Avatar billede snuf Nybegynder
14. december 2005 - 14:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PHP - mail - cacheproblem?

Jeg har lavet et lille bestillingssystem løseligt baseret på denne tutorial om mail-funktionen i PHP: http://www.webcafe.dk/artikler/php/mail/mail.html

Det virker for så vidt godt nok. Bortset fra at jeg kun får en mail første gang nogen bestiller noget.

Først når jeg går ind og uploader (læs: ændrer) php-filen igen kommer der en ny mail. Det virker som et cache-problem?

Her nedenfor er mailfunktionen i PHP-scriptet (i en lidt forenklet , opdigtet version):

<?php

$gynger = $_REQUEST["gynger"];
$karuseller = $_REQUEST["karuseller"];

$firma = $_REQUEST["firma"];
$navn = $_REQUEST["navn"];
$telefon = $_REQUEST["telefon"];
$email = $_REQUEST["email"];

$message =     "gynger: ".$gynger."\n".
            "karuseller: ".$karuseller."\n".

            "Firma: ".$firma."\n".
            "Navn: ".$navn."\n".
            "Telefon: ".$telefon."\n".
            "Email: ".$email."\n";

mail("min_mail@mail.mail",
    "Ordrebestilling",
    wordwrap($message, 70)
    );

echo "Vi har modtaget din bestilling på:";
echo "\n";
echo $message;

?>

Ved nogen noget?

På forhånd tak.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 19:50 #1
Det med at cache emails lyder mærkeligt!
Den burde sende en email hver gang den møder: mail();
Prøv som test at smid den 2 gange efter hinanden og se om emailen kommer 2 gange så?
Avatar billede snuf Nybegynder
14. december 2005 - 20:11 #2
Hej jakobdo

Jeg testede med at placere to mail-funktioner efter hinanden. Der kom kun én mail.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 20:18 #3
Hvor har du webhotel henne?
Den skulle nemlig sende 2 emails!
Avatar billede snuf Nybegynder
14. december 2005 - 20:20 #4
Det er hos B-One.
Avatar billede snuf Nybegynder
14. december 2005 - 22:21 #5
Aha.

Det viser sig at være på B-One's servere at problemet ligger. Da jeg uploadede samme script til et andet webhotel fungerede det.

Problemet er at det SKAL køre hos B-One.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal klage over, når jeg skriver til dem? Hvad der kan være i vejen med deres server-/PHP-opsætning?

Tak.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 22:24 #6
Jeg synes du kan starte med at spørge hvorfor du ikke kan sende flere emails ad gangen!
Avatar billede snuf Nybegynder
14. december 2005 - 22:33 #7
Ja.

Men jeg tænkte om der var noget mere specifikt, tekniskt man kunne spørge om.

Ved desværre intet om emnet.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 22:34 #8
Heller ikke mig! :)
Avatar billede snuf Nybegynder
19. januar 2006 - 09:27 #9
Det viste sig at være et anti-spam-relateret problem.

B-One har "en restriktion på afsendelse af post fra webservere". Dette betyder at den kun kan udsende én mail en gang hvert 5. minut vha eks. et php mail script.

Jeg løste problemet ved at sætte en afsender på mailen, således at min php mail script  funktion tilsidst så sådan her ud:

$to = "min_mail@mail.mail";
$subject = "Ordrebestilling";
$body = wordwrap($message, 70);
$header = "From:en_emailadressen@domæne_på_pågældende_server.dk";

Håber at dette eventuelt kan hjælpe andre med et lignede problem.
Avatar billede snuf Nybegynder
19. januar 2006 - 09:28 #10
BTW: Tak til jakobdo for at vise interesse i mit problem.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. januar 2006 - 09:31 #11
Selv tak!