Avatar billede dragonbook Nybegynder
12. januar 2006 - 17:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Database backup med backitup

Hej

Jeg benytter et php script ved navn Backitup.
Scriptet kan lave en backup af ens MySQL database og gemme den som en fil på serveren. Scriptet kan også importere en backup fil til databasen, så man hurtigt kan få den op at køre igen hvis den går i sort.

Selve scriptet fungerer 100%, der er dog en ting jeg meget gerne vil havde lavet lidt om på, eller retter havde tilført.

For at lave en backup skal man nemlig logge ind med password og derefter vælge om man vil lave en backup af strukturen, dataen eller begge.

Det jeg gerne vil havde lavet, er en enkel side som ved besøg automatisk laver en backup af både struktur og data, uden brug af login eller nogen form for knapper. Ved database nedbrud kan jeg således benytte den allerede eksisterende import funktion.

Jeg har selv prøvet at finde ud af det, men det vil ikke lykkes.

Selve scriptet kan hentes her: http://opsanger.com/backitup/
Det er sikkert ikke så svært at lave, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke (er ikke en ørn til php).

Ved det måske er for meget at spørge om, men håber alligevel nogen er friske på at hjælpe.:-)
Avatar billede pallotto Nybegynder
12. januar 2006 - 21:26 #1
Synes du virkelig det er nødvendigt at tage backup af din database hver gang der var en der lavede noget på hjemmesiden.
Men alt det med backup kan PhpMyAdmin klare udne problemer. Man kan bare sige eksport til fil. og inden det har vælger man hvad der skal smides der ned. Synes selv PhpMyAdmin er skide smart :P
Avatar billede dragonbook Nybegynder
12. januar 2006 - 21:34 #2
Ja men nu skal den kun åbnes en gang om dagen, så der bliver lavet én kopi om dagen.

PhpMyAdmin er udemærket, men jeg får bare ikke logget ind hver dag.... det glemmer man hurtigt, og pludselig er der gået uger uden backup.
Avatar billede pallotto Nybegynder
12. januar 2006 - 21:42 #3
Ja okay det kan du self. have ret i.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig ellers med dit problem.
Avatar billede delwin Nybegynder
12. januar 2006 - 21:53 #4
<!php
$database_navn = "database";
$database_brugernavn = "username";
$database_kodeord = "kodeord";
$gem_sti = "/somewhere/on/the/server";

@exec("mysqldump --opt -Q -u ".$database_brugernavn." --password=".$database_kodeord." ".$database_navn." | gzip > ".$gem_sti."/".date("d-m-Y").".gz;");
?>

det gemmer backupen på din server det sted hvor $gem_sti peger på.. filen bliver gzip pakket og navngivet efter datoen.. fx 11-01-2005.gz og kan åbnes i winzip..
Avatar billede delwin Nybegynder
12. januar 2006 - 21:55 #5
eventuelt kan du sætte en cron til at køre scriptet en gang om dagen..
Avatar billede delwin Nybegynder
12. januar 2006 - 21:55 #6
og så lige første linie i mit script.. det skal selvfølgelig være <?php og ikke <!php
Avatar billede dragonbook Nybegynder
12. januar 2006 - 22:06 #7
Har prøvet scriptet, men der sker intet ingen fejl meddelelser og ingen fil..

Men scriptet har vel heller intet med backitup at gøre.

Jeg hoster ikke selv min server hvis det kan være grunden til at det ikke virker.
Avatar billede delwin Nybegynder
12. januar 2006 - 23:14 #8
så er det sandsynligvis fordi at du ikke har givet skriverettigheder til det bibliotek som scriptet prøver at lægge filen i..

men nej, det har intet at gøre med backupit.. det bruger directe mysqls egne funktioner.. der er ingen grund til at sløve serveren med et smart php script når mysql selv har optimerede funktioner til det..
Avatar billede rednex Nybegynder
13. januar 2006 - 10:42 #9
Jeg e rimelig sikker på at scriptet ikke virker fordi serveren kører safe mode. Under safe mode er det (normalt) ikke tilladt at køre programmer på serveren.
Avatar billede dragonbook Nybegynder
13. januar 2006 - 11:31 #10
Ja min server køre i safe mode, så det er nok der fejlen ligger.....

Backitup virker ellers meget hurtigt både til backup og til restore.
Avatar billede dragonbook Nybegynder
13. januar 2006 - 16:17 #11
Nå nu fandt jeg selv ud af det.......
Avatar billede dragonbook Nybegynder
13. januar 2006 - 18:21 #12
Lukket
Avatar billede dragonbook Nybegynder
13. januar 2006 - 18:21 #13
Igen