Avatar billede superskytten Nybegynder
25. februar 2006 - 09:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

vob filer fra tv redigering brænding

jeg har optaget fra tv og disse filer er vob filer kan man eventuelt redigere disse optagelser. og hvordan brænder man disse filer er der nogen som ved det så er det en stor hjælp
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
26. februar 2006 - 20:02 #1
Går ud fra at optagelserne ligger på en DVD, da det er vob filer. Rip DVD'en til harddisken med f.eks dvdshrink kan downloades gratis her:http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/dvd_shrink.cfm

Når du har vob'erne på harddisken kan du omdøbe filerne til (filnavn).mpg, så de kan redigeres i et videoredigeringsprogram. Du kan til nød bruge moviemaker der følger med XP, men det er lidt omstændigt, da jeg ikke er sikker på den kan gemme i mpg2 format. Derfor er du nødt til at gemme i DV-pal (AVI) da det er bedste kvalitet fra MM2.
Herefter kan du så bruge nero hvor du opretter en ny DVD-film (eller hvad det nu hedder). Her trækker du dine redigerede avi filer ind, og så sørger nero for konvetering og brænder filerne for dig.

Hvis det skal være lettere findes der masser af amatørredigeringsprogrammer som f.eks pinnacle studio 9 eller 10, der kan findes til rimelige priser på nettet. Fordelen ved dette er at du slipper for konveteringen til avi og retur igen til mpeg. Mon ikke du kan finde en demo version af deres software på nettet evt på deres egen hjemmeside :http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Home/
Du kan også prøve med cyberlinks powerdirector5 der kan downloades her http://www.cyberlink.com/multi/download/trials_4_ENU.html(30 dages prøvetid, dog med vandmærke i billedet)

En anden mulighed at andvende en DVD hardiskrecorder, hvori du vipper dvd'en ind i og ripper skiven. Derefter kan du redigere indholdet direkte på maskinen og så herefter brænde den ud på DVD igen.

Der er mange muligheder, men hvis man ikke har hard+softwaren koster det altså lidt gryn at lege med.

Men ellers held og lykke med dit projekt.
Avatar billede superskytten Nybegynder
26. februar 2006 - 20:26 #2
jeg burde også skrive lidt mere nøjagtigt jakob skovgaard. vobfilerne ligger i en kiss dvd optager som ikke kan redigere. men man fører vobfilerne over på computeren og skal så brænde - redigere i computeren. jeg har prøvet nero det gik ikke så godt der var fire vobfiler på dvden.og de skulle gerne være samlet.men jeg må jo prøve mig lidt frem.