Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 09:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fejlfinding på wlan

Hej eksperter.

Er der nogle der kan hjælpe mig med ideer til hvordan man kan fejlfinde sit trådløse net.

Jeg har et trådløst net herhjemme, som af og til virker perfekt med omkring 2ms ping tid gennem mit netværk... Men engang imellem sker der åbenbart "forstyrrelser" som gør at det går helt galt.

Forleden da det ikke fungerede, kørte jeg en "ping 192.168.x.x -n 1000" hvor 192.168.x.x er min wlan router, og resultatet sagde 33% lost packets og en average ping på godt 200ms.

Hvordan kan det være at det lige pludselig falder ud?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt med ovenstående.. Da det er forholdsvist irriterende.. :-)

/Anders
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 12:10 #1
Der kan være forskelling atmosfæriske for styrrelser... Eller naboens trådløse netværk. Kontroller for andre netværk, med www.stumbler.net, vær opmærksom på kanalerne og få kanalen på dit netværk så langt væk fra de andre netværk, som muligt.

Hvilken Router er der tale om?
Er den opdateret med firmware?
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 14:09 #2
Det er en Belkin Router - f5d7230-4, firmware er 4.05.03 hvilket så vidt jeg kan se er den nyeste der er på Belkins site.

Men prøver lige stumbler...
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 14:13 #3
Hvordan tolker jeg stumbler signal/noise - der er grønne og lilla streger
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 14:18 #4
Hvordan ligger kanalerne fra nabo netværk?
Du kan under alle omstændigheder prøve en anden kanal!
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 14:20 #5
Så vidt jeg lige kan tolke det, er der en masser af lille (tabte), en del grøn (signal) og næsten ingen rød (støj).

Det eneste andet AP jeg kan se kører på kanal 6, mit kører på kanal 11, med skjult ssid og wpa kryptering.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 14:21 #6
signal/noise skulle gerne være et tal!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 14:21 #7
Så prøv om dit netværk køre bedre på en anden kanal (1)
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 14:33 #8
Ok... nu har jeg fundet lidt rundt i den... For mit AP er tallene som følger:
Signal+ = -60
Noise-  = -100
SNR+    = 40

Hjælper det dig? Prøver at skifte til channel 1 og ser om det hjælper...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 14:59 #9
Se indlæget af 4. Feburar: http://www.stumbler.net/index.php?m=200502#49

Ved dårligt signal kan det være en fordel at flytte sig bare en lille smule!
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 15:04 #10
Tog fejl... Den var på 1 - men nu har jeg prøvet at skifte til 13... Pt ser det bedre ud.
Signal+ = -91
Noise-  = -100
SNR+    = 9
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. februar 2006 - 15:14 #11
Nu blev det det samme igen, med channel 13 også... Så konklusionen er at mit hus bare ikke er bygget til at have AP stående hvor det gør, og så min comp connecte til den der fra hvor den er... :-(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2006 - 17:54 #12
ap højt op og stå, giver bedre spredning.

Og syntes nu også at din første melding så bedst ud.
Du skal have et Signal der er størrere end din Noise.

-60 er 40 størrere end -100
-91 er kun 9 størrere end -100.

Hvor langt er du fra dit AP med de målinger.
Hvad er væggene lavet af.
Avatar billede anhansen Nybegynder
15. februar 2006 - 12:44 #13
undskyld jeg lige kom væk fra tråden...

Mit ap er ca. 5 meter væk.
ca plan (i ascii)

|com |    |
------    |
    | AP  |
    |-----|

Der er altså to vægge på tværs ca. Den ene (til venstre for AP) er sten, den anden (hjørnet) er træ med gips på.

AP står på gulvet (1.sal) og computeren på gulvet (1. sal). Så i samme højde ca.

Jeg tror jeg vælger at gå over til kabler - og så trækker dem rundt (har kun min pc og ps2 pt) og så kan jeg bruge wlan hvis det skal flyttes rundt midlertidigt.. :-)

Giver noget af ovenstående en forklaring?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. februar 2006 - 13:42 #14
indholdet i væggene kan være dit problem. Men vil nu stadig anbefale dig at stille dit AP op på en hylde, på gulvet er ikke godt.
Avatar billede anhansen Nybegynder
24. august 2010 - 21:59 #15
Fik en påmindelse, og lukker derfor tråden... Der skal jo være orden i sagerne.. ;-) Hvis nogle føler sig snydt så må i endelig sige til.