Avatar billede styrmand Nybegynder
12. december 2005 - 18:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at komme i gang med animation

Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg "gruppe-logisk", skal placere dette spørgsmål, så det havner her.
Jeg har et par drenge på 8 og 8 år, som naturligvis er interesseret i forskellige tegneseriefigurer.
De kan tegne og male, men de ville jo gerne junne få tingene til at bevæge sig.
Findes der noget simpelt animationssoftware og/eller nogle gode beskrivelser af, hvordan man kommer i gang med animation.

Mvh

Styrmand
Avatar billede styrmand Nybegynder
12. december 2005 - 18:04 #1
Jeg må hellere tilføje, jeg forventer, at det bliver mig der skal tage det tunge slæb, med at sætte mig ind i tingene og forklare drengene hvad de kan gøre o.s.v.
Så om det er engelsk sproget, teknisk eller på anden måde utilgængeligt for børn, betyder ikke noget.
Avatar billede Six Nybegynder
12. december 2005 - 18:12 #2
Hej styrmand, jeg går ud fra at du snakker 2d animation: Macromedia Flash er helt optimalt til formålet men det er noget advanceret. Man kan dog lave frame-by-frame animationer hvilket nok er det bedste for dine børn.

Der findes også et andet program der nyligt er udgivet under GPL: http://www.synfig.com/download/

Har ingen erfaring med det, men det var da værd at tage et kik på det, da det jo er gratis at bruge :D

Lykke til med animeringen.
Avatar billede Six Nybegynder
12. december 2005 - 18:13 #3
Der skal nok lige tilføjes at: http://flashkit.com/index.shtml er et rigtigt godt sted at starte med tutorials og den slags.
Avatar billede styrmand Nybegynder
12. december 2005 - 19:16 #4
Ja, 2D - det må vist række i 1. omgang. :-)
Jeg har kigget lidt på det link (flashkit) du angav. Der er rigtig mange buzz-words jeg simpelthen ikke kender.
Ved du om der findes noget a´la "sådan får du Anders And til at gå" eller "make Donald Duck walk." :-)
Jeg beklager, men det er vist det plan, jeg befinder mig på. :-D
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2005 - 19:19 #5
øhm taler vi her at de tegner på papir eller er det godtnok på computeren?
Avatar billede styrmand Nybegynder
12. december 2005 - 19:22 #6
De tegner på papir, men vi kan sagtens flytte det op på computeren - scanner o.s.v.
Avatar billede Six Nybegynder
12. december 2005 - 19:23 #7
Styrmand - du kan f.eks. kikke på denne (endnu en side der har en masse)
http://www.kirupa.com/developer/mx/cartoon.htm
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2005 - 19:28 #8
Okay - så har du jo 2 grundmetoder at gå ud fra.

Animation er jo faktisk ganske simpelt... Det er jo bare at tegne en helvedes masse billeder hvor figurene rykker sig en smule hver gang, nøjagtig som at se en filmstrimmel.

Metode 1: Få ungerne til at tegne hver enkelt "frame" og scan hver tegning ind åp computeren hvorefter du så klipper dem sammen i et simpelt videoredigeringsprogram.

Metode 2: Få dem til at tegne "keyframes" dvs. nogle få punkter i animationen, og scan dem ind, hvorefter du henter dem ind i flash el. lign og tegner dem op som vektorer, hvorefter du kan sætte flash til at generere de mellemliggende billeder.
Avatar billede styrmand Nybegynder
12. december 2005 - 22:09 #9
Fjappe: Den lille animation er fin, det er præcis sådan noget, jeg leder efter.
Men det er så lavet i Flash. Men Flash koster vel kassen?
Findes der ikke noget freeware eller tilsvarende? Synfig er kun i en version 0.6x, så noget mere komplet vil nok være at foretrække - hvis det findes..
Avatar billede Six Nybegynder
12. december 2005 - 23:49 #10
styrmand: Det er korrekt at synfig kun er beregnet til udviklere endnu hvis ikke der er andre der tager programmet op senere :D - men der må da være noget der virker i det ? ;D

Flash er dyrt ja, men jeg kender ikke mange andre alternativer, hvis det skal være gratis. Du kan prøve flash og se om ikke det var noget alligevel, de har en 30 dages gratis prøveversion: http://www.macromedia.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=flashpro
Avatar billede styrmand Nybegynder
13. december 2005 - 00:25 #11
Jeg har downloadet synfig - det er jo muligt at det behov vi har, er dækket godt ind. Så jeg prøver mig lidt frem.

Tak for hjælpen - til alle

Mvh

Styrmand