Avatar billede anneji Nybegynder
08. december 2005 - 20:02 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

ikoner til MapBasic

Jeg vil gerne lave nogle ikoner til brug i MapBasic. Det kan gøres efter denne opskrift fra nettet:

1. Create one or more pairs of small bitmaps for use as button faces. The smaller icon in each pair should be 18 pixels wide by 16 high, and the larger one should be 26 pixels wide by 24 high.
2. Open Visual Basic 6.0 and create a new project of type "ActiveX DLL".
3. Choose Add-Ins>Add-In Manager, scroll to choose "VB 6 Resource Editor" and click the "Loaded/Unloaded" and "Load On Startup" checkboxes. Click OK.
4. Choose Tools>Resource Editor.
5. In the Resource Editor window, click on the button with a "bitmap" icon -- picture of landscape with cactus -- and browse to find the first (smaller) bitmap of a pair. Click OK to add the bitmap to the resource file. Repeat this step with the larger icon. By default, the bitmaps will be numbered in succession starting with 01. Double-clicking on an entry in the main Resource Editor window will allow these ID values to be changed, if necessary; however, it is important to be sure that the ID of the larger bitmap in each pair is one more than the ID of the smaller bitmap. In my example below, "small.bmp" was added first, then "large.bmp".
6. Click the 'Save' button (picture of floppy disk) and choose a name and location for the resulting resource file, and save the file.
7. Exit the Resource Editor.
8. Choose File>Make Project1.DLL. Choose a name and location for the resulting DLL file. In my example below, the DLL's name is "MBButton.DLL". If possible, save the DLL file in the same directory as the .MBX application that will be using the custom buttons.
9. Write MapBasic code as shown in the sample below to use the button bitmaps packaged in the DLL file:

Men jeg ved intet om VB så:

1. Hvordan åbner jeg VB og laver et projekt type "ActiveX DLL".
Skal man åbne VB i Excel eller hvad?

2. Jeg har nogle .ico-filer som jeg har downloaded, det er ikke .bmp som der står i opskriften. Gør det forskel på proceduren?
Avatar billede thomaxz Nybegynder
08. december 2005 - 22:40 #1
Nu står der i opskriften at du skal bruge Visula basic 6.0 og så er det ikke vba som den ehhder iexelc(visual basic for apllications)  men en selvstændig editor, nu ved jeg ikke om mapbasic kan håndtere .ico filer, men den enste ændring der så vil være er du skal klikke på knappen med Add icon i stedet for Add bitmap.

Alterneativ kan du bruge ImageConvert
http://www.crazypixels.com/order.htm

det er freeware til at konventere .ico filerne til .bmp filer og så følge den vejlening.
Avatar billede anneji Nybegynder
08. december 2005 - 22:59 #2
Problemet er ikke at mine ikoner er .ico. De skulle måske bare være i .bmp for at kunne behandles i visual basic.

Problemet er at jeg ikke kan indsætte .ico filer i MapBasic. Programmets egne ikoner er i .def format.

Jeg har fundet et program der kan lave .ico filer til .dll filer (det hedder Icon2Dll), men MapBasic kan åbenbart ikke bruge dem.

Derfor ville jeg prøve at følge proceduren beskrevet på engelsk ovenfor, hvor man bruger Visual Basic til at lave .dll filerne.

Er Visual Basic 6.0 et købe-program?
Avatar billede thomaxz Nybegynder
09. december 2005 - 08:00 #3
Ja, der findes andre visual basic editor, men jeg er langt fra sikkert på at de kan klare lige præcis den opgave der, i det hele tagen synes jeg ikke de andre visual basic editore er særlig gode.
Avatar billede anneji Nybegynder
10. december 2005 - 15:29 #4
Hej thomaxz

Kan du give mig et link til et sted (shareware, demo el lign.) hvor jeg kan finde et program, som jeg kan afprøve ovenstående procedure på, så har du fortjent dine points.
Avatar billede thomaxz Nybegynder
10. december 2005 - 16:22 #5
http://www.janus-software.com/phoenix_download.html

Envelop (phoenix) er gratis, er dog langt fra sikker på den kan håndtere det.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Microsoft+visual+basic+6.0%22+trial&btnG=S%C3%B8g&meta=

eller prøv at søge på http://www.microsoft.com

da det er dem der har lavet Microsoft visual basic 6.0
Avatar billede anneji Nybegynder
10. december 2005 - 17:11 #6
Tak, det prøver jeg!