Avatar billede mads-3 Nybegynder
09. februar 2006 - 17:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ny billig skærm

hej jeg skal have ny computer, og dertil en skærm. jeg skal spille rimelig krævende spil, og der er ikke vildt meget fysisk plads til skærmen.. en crt kunne nok gå an, men en fladskærm er at foretrække.
jeg har selv lidt kig på en fra topdata, da det også er der jeg køber computer: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=125855
http://topdata.dk//product.asp?product=2371&sub=0&page=1

ville denne skærm være et godt køb, eller er der noget andet indenfor nogenlunde samme prisklasse der er bedre? (også crt)
skal helst være 17"
Avatar billede mads-3 Nybegynder
09. februar 2006 - 17:37 #1
p.s har set noget med DVI udgange, hvad er det?
Avatar billede huset Praktikant
09. februar 2006 - 18:43 #2
CITAT www.flatpanels.dk

DVI og VGA

Den korte version

DVI (Digital Video Interface) er en digital (og analog) tilslutningsform. For at bruge den digitale DVI kræver det, at både dit grafikkort har en DVI udgang og at din fladskærm har en DVI indgang.
VGA (D-SUB) er den analoge forbindelse, som du altid har været vant til fra de gamle CRT (kasse) skærme.

Her ses henholdsvis et VGA og DVI-I stik:

En DVI forbindelse giver typisk et bedre billede da den overføres uden konvertering af signalet og uden støj udefra, hvilket den analoge VGA er let modtagelig overfor.

Den lange tekniske version

DVI kontra D-SUB kvaliteten varierer fra skærm til skærm, men der er nogle meget centrale punkter i det, som jeg vil belyse herunder:
DVI blev i sin tid udviklet til både at kunne håndtere analoge og digitale signaler og derfor kan du falde over forskellige DVI kabler:

DVI-A er til de analoge.
DVI-D er til de digitale.
DVI-I er en kombination af disse to i samme stik.

Mange grafikkort og skærme nu til dags kommer med DVI-I stik, hvilket giver dem mulighed for også at sende analoge signaler hvis det skulle blive nødvendigt af en eller anden årsag. Dog vælger nogle producenter kun at smide en DVI-D udgang på deres grafikkort af omkostningsmæssige grunde.

DVI fordele:

Ingen konvertering af signalet. Når man bruger sin VGA udgang på grafikkortet og indgangen i skærmen, vil signalet blive konverteret til et analogt før det sendes ud gennem grafikkortet (grafikkortet behandler naturligvis sine informationer digitalt), derefter bliver det igen konverteret til digitalt når skærmen modtager det. Enhver DA og AD konvertering medfører mere eller mindre kvalitetstab!

DVI-I autojusterer også skærmen, så man slipper for flere forskellige indstillinger. Bemærk dog, at indstilling stadig er nødvendigy da lys fra rum til rum er forskelligt og oplevelsen af en skærm er subjektivt.

DVI forbindelsen er dog ikke fuldstændig immun overfor forstyrrelse, men det hører til sjældenhederne, at der forekommer støj.

Mange vil påstå at DVI hæmmer indstillingsmulighederne i OSD panelet på skærmen. Dette er ikke korrekt, men hænger dels sammen med autojustering af billedet, dels at DVI giver det billede, som er tiltænkt af grafikkortet.
Hvis man ønsker at indstille yderligere kan man også vælge at gøre det direkte fra computeren ved at ændre værdier for grafikkortet.

DVI er en nødvendighed når du kommer op i højere opløsninger, hvor mange, mange informationer sendes konstant. VGA har simpelthen ikke båndbredden til at kunne håndtere så mange informationer og derfor vil enhver stor skærm skulle køre med en digital forbindelse for at kunne opdatere hurtigt nok.

MASSER af flotte test
http://www.flatpanels.dk/tests.php

Hertil et forum med svar på alt
http://www.flatpanels.dk/flatforum/
Avatar billede mads-3 Nybegynder
09. februar 2006 - 19:26 #3
går ud fra et inno3d geforce 7800gt understøtter begge dele?
Avatar billede huset Praktikant
09. februar 2006 - 19:28 #4
Korrekt - det kort har DVI
Avatar billede mads-3 Nybegynder
10. februar 2006 - 17:03 #5
jeg har lige klunset en skærm, men er bange for at stikket ikke passer til nyere pc'er, kan det passe?
Avatar billede mads-3 Nybegynder
10. februar 2006 - 17:18 #6