Avatar billede dudez Nybegynder
10. december 2005 - 12:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Apache - virtual domain i homedir

hejsa.

I øjeblikket har jeg alle mine virtual domains i

/var/www/html/ (Her ligger 10 domainer)

men jeg vil også have mulighed for at lave nogen virtual domains i forskellige brugers HOME /home/(USERNAME)/public_html/

men får følgende melding hver gang:

Forbidden
You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Nogen som har en ide ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. december 2005 - 12:52 #1
;) Det kan være du har skrevet noget forkert ...
Avatar billede dudez Nybegynder
10. december 2005 - 13:01 #2
Tror nu mere det har noget at gøre med Apache ikke får access til HOME grundet noget med rettigheder.. men kan ikke lige finde fejlen
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. december 2005 - 16:29 #3
Har du nogen index.htm/html filer i de mapper der ?
Avatar billede xyborx Nybegynder
16. december 2005 - 10:11 #4
Hvad skriver den i error loggen?

"Client denied by server configuration" vil betyde at noget i Apache's konfiguration ikke tillader adgangen. For mit egen vedkommende har jeg typisk glemt noget i denne stil:
<VirtualHost ...>
    ...
    <Directory /home/.../public_html>
        Order Allow,Deny
        Allow from all
    </Directory>
</VirtualHost>

"Permission denied" betyder at rettighederne på selve filerne/mapperne forhindrer Apache i at få adgang, og så skal du have fat i chmod og evt. chown.
Avatar billede xyborx Nybegynder
16. december 2005 - 10:14 #5
Nåja, og "Directory listing forbidden" er det som zyphoon er inde på - at der mangler en index.html eller lignende (som angivet i DirectoryIndex) samtidigt med at Option Indexes er slået fra
Avatar billede dudez Nybegynder
16. december 2005 - 12:10 #6
Fandt fejlen - det var skrive rettigheder/læse der manglet. Hvordan skal det sættes så det er mest sikkert 755 ?
Avatar billede xyborx Nybegynder
16. december 2005 - 15:43 #7
Det sikreste og stadige praktiske jeg er kommet frem til er følgende:
chown brugernavn:users /home/brugernavn
chmod 701 /home/brugernavn
chown brugernavn:apache /home/brugernavn/public_html
chmod 750 /home/brugernavn/public_html
(erstat apache med den gruppe som Apache kører under. Kan fx være wwwdata i nogle distributioner)

Resultatet er at det kun er brugeren selv der har fuld adgang til sit homedir. Diverse services (dvs. brugere som _ikke_ er medlem af users-gruppen) har mulighed for at gå ind i /home/brugernavn, men kan ikke få en filliste. Programmet skal i forvejen vide hvilken fil/mappe det leder efter. Brugeren selv samt apache er de eneste der har mulighed for at få adgang til /home/brugernavn/public_html og apache har kun læseadgang dertil.
Avatar billede dudez Nybegynder
03. juni 2006 - 10:18 #8
xyborx, ligger du lige et svar så du kan få dine points.

tak for hjælpen.
Avatar billede xyborx Nybegynder
03. juni 2006 - 17:52 #9
Jeg gider ikke at samle på point, så dem må du gerne beholde
Avatar billede dudez Nybegynder
03. juni 2006 - 21:01 #10
Okay