Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 11:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kørselsfradrag

Hejsa

Jeg er under uddannelse som datatekniker, med bopæl i Herning og læreplads og skole i Århus. (ca 80 km)
Spørgsmålet er:
Har jeg kørselsfradrag i skoleperioderne?

jeg har ikke kunnet finde oplysningen nogen steder..

Pft.

Mvh. Andreas
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
02. januar 2006 - 11:40 #1
Hvis du er "lønnet" i skoleperioden er det muligt at du kan trække transport fra.

Men får du SU, ja så tror jeg ikke du kan. Men prøv at kontakte dit lokale skattecenter.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 11:49 #2
Jeg er lønnet i skole perioderne.. Og derfor tjener jeg jo penge ved at tage i skole. Så derfor mener jeg at det er fradragberettiget.
Er der andre der ved noget om dette?
Avatar billede ravnemor Juniormester
02. januar 2006 - 19:00 #3
Jeg mener du skal få din arbejdesgiver til at lægge din transport ud for dig, og så skal din arbejdesgiver have refusion for din transport. Når du kommer på skole, skal du så have et skema som du skal udfylde og aflevere til skole hvor du er i skoleperiode.

Jeg ved ikke om du også kan trække dem fra på din selvangivelse, hvis det er det du mener.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
04. januar 2006 - 08:02 #4
Reglerne er beskrevet i Ligningsvejledningen. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104036&vID=200863&i=504#i104036
Under punktet "Kurser" bliver det fastslået, at der er kørselsfradrag under kurser, men hvis du læser videre under "Uddannelse" fremgår det, at der ikke er kørselsfradrag i forbindelse med skoleophold.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2006 - 11:54 #5
s_kjaer -> Tak for det, det var lige hvad jeg ledte efter. (Havde dog håbet på et andet resultat ;-) )
Hvis du lægger et svar, så du kan få point..?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. januar 2006 - 16:38 #6
Så skidt da.
Jeg må indrømme, at jeg ikke lige kan se den logiske forklaring på reglen, men som jeg læser det, er der ikke så meget at misforstå.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2006 - 18:27 #7
Nej desværre ;-)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. januar 2006 - 19:34 #8
Takker for point.
Hvis det kan være  nogen hjælp, kan jeg tilføje, at kørselsfradraget kun er et ligningsmæssigt fradrag. Det betyder at den skattemæssige værdi kun er omkring 30%.