Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 14:32 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

sql select

Hej

Jeg kan sgu ikke hente værdierne i en simpel select SQl, er der en som kan hjælpe?

---------------------------------

OdbcCommand SelectFolder = new OdbcCommand("SELECT Sender_FolderID, Receiver_FolderID FROM message WHERE ID = " + InsertMessageID + "", MyConnection);

OdbcDataReader read; // klassen OdbcDataReader defineres til
read = SelectFolder.ExecuteReader();

Sender_FolderID = Convert.ToInt64(read["Sender_FolderID"].ToString());

Receiver_FolderID = Convert.ToInt64(read["Receiver_FolderID"].ToString());

-----------------------------

Som du kan se i ovenstående vil jeg bare gerne dykke ned i tabellen "message" og hente de to felter Sender_FolderID og Receiver_FolderID ind i et par variable som jeg kan lave noget check på......plain and simple, hvis det var ASP :-D

God jul
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. december 2005 - 14:34 #1
hvad fejl får du ?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 14:40 #2
if(read.Read()){
  int Sender_FolderID = read.GetInt32(read.getOrdinal("Sender_FolderID"))
}
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 14:40 #3
No data exists for the row/column.

- i denne: Sender_FolderID = Convert.ToInt64(read["Sender_FolderID"].ToString());
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 14:40 #4
Eller GetInt64 hvis det er sådan en du hiver ud
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 14:44 #5
hej -mundi-

så får jeg følgende fejl:
Compiler Error Message: CS0117: 'System.Data.Odbc.OdbcDataReader' does not contain a definition for 'getOrdinal'
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 14:45 #6
Stort G , min fejl :-)
Avatar billede senil Nybegynder
08. december 2005 - 14:45 #7
prøv:
OdbcCommand SelectFolder = new OdbcCommand("SELECT Sender_FolderID, Receiver_FolderID FROM message WHERE (ID = " + InsertMessageID + ")", MyConnection);

Har sat () efter WHERE
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 14:46 #8
Det er fordi numsi ikke kaldte Read() på DataReaderen at der ikke er nogen data, og ikke fordi Sql'en fejler
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 14:48 #9
Excellent! tak :-)

God jul, og tak for alle inputs!
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 14:49 #10
selv tak
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 14:57 #11
OdbcCommand SelectFolder = new OdbcCommand("SELECT Sender_FolderID, Receiver_FolderID FROM message WHERE ID = " + InsertMessageID + "", MyConnection);
OdbcDataReader read;

read = SelectFolder.ExecuteReader();

if(read.Read()){
  int tempSender_FolderID = read.GetInt16(read.GetOrdinal("Sender_FolderID"));
  int tempReceiver_FolderID = read.GetInt16(read.GetOrdinal("Receiver_FolderID"));

  if (tempSender_FolderID == -2)
  {
    tempSender_FolderID = 0;
  }
  else if (tempReceiver_FolderID == -2)
  {
    tempReceiver_FolderID = 0;
  }

Den fejler ikke nu, men når jeg så prøver at indsætte værdien af tempReceiver_FolderID i en anden SQL:

if (GetOriginalSenderID == InsertSenderID)
{
  OdbcCommand UpdateMessage = new OdbcCommand("UPDATE message SET Sender_read = 1, Receiver_FolderID = " + tempReceiver_FolderID + ", Receiver_read = 0, Lastupdate = '" + Date.ToString("yyyyMMddHHmmss") + "' WHERE ID = " + InsertMessageID + " LIMIT 1", MyConnection);

UpdateMessage.ExecuteNonQuery();
}

- Får jeg fejlen:
CS0103: The name 'tempReceiver_FolderID' does not exist in the class or namespace 'ASP.message_reply_aspx'

Hvis det ikke er simpelt, kan jeg godt oprette et nyt spørgsmål med point, hvis det er....
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 15:02 #12
Måske fordi du declarerer dine variable inde i If statementet
int tempSender_FolderID = 0;
int tempReceiver_FolderID = 0;
if(read.Read()){
  tempSender_FolderID = read.GetInt16(read.GetOrdinal("Sender_FolderID"));
  tempReceiver_FolderID = read.GetInt16(read.GetOrdinal("Receiver_FolderID"));

  if (tempSender_FolderID == -2)
  {
    tempSender_FolderID = 0;
  }
  else if (tempReceiver_FolderID == -2)
  {
    tempReceiver_FolderID = 0;
  }
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 15:06 #13
så får jeg:
CS0165: Use of unassigned local variable 'tempReceiver_FolderID'
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 15:09 #14
Hm, jeg havde sat variablene som:
int tempSender_FolderID ;
int tempReceiver_FolderID;

Men da jeg ændrede til:
int tempSender_FolderID = 0;
int tempReceiver_FolderID= 0;

Får jeg en fejl længere nede der siger at:
There is already an open DataReader associated with this Connection which must be closed first.

Hvordan lukker man den datareader jeg har lavet?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 15:10 #15
read.Close()
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 15:12 #16
Excellent...he he, nu skal jeg nok lade dig være :-)

Tak for hjælpen -mundi-

jeg har opretter asap et nyt spørgsmål, som du kan svare på, så du kan få lidt flere point som tak for hjælpen
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. december 2005 - 15:14 #17
Det behøves ikke
Avatar billede webhelpers Praktikant
08. december 2005 - 15:18 #18
det er gjort :-)

Den hedder til -mundi-