 2005 - 02:06 #10
ok,... surt, men den side du referer til , ser ud til at have a:visited, bliver det gemt i cachen eller hvad, hvorffor kan a:active så heller ikke blive gemt i cachen ?
eller hvad ?
goya
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2005 - 04:50 #11
Fordi, de ikke skal gemmes ... hvorfor skulle man gemme dem?

For et link med en :active-regel, skal denne jo kun være aktiv, så længe musen er trykket ned på linket. Derfor er der ikke noget at bruge den til - uanset, om den ville blive gemt eller ej  ;o)
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2005 - 15:20 #12
-- og selv om IE beholder en aktiv-status, så længe der ikke fokuseres på et andet element, er det ikke en opførsel man kan regne med !-)

Se f.eks. http://blooberry.com/indexdot/css/syntax/pseudo/pclassactive.htm !o]