Avatar billede janomel Nybegynder
18. november 2005 - 12:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kalkulation el beregnings program

Hej Findes der sådan nogle programmer i open source eller som er gratis at afprøve.

Hvis ja Hvilken,, link ik :)

Det er til byggeri
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. november 2005 - 13:11 #1
Hvad vil du beregen, økonomi, statik eller statestik. Eller er det i virkeligheden et projektplanlægningsværktøj du leder efter
Avatar billede janomel Nybegynder
18. november 2005 - 21:12 #2
Det er økonomi uden det er C5 jeg tænker på...

Altså hvordan skal jeg sige det.

F.eks. Et hus skal bygges. Det skal så beregnes. I dette byggeri er der forskellige materialer, som gerne må ligge i noget database. Så man i ""regnearket"" kan slå dem op. Hvor materialerne har tilknyttet nogle priser.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. november 2005 - 21:24 #3
Så er jeg med, jeg kender ikke noget frit, men mener at vide at Lind og Risø har noget sådant til deres sælgere, måske kunne de kontaktes
Avatar billede janomel Nybegynder
18. november 2005 - 21:43 #4
Takker, det var også for at få et overblik over hvad der er til byggeriet.

Har været rundt på nettet og der er som at dette emne næsten ikke eksistere. trod det at der aldrig er bygget så meget før. Jo ved at mange bruger regneark, som de har bygget. Men der måtte da findes forskellige programmer inkl. open source.

Har fundet V & S som noget af det eneste, til brug ved pris beregning af byggerier. Menlidt utroligt at i et bygge samfund som DK at der ik er mere end det. Ellers bliver kortend godt nok holdt tæt på hånden
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. november 2005 - 21:53 #5
Jeg tror det er det sidste der er gældende. Dels ønsker de forskellige firmaer ikke at give hinanden mulighed for at se for tæt, og hvis der var gennemskuelighed i priserne, kunne vi forbrugere se hvor meget de faktisk tjener på materialer og den slags. Der er varegrupper der har helt vilde avancer, ofte er det faktisk her de tjener de fleste af deres penge
Avatar billede janomel Nybegynder
18. november 2005 - 22:11 #6
Det er jo en af siderne ved de sager. Men var ikke lige det jeg mente. Men interssant synspunkt.

Det var nu mere selve programmet til sådan beregninger jeg mente. Altså et eller andet program der kan tage nogle materialer og ligge samme ud fra nogle priser og antal. Og hvor nogle materialer består af undermaterialer der er lagt samme til "hovede" materialet.

Det kan lade sig gøre i Mysql, acces, excel. Men et regneark bliver for uoverskugeligt og man har ikke rigtig muligheden for "opslag" på tværs i beregningen.

Underligt at ingen har lavet sådan et. Til en remlig penge.
Avatar billede janomel Nybegynder
21. november 2005 - 09:25 #7
Men er der nogle der har lavet noget man kan se, hvor der er intergaration mellem f.eks. access + excel evt. hvor word også er indvolveret????

Tror nemlig det pt. må være den lettes måde at gøre det på