Avatar billede pepsi2 Nybegynder
08. februar 2006 - 16:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køb af printer

Jeg står og skal til at købe en printer, til det kontor jeg arbejder på.

Printeren skal primært bruges til at udskrive tilbud og ordrer, altså primært tekst.
Der bliver dagligt udskrevet 20-30 sider i gennemsnit.
Printeren skal dog kunne udskrive farve, og have seperate farvepatroner. Desuden skal den have en printerserver indbygget.

Desuden vil jeg gerne høre, om det bedst kan betale sig at købe en laser eller blækprinter.

Prislejet ligger vel omkring de 1000-1500 hvis det skal være en blækprinter, eller en 3-4000 hvis det er smartere med en farve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2006 - 16:53 #1
Den korte version: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168879

Det er godt nok ikke det store forbrug i har, men jeg mener alligevel det er stort nok til at investere i en laserprinter. Blækprinteren vil blive for dyr, og tekst står generelt pænere på en laserprinter.
Avatar billede pepsi2 Nybegynder
08. februar 2006 - 21:03 #2
hej Ole, tak for svaret

Du skulle vel ikke ligge inde med nogle tal på, hvor meget man sparer ved at bruge en laserprinter i stedet for blækprinter?

ps. Hvor meget koster toner til den lexmark, og hvor køber man det henne?

MVH Nicolai
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2006 - 21:16 #3
Hæh, nej det har jeg ikke.

Specielt fordi det har mange variabler.

Hvis du kan fortælle mig præcis, hvad følgende er for dig, kan jeg stille regnestykket op:

KiloWatt prisen =
Prisen pr. tonerpatron =
Prisen pr. blækpatron =
Antal sider i hele levetiden =
Antal dage i hele levetiden =
Pris pr. A4 ark =
Antal aktive printtimer =
Antal timer printeren står i dvale =
Gennemsnitsdækningen på de dokumenter du skriver ud =
Indkøbspris for printeren =

Kan du give svar på ovenstående, så.....

Nej, spøg til side. Ovenstående er faktisk nødvendigt, for at opstille en nøjagtig sidepris for print. Jeg har for ca. 1½ år siden lavet nogle udregninger, hvor jeg gik ud fra 5 års levetid på printeren, og havde opstillet nogle cirkaværdier, baseret på 10 års erfaring med en printerpark på nærved 100 printere...

De gav de løse tal, at en lille s/h laserprinter kostede 40 øre pr. udskrift, mens en stor veludnyttet kopimaskine var nede på 6-11 øre pr. side.

Farvelaseren var på 240 øre pr. A4 side, mens en veludnyttet farvekopimaskine var nede omkring 60-80 øre pr. ark.

Og blækprinteren lå og balancerede oppe omkring kr. 5 pr ark. Plus udgiften til eventuelt fotopapir...

Det er lidt højere priser end de fleste går rundt og regner med... - men her var anskaffelsesprisen og strømforbruget altså også regnet ind.

Og tro mig - der er MEGET stor forskel, om du skriver 15 eller 30 sider ud om dagen på de forskellige printere.
Men 20-30 sider om dagen er i overkanten til en blækprinter. Og når du skriver primært tekst, er det en laserprinter der er bedst egnet.

Omvendt kan jeg sige, at laserprinteren har bedst af at blive brugt, og har f.eks. ikke så godt af at skrive 1 side ud, køle ned, skrive 1 side ud, køle ned o.s.v....
Så det bliver et kompromis - og her vinder laserprinteren, set med mine øjne...

Tilbehør kan du købe i kontorforsyningen - eller her: http://www.edbpriser.dk/listproducts.asp?ID=55&Parent=379&Sort=&Gallery=&Producent=323&Line=3540&Model=40869
Avatar billede pepsi2 Nybegynder
08. februar 2006 - 21:37 #4
hehe, kan måske ikke lige give svar på hele :)
men var faktisk også mest bare nogle ca. tal, som du giver, som jeg var ude efter, så man ved nogenlunde hvad forholdende er, og de taler jo umiddelbart for en laser.

Så med ekspertens hjælp, må valget falde på farvelaseren Lexmark C 522n, som jeg også har læst skulle være rimelig gode, når det kommer til laserprintere.

Tak for hjælpen, smider du ikke lige et svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. februar 2006 - 21:42 #5
:-)

Der kommer svar her... - God fornøjelse...