Avatar billede tommypedersen Nybegynder
02. november 2005 - 08:31 Der er 13 kommentarer og
6 løsninger

C5W32.exe dør

Jeg har problemer med en C5 v. 2.10 native der kører på XP og systemet ligger på en W2K server. Kernen dør når de kalder bestemte rapporter (fejlen opstår primært på deres nye P4 3.0GHz maskiner).
Jeg synes jeg har prøvet alt; Slette brugertilretninger, genoversat applikation, lavet ny C5util.user fil, slettet bruger og supervisor tbl fil, Kontrolleret netværket - men lige lidt hjælper det.

Er der nogen der har erfaring med om 3.0 kernen køre mere stabilt på XP end 2.10 kernen eller er der andre ting man kan gøre for at få systemet i sving igen?

//Tommy
Avatar billede mariaf Juniormester
02. november 2005 - 13:53 #1
Har du SP4 lagt på? Og fjernet C5util.usr helt? Udskriver du til standard windows-printer? Genstartet serveren? Er serveren blevet opdateret helt?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
02. november 2005 - 14:13 #2
Den kører med SP3 og build 21 kerne. c5util.usr er slettet helt og gendannet.
Fejlen kommer bare man skriver til skærm, men ellers benyttes std, windows printer.
Server er opdateret og genstartet.
Kørsler som genoversættelse og reindex giver ingen problemer (stor netværkstrafik)

//Tommy
Avatar billede mariaf Juniormester
02. november 2005 - 17:08 #3
Du skal opdatere din kerne til build 61 - følger med SP3. Der var fejl omkring printere i den første kerne til version 3.00
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
02. november 2005 - 18:14 #4
Vi snakker om v. 2.10 (den er ikke kerneopdateret til v. 3.0 el. 3.0SP3)
Avatar billede mariaf Juniormester
02. november 2005 - 21:40 #5
Undskyld, jeg lod mig forvirre af snakken om 3.00.
Er det alle brugere, der har problemer med en/flere bestemte rapporter, eller er det kun nogle? Er det maskinafhængigt?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
02. november 2005 - 22:01 #6
Problemer opstår vist kun på de nyeste P4 3.0 maskiner, og det er vist primært kontospec. der er brugertilrettet.
Avatar billede laasby Nybegynder
16. november 2005 - 23:25 #7
Det var måske en god ide at checke om netævrksindstillignerne på PC'erne står rigtigt. Hvis de kører i et domæne på W2K serveren står DNS'en måske ikke rigtigt (DNS skal i så fald pege på domæneserveren). Det kan betyde at rapporter som skal overføre mange data imellem server og arbejdspladser kan få problemer pga. timeouts på DNS/domæne - det forklarer også hvorfor det er det nye hurtige maskiner du har fejlen med.

/Laasby
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. november 2005 - 07:24 #8
Serveren er ikke nogen DC (kører p2p) og der er ikke installeret DNS på serveren. De enkelte PC' DNS peger nok ud på en DNS server på internettet. I p2p netværk mener jeg ikke det er noget problem - hvad mener laasby?
Avatar billede laasby Nybegynder
17. november 2005 - 08:10 #9
Nej så burde der umiddelbart ikke være problemer mht. DNS.
Der skulle vel ikke være installeret en af de nye versioner af Norton Antivirus eller Symantec Antivirus på systemet ?
De nyeste versioner (Norton Antivirus 2006 og Symantec Antivirus ver. 10) har nogle problemer omkring indstillingerne vedr. netværk (man skal slå netværks scanning fra, samt sørge for at have liveupdatet/patchet programmerne helt op).
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. november 2005 - 09:01 #10
Maskinerne er preinstalleret med NAV 2005 som er fuldt opdateret. Jeg har ikke andre steder oplevet at Nav 2005 giver problemer undtagen ved omdirigerede LPT porte, der betød at den enkelte Klient-PC ikke kunne køres ned før NAV blev stoppen.
Avatar billede mariaf Juniormester
17. november 2005 - 18:37 #11
Så check lige om der er lavet et netlogon på printerne.
Prøv at lave en ny standardinstallation af C5 og læs din kontospec ind og se om den fejler i den også. Prøv at fjerne den tilrettede og udskriv standard for at se om den fejler.
Avatar billede laasby Nybegynder
18. november 2005 - 22:50 #12
Hvis kunden/du er klar på det, må det bedste for alle at være at få opgraderet C5.
Vent evt. de ca. 14 dage inden C5 kommer i version 4, og kør den over i den nye SQL 2005 Express version.
Så får du også mulighed for at lave Intranet, der laver de mest alm. udskrifter/udtræk på IIS'en på serveren (lavet i ASP.NET). Desuden vil jeg også lige nævne Print2Office funktionerne som en af de klare fordele i forhold til ver. 2.10.
Avatar billede mariaf Juniormester
18. november 2005 - 23:09 #13
Express kan ikke udnytte udtræk. Det er en billigversion - fint til C5 men ikke til udtræk. Og det løser ikke problemet. Det gør en opdatering måske, og måske ikke.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
19. november 2005 - 10:13 #14
Opdatering hos kunden er pt. ikke muligt. Vi kører selv v. 4.0 og jeg er så småt begyndt at indrapportere fejl. Mere stabil kerne hm.???????

//Tommy
Avatar billede mariaf Juniormester
19. november 2005 - 16:36 #15
Hvilke fejl har du fundet hidtil? Min kører nemlig upåklageligt, men det er godt nok ikke via netværk.
Avatar billede laasby Nybegynder
20. november 2005 - 19:41 #16
Mht. til C5 ver. 4.0 og fejl - prøv at tilføje et felt i Print2Office / Word og kig så efter om det kommer en fejl.
Mht. billigversion og SQL 2003 Express må man sige at det er en billigversion - den er nemlig gratis. Selvfølgelig kan du lave udtræk til rapporter mariaf - du kan bare ikke benytte de indbyggede rapporteringsmuligheder f.eks. der ligger i SQL 2005 Std. Alle C5s rapporter vil selvfølgelig virke, samt alle andre programmer som trækker data fra SQL databasen.

On topic: Det lyder som en netværksfejl - har du prøvet at skifter Switchen (det er billigt og hurtigt).
Prøv at checke at der kun er installeret TCP/IP protokollen på alle arbejdspladser/server (så de pludselig ikke skifter til f.eks. NETBEUI eller IP/SPX).
Installer evt. en UPS på switchen for at undså elektronisk støj til switchen (jeg regner med at du allerede har en på 2000-serveren).
Held og lykke med fejlfindingen.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
21. november 2005 - 09:52 #17
laasby: jeg tror også på at fejlen ligger i netværket - det er lidt et rod hos den kunde. Ja det er en W2K server man den kører ikke som DC men workgroup/p2p. Og de kører kun TCP/IP, men hvis problemet fortsætter bliver kunden nok nød til at få netværket kablet om.

Ang. fejl i v. 4.0 hvis man udskriver til en intern printerdriver (ikke Windows) og vælger mere end 1 kopi, kommer der et pop-up windue og spørger om man vil afbryde rapporten. v. 3.0 havde en fejl, hvis man oprettede en ny gruppe og systemet herefter opdaterede profilerne, kunne man ikke lukke bruger/gruppe formen bagefter. Den fejl har vi stadig på vores system med v. 4.0.

Jeg hacde en treide fejl men jeg kan ikke lige huske den - skriver den lige når jeg ser den!

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
21. november 2005 - 10:01 #18
Jo nu kom jeg lige i tanke om det:
Tidligere hed sproglag 0=Dansk, 1=Engelsk osv. nu har de skudt en lag 0 ind der hedder standard og lavet 1=Dansk, 2=Engelsk - det betyder at alle vores rapporter med sproglag bliver skudt af med Engelsk. Det skal lige siges at jeg har flyttet USR laget manuelt så det er selvfølgelig muligt at opdaterinsprogrammet gør et eller andet med de rapporter, der har sproglag. Det tager altså lige lidt tid at flytte det manuelt.

//Tommy
Avatar billede mariaf Juniormester
24. november 2005 - 08:27 #19
Det giver da ikke mening - sproglag 1 = engelsk i gammel version, giver sproglag 1 = dansk i ny version?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester