Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
22. januar 2006 - 16:26 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Pagefile.sys på 768 MB

Jeg har pludselig fået en pagefile.sys i c-roden på ikke mindre end 768 MB. Jeg aner ikke, hvad der ligger i den, og jeg kan tilsyneladende ikke få adgang til den.

Hvordan kommer jeg af med den?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. januar 2006 - 16:30 #1
Det gør du ikke, da det er Windows' virtuelle hukommelse. Den skal man normalt ikke pille ved.

Grunden til du først ser den nu, er sikkert at du har ændret dine indstillinger så skjulte filer og systemfiler vises.
Avatar billede leif Seniormester
22. januar 2006 - 16:50 #2
Ikke unormalt, hvor mange ram har du i din maskine normalt ?
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
22. januar 2006 - 17:10 #3
512 MB Ram - og jo, jeg har slået "se systemfiler" til.
Avatar billede leif Seniormester
22. januar 2006 - 17:13 #4
Så ligger den måske en smule højt (Afhængig ved du bruger din maskine til), som pidgeot skriver så er det en fil som Windows bruger som extra ram, du kan overveje at smide mere ram i maskinen, men det vil nødvendigvis ikke nedsætte forbruget, da Windows afsætter normalt samme mængde som dine fysiske ram.
Avatar billede hcma Novice
22. januar 2006 - 17:43 #5
en sidefil på 768 mb er helt normalt, når man har 512 mb ram i maskinen.
Sidefilen/Virtuel hukommelse/Swapfile sætter WinXP selv helt automatisk til:
Min. 1,5 x ram (1,5 x 512 = 768) og desuden har den også et max. på ca. 2,5 x Ram.
Hvis du ikke har problemer med det lader du bare den være som den er.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
23. januar 2006 - 07:04 #6
Der er ikke problemer. Men er der data i filen, når man har slukket sin maskine? Jeg tænker på noget a la index.dat, der ligger og opsamler ting & sager. Eller bliver den ryddet for data?

Normal ram tømmes, vej jeg, men gør pagefile.sys også?

Jeg banger et par point mere på spørgsmålet, hvis der er flere end pidgeot(leif, catbody), der lægger svar.

Task for interessen og oplysningerne.
Avatar billede leif Seniormester
23. januar 2006 - 07:14 #7
.
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2006 - 10:31 #8
også et svar her.
sidefilen svinger op og ned alt afhængig hvor store opgaver du har igang. hvis man alligevel synes at det går lidt for langsomt, hjælper det af og til at sætte sidefilen til samme min. og max.
Mener at den tømmes helt (fjernes) når systemet rebooter  (den er i hvert fald væk hos mig efter reboot)
Jeg har også en ekstra swapfil/scratchdisk på en anden partition, hvor den er reserveret til mere tunge grafikopgaver (Photoshop foretrækker sin egen swapfil på en anden partition) og den er også væk ved reboot.