Avatar billede cheff25 Nybegynder
09. januar 2006 - 18:50 Der er 3 kommentarer

Mame selv-byg

Hej

Er der nogen, der kender til links, om idéer til hjemmelavede Mame/arkade maskiner..
Har selv søgt forgæves på nettet, men jeg har muligvis søgt på det forkerte.
Tak
Avatar billede kourinsu Nybegynder
09. januar 2006 - 19:05 #1
Wuhuu! Mit yndlingsemne :D Har selv bygget en, som jeg er rigtig glad for:

http://www.hangtilhygge.dk/kourinsu/mycab/arcade001.jpg
http://www.hangtilhygge.dk/kourinsu/mycab/arcade002.jpg
http://www.hangtilhygge.dk/kourinsu/mycab/arcade003.jpg

Ved det er dårlige billeder, men anyway. Hvis du har spørgsmål, står jeg gerne til rådighed.

Er det kabinet, eller indvendig teknik, du leder efter links til?
Avatar billede cheff25 Nybegynder
10. januar 2006 - 18:25 #2
Kourinsu:Fin maskine.. Selvom billederne måske ikke helt retfærdiggør den.
Jeg har generalt en idé om, hvordan projektet skal skrues sammen, både kabinet og indvendig teknik. Det jeg mangler, var idéer og inspiration til kabinet designet. Lidt om de ting man skal tage forbehold for, når man designer kabinettet (Med hensyn til bl.a. størrelse på de enkelte kombonenter. Samt links til forhandlere af kontrollere o.l.
Tak for dit indlæg, det kan nemt være, at jeg retter henvendelse til dig. Jeg regner med, at jeg skal igang, til efteråret, men ville gerne samle lidt inspiration i god tid.
Må jeg være så fri, at spørge hvor meget projektet har kostet, at fremstille, samt hvad specifikationerne er på pc'en.

Med venlig hilsen

Christian
Avatar billede kourinsu Nybegynder
10. januar 2006 - 21:19 #3
Samlet set, tror jeg den har kostet 2500-3000,- at lave. Det er foruden computeren indeni. Det er en gammel Compaq på ca. 600 Mhz. Hvis du skal køre MAME (som jeg gør), skal du være opmærksom på, at de nyere spil kræver en enorm processor, men ældre spil kører fint på min. Controllere er købt på koluda.com (dansk fyr), men de er vist også til salg på bn-mekanik.dk. Til at koble dem til computeren har jeg brugt et keyboardhack. Det er ret simpel, men kan tage lang til.

Der sad et grafik-kort, med tv-out, i computeren som jeg har brugt, til at koble den til et TV. Du kan også bruge en pc-monitor, men grafikken ser langt bedre ud på et tv.

Kabinettet har jeg selv designet, men der findes hundredevis af tegninger på nettet.

Det artwork der sidder på, er købt på http://www.mamemarquees.com/. God kvalitet og billige priser.

Med hensyn til størrelsen af kabinettet, skal du overveje hvilken type skærm du vil have. Mange fjernsyn er dybe bagtil, så det kan blive et problem, hvis man ikke overvejer det. Husk på, at skærmen nok skal tiltes lidt bagud, så et kræver lidt ekstra plads. Ellers skal du overveje, hvilke typer spil du vil have, når du laver kontrolpanelet. Kampspil kræver tit seks knapper per mand, mens det til ældre spil, er nok med 3. Husk også knapper til one og two player valg. Hvis du bruger MAME, er det også dejlig med en knap til møntindkast, samt pause. Jeg har også valgt at anbringe en knap, øverst på kabinettet, der går ud af spil igen.