Avatar billede tichicken Nybegynder
06. november 2005 - 16:12 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Internet gennem server.

Hej eksperter!

Jeg har en gammel maskine (800Mhz), som jeg overvejer at sætte op til en server af en art.

Min idé er at den skal sættes op til web-server og andre små ting.

Mit spørgsmål er så, om det ville være en dum idé at lade internettet gå igennem den computer. Ligenu kører jeg med et usb-modem i min 1. computer, men da jeg alligevel skal dele internettet til flere computere skal jeg have fundet en ordentlig løsning.

Så jeg tænker noget i den stil:

INTERNET (USB-modem) ---> Server ---> Trådløst Access Point ---> De andre computere på netværket.

Vil det være et problem at smide nettet igennem den langsomme computer?

Hvilket styresystem vil være at foretrække på serveren?

Håber i vil hjælpe :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2005 - 16:27 #1
Hvis du vil dette, så skal serveren køre som firewall, ellers har det ligesom ingen mening og så skal du overveje hvad du ellesr installere på serveren, da det dels vil ødelægge sikkerheden og også belaste serveren så den måske ikke kan håndtere den nødvendige trafik.
Avatar billede tichicken Nybegynder
06. november 2005 - 16:33 #2
Men den vil sagtens kunne magte at sende trafikken videre til de andre maskiner?

Sikkerheden har jeg helt styr på, jeg tænker mere på computerkraften i en lidt ældre maskine :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2005 - 17:09 #3
Det kommer jo an på hvor meget trafik vi taler om og hvor godt maskinen er tunet til det. Skal den kun virke som router eller skal den også kører som web server, hvor mange web sites, hvor tunge og hvor meget trafik til hver osv osv osv. Der er for mange ubekendte til at kunne give dig et svar du kan bruge i den virkelige verden
Avatar billede tichicken Nybegynder
06. november 2005 - 21:21 #4
Well...Det er kun en 2mbit forbindelse, så det er ikke så meget trafik...

Det er ikke fordi serveren serveren skal bruges til store websider..Det er kun til noget test + en side med meget lidt trafik.

Håber det kan hjælpe lidt :D
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2005 - 21:26 #5
Tmbit er faktisk meget hvis det kører konstant, og hvis serveren skal gøre meget med trafikker, hvis det kun er routning går det, men taler vi applikations proxy (og det gør vi ikke i dit tilfælde) så ville det knibe.

Jeg tror sagtens at maskinen kan klare tingene, smid så meget ram i som muligt og prøv dig frem, det lyder ikke vildt
Avatar billede tichicken Nybegynder
07. november 2005 - 15:06 #6
OK...Jeg takker for hjælpen :)
Avatar billede showsource Seniormester
07. november 2005 - 15:13 #7
bare lige:
jeg ville nok sætte 2 netkort i den, og holde en apache server kørende

2 netkort, 1 til forbindelse, og et til lokalnetværk

apache, ja, så kan en webside jo "serveres", + du kan bruge apache's proxyserver mulighed, og derfort bl.a. også på den måde kontrollere adgang.
Avatar billede tichicken Nybegynder
07. november 2005 - 18:27 #8
takker :>