Avatar billede mmbn Nybegynder
13. november 2005 - 18:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

NUnit og controls

Er der nogen der ved hvordan man tester en UserControl med NUnit?

Kontrollen er en udvidelse til en ProgressBar der gør at den stiger eller falder flydende, samtidig med at den kan vise procentmæssig tekst angivelse på baren.
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
13. november 2005 - 21:20 #1
NUnit skal du bruge til primært at teste de metoder som din usercontrol tilbyder, den som anvender kontrollen. Det vil sige public metoder. Måden jeg vil gøre det på er at lave en klasse MyUserControl_Test, som så tester de public metoder der er på kontrollen.
Og nej det er ikke en grafik test, men en validering af at kontrollen udfører den logik du vil have den skal også selv om den får noget ikke gyldig input f.eks. en string == null. Derfor stilles der krav til hvordan du implementer din kode, vigtigt at adskille logikken fra det grafiske. Og ja så er der jo nogle der mener at test bør skrives før selve logikken. På den måde opdager man hurtigt mange fejl.

Nå den grafiske del af din kontrol kan du faktisk også teste med Nunit, men med den extension der hedder NUnitForm. Det muliggør at du kan teste data i grafiske kontroller. f.eks. at der når du trykker på kanp x står "dette er en test" i en textbox. Faktisk kan du også trykke på knapper med NunitForms mm, selv musen kan aktiveres. Og endelig kan du kode så der kan testes på custom controls.

linket er her: http://nunitforms.sourceforge.net/

Men prøv det og skriv endelig hvad du mener. Jeg opdagede det selv for 2 uger siden og er ret imporneret over det. Bemærk det er GRATIS
Avatar billede mmbn Nybegynder
13. november 2005 - 22:07 #2
Jeg fandt ud af det med kontrollens metoder. Går igang med at kigge på nunitforms. :)