02. november 2005 - 08:31Der er
13 kommentarer og 6 løsninger
C5W32.exe dør
Jeg har problemer med en C5 v. 2.10 native der kører på XP og systemet ligger på en W2K server. Kernen dør når de kalder bestemte rapporter (fejlen opstår primært på deres nye P4 3.0GHz maskiner). Jeg synes jeg har prøvet alt; Slette brugertilretninger, genoversat applikation, lavet ny C5util.user fil, slettet bruger og supervisor tbl fil, Kontrolleret netværket - men lige lidt hjælper det.
Er der nogen der har erfaring med om 3.0 kernen køre mere stabilt på XP end 2.10 kernen eller er der andre ting man kan gøre for at få systemet i sving igen?
Den kører med SP3 og build 21 kerne. c5util.usr er slettet helt og gendannet. Fejlen kommer bare man skriver til skærm, men ellers benyttes std, windows printer. Server er opdateret og genstartet. Kørsler som genoversættelse og reindex giver ingen problemer (stor netværkstrafik)
Undskyld, jeg lod mig forvirre af snakken om 3.00. Er det alle brugere, der har problemer med en/flere bestemte rapporter, eller er det kun nogle? Er det maskinafhængigt?
Det var måske en god ide at checke om netævrksindstillignerne på PC'erne står rigtigt. Hvis de kører i et domæne på W2K serveren står DNS'en måske ikke rigtigt (DNS skal i så fald pege på domæneserveren). Det kan betyde at rapporter som skal overføre mange data imellem server og arbejdspladser kan få problemer pga. timeouts på DNS/domæne - det forklarer også hvorfor det er det nye hurtige maskiner du har fejlen med.
Serveren er ikke nogen DC (kører p2p) og der er ikke installeret DNS på serveren. De enkelte PC' DNS peger nok ud på en DNS server på internettet. I p2p netværk mener jeg ikke det er noget problem - hvad mener laasby?
Nej så burde der umiddelbart ikke være problemer mht. DNS. Der skulle vel ikke være installeret en af de nye versioner af Norton Antivirus eller Symantec Antivirus på systemet ? De nyeste versioner (Norton Antivirus 2006 og Symantec Antivirus ver. 10) har nogle problemer omkring indstillingerne vedr. netværk (man skal slå netværks scanning fra, samt sørge for at have liveupdatet/patchet programmerne helt op).
Maskinerne er preinstalleret med NAV 2005 som er fuldt opdateret. Jeg har ikke andre steder oplevet at Nav 2005 giver problemer undtagen ved omdirigerede LPT porte, der betød at den enkelte Klient-PC ikke kunne køres ned før NAV blev stoppen.
Så check lige om der er lavet et netlogon på printerne. Prøv at lave en ny standardinstallation af C5 og læs din kontospec ind og se om den fejler i den også. Prøv at fjerne den tilrettede og udskriv standard for at se om den fejler.
Hvis kunden/du er klar på det, må det bedste for alle at være at få opgraderet C5. Vent evt. de ca. 14 dage inden C5 kommer i version 4, og kør den over i den nye SQL 2005 Express version. Så får du også mulighed for at lave Intranet, der laver de mest alm. udskrifter/udtræk på IIS'en på serveren (lavet i ASP.NET). Desuden vil jeg også lige nævne Print2Office funktionerne som en af de klare fordele i forhold til ver. 2.10.
Express kan ikke udnytte udtræk. Det er en billigversion - fint til C5 men ikke til udtræk. Og det løser ikke problemet. Det gør en opdatering måske, og måske ikke.
Mht. til C5 ver. 4.0 og fejl - prøv at tilføje et felt i Print2Office / Word og kig så efter om det kommer en fejl. Mht. billigversion og SQL 2003 Express må man sige at det er en billigversion - den er nemlig gratis. Selvfølgelig kan du lave udtræk til rapporter mariaf - du kan bare ikke benytte de indbyggede rapporteringsmuligheder f.eks. der ligger i SQL 2005 Std. Alle C5s rapporter vil selvfølgelig virke, samt alle andre programmer som trækker data fra SQL databasen.
On topic: Det lyder som en netværksfejl - har du prøvet at skifter Switchen (det er billigt og hurtigt). Prøv at checke at der kun er installeret TCP/IP protokollen på alle arbejdspladser/server (så de pludselig ikke skifter til f.eks. NETBEUI eller IP/SPX). Installer evt. en UPS på switchen for at undså elektronisk støj til switchen (jeg regner med at du allerede har en på 2000-serveren). Held og lykke med fejlfindingen.
laasby: jeg tror også på at fejlen ligger i netværket - det er lidt et rod hos den kunde. Ja det er en W2K server man den kører ikke som DC men workgroup/p2p. Og de kører kun TCP/IP, men hvis problemet fortsætter bliver kunden nok nød til at få netværket kablet om.
Ang. fejl i v. 4.0 hvis man udskriver til en intern printerdriver (ikke Windows) og vælger mere end 1 kopi, kommer der et pop-up windue og spørger om man vil afbryde rapporten. v. 3.0 havde en fejl, hvis man oprettede en ny gruppe og systemet herefter opdaterede profilerne, kunne man ikke lukke bruger/gruppe formen bagefter. Den fejl har vi stadig på vores system med v. 4.0.
Jeg hacde en treide fejl men jeg kan ikke lige huske den - skriver den lige når jeg ser den!
Jo nu kom jeg lige i tanke om det: Tidligere hed sproglag 0=Dansk, 1=Engelsk osv. nu har de skudt en lag 0 ind der hedder standard og lavet 1=Dansk, 2=Engelsk - det betyder at alle vores rapporter med sproglag bliver skudt af med Engelsk. Det skal lige siges at jeg har flyttet USR laget manuelt så det er selvfølgelig muligt at opdaterinsprogrammet gør et eller andet med de rapporter, der har sproglag. Det tager altså lige lidt tid at flytte det manuelt.
Det giver da ikke mening - sproglag 1 = engelsk i gammel version, giver sproglag 1 = dansk i ny version?
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.