Avatar billede christiansen2 Nybegynder
16. december 2005 - 17:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

spærrediode

jeg skal montere betjening af el-slutblik (styret af 12V DC)ved en dør, og der er angivet at der skal bruges en spærediode.
Er der nogen som kan hjælpe med teorien bag, både en forklaring og et diagram.
Avatar billede scb Praktikant
16. december 2005 - 17:26 #1
Ganske simpelt en diode 1N4007 monteres over de 2 ledninger til slutblikket.
Stregen på dioden til den ledning der er + når der er strøm på slutblikket.

Dioden forhindre den induktionsspænding der opstår når spændingen til en spole bliver afbrudt i at forplante sig baglens og ødelægge f.eks tilkoblet adgangskontrolsystem mm.
_SCB
Avatar billede scb Praktikant
16. december 2005 - 17:27 #2
baglens = baglæns
Avatar billede christiansen2 Nybegynder
16. december 2005 - 22:30 #3
hej og tak for kommentaren, gør det nogen forskel om dioden er placeret ved slutblikket eller ved strøm-kilden/forsyningen? Hvis jeg placerer den ved strømkilden og ikke ved slutblikket kan der ikke ske fejl hvis låsesmeden skifter slutblik, han kan så ikke montere dioden forkert.
Avatar billede christiansen2 Nybegynder
16. december 2005 - 22:39 #4
en yderligere detalje på teorien er forskellen på om dioden placeres parallelt over spolen eller om den sættes i sereie i kredsløbet, hvilken forskel gør det?
Avatar billede oz3tl Nybegynder
16. december 2005 - 23:58 #5
Hvis du sætter den i serie med så "dræber" den ikke den parasit der opstår når spændingen over spolen fjernes.

M.V.H.
TLV