Avatar billede l-lindberg Nybegynder
02. marts 2006 - 21:20 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

køb af bærebar

Hej Eksperter!

jeg har følgende spørgsmål: Jeg står og skal købe en bærebar computer. Computeren skal bruges til at surfe, spille, (counter strike mm.) musik afspilning, samt video redigering og skal have en harddisk på mindst 80 GB og 512 mb. RAM. samt video redigerings kort (m. firewire port) er åben for både mac og pc med prisen skal altså helst holdes under de 10000.

Håber i kan hjælpe :-)
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
02. marts 2006 - 22:38 #1
jeg får aligevel ikke brug for at skulle spille på comuteren...
Avatar billede oktober Nybegynder
03. marts 2006 - 00:20 #2
glem det ! du får ikke en bærbar til under 10000 som "kan" bruges til video redigering !!

men de andre med de andre ting så ville jeg nok vælge http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=154153

men du kan sagtens nøjes med mindre vis du ikke skal have bare en nogen lunde chance for at redigere lidt video !  og her får du et rimelig hurtigt system med firewire så du måske kan få redigeret lidt - men glem alt om vildt proffesionel redigering ! det kræver en hel anden form for kraft værk
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. marts 2006 - 19:01 #3
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=154153 Kan SAGTENS bruges til videoredigering!!!
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
05. marts 2006 - 20:39 #4
perfekt! ligger du et svar John Stigers? mange gange tak for hjælpen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2006 - 21:08 #5
ok.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2006 - 21:09 #6
Men hov...
Det var oktober der kom først med det forslag - skal han ikke have point trods det at han påstår den ikke kan bruges til videoredigering?
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. marts 2006 - 21:14 #7
John hvad går din påstand på da ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2006 - 23:04 #8
Er skrevet: Kommentar: john_stigers
Avatar billede michael-k Nybegynder
06. marts 2006 - 19:19 #9
Okay og det betyder i sammenhæng med videoredigering ?
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
06. marts 2006 - 19:46 #10
Hvad med den bærbar de sælger i Aldi på Onsdag 8000kr,  den ser da rigtig god ud eller hva'
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. marts 2006 - 09:46 #11
Fra min karma:
Han er da total point liderlig http://www.eksperten.dk/spm/692259 5/3 2006 21:20

Beklager l-lindberg - min korrekte og gode hjælp opfattes af andre som pointliderlighed.

Jeg kan og vil desværre ikke hjælpe mere.
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. marts 2006 - 17:59 #12
Gode hjælp ?

Har ikke hørt noget hjælp endnu, der jo en saglighed i dine påstand, så jeg sidder stadig og undre mig over hvad din begrundelse er for at den computer kan klare opgaven, specielt når du nu ikke ved hvad opgaven går ud på, han skriver bare videoredigering.

Man kan så sige så man han være lidt mere specifik, så er det du som eksperten på området spørger ind, der er jo forskel på video optaget på mobilen som lige skal klippes sammen i et freeware program, eller om det er noget mere professionel redigering.

Så kom gerne med nogle saglige argumenter, så vi på banen igen :) Det er trods alt 10.000 kr han smider ud hvis det nu viser sig du er forkert på den, men hvor skulle duvære det, der så bare så meget belæg for at du enlig ved en klap om det ? eller hvad mener du john ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. marts 2006 - 18:00 #13
Jeg skal hvis have købt mig en staveplade ;) er du også ekspert i det john ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. marts 2006 - 15:27 #14
Bærbar/videoredigering = til hjemmevideo.

Altså ikke professionel brug.

Professionel videoredigering foregår altid på stationære.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. marts 2006 - 15:42 #15
michael-k> mon ikke jeg ved en del om det jeg snakker om?
Kig i de spørgsmål jeg deltager i og find ud af det selv.
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. marts 2006 - 20:57 #16
John okay, nu skrev jeg ikke professionelt men noget mere professionelt. Jeg laver feks 3d på min 3 år gamle bærbar, også til kommercielt brug, selvom jeg aldrig ville anbefale det.

Men stadig syntes jeg vi mangler en forklaring, jeg eftersøger selv muligheder angående videoredigering kontra hardware, og jeg vil tro jeg vil ingen 10 min kunne få den computer du linker til i knæ.

Så noget fornuftigt forklarting på hvorfor du mener den er god.

De vigtigste faktore ville måske være CPU, grafikkort og ram, hvad mener du om det iht. videoredigering.

Hvad mener du man skulle vælge af software, indenfor genren er der jo mærker som anbefales mere end andre, og af de mærker anbefales visse producenter af grafikkort mere end andre.

Det andet er for tamt, og specielt når du nu ser dig selv som en som har forstand på tingene, det kan godt være den går på eksperten, men i den virkelige verden ville dit svar være ubrugligt :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. marts 2006 - 22:29 #17
MICHAEL-k - så må jeg jo hellere stoppe med at sælge de par hundreder af bærbare jeg sælger pr. måned - kan se det nok er en skidt branche....

Jeg sælger IKKE software!
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. marts 2006 - 22:32 #18
De vigtigste faktorer er harddisk, cpu og ram.
Grafikkort har absolut INET at sige når vi snakker redigering.

(michel-k du har ikke oprettet spørgsmålet vel? Så skal absolut ikke forklare dig noget!)

Men jeg vender da spørgsmålet om, og spørger om du gider komme med et eksempel på en bærbar til opretter...?
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. marts 2006 - 22:48 #19
WOW en heftig duel i har gang i her... slap af venner, det gælder bare om at forklare, hvad man mener, ikke? Har selv en halvgammel stationær, der har dårligere specifikationer, end den der linkes til - og den kan da godt klaare lidt videoredigering... altså, hvis vi snakker småjobs à la VirtualDub og Moviemaker og man kan leve med hastigheden... Men RIGTIG videoredigering kræver jo nok lidt vildere sager...

Det lader til L-lindberg ER stået af, så find lige kammertonen igen ;-)
Vi må gå ud fra det er sådan lidt basic hobby-redigering spørger er ude efter...
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. marts 2006 - 17:56 #20
John jeg sælger heller ikke hardware og software, men jeg har en gammel bil du må købe ?

Men det betyder jo ikke jeg er den Thorkild Thyring der ved alt om biler bare fordi jeg handler gamle biler engang imellem.

Og selvom jeg har en computer så betyder det heller ikke jeg ved alt om computer, hvis du læser mine kommentare igen, så vil du også se jeg personligt selv er ude efter noget info omkring videoredigering, så om jeg kan svare på hans spørgsmål.... nej kan jeg ikke, men i forhold til dig, har ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at jeg har forstand på det.

Men igen vil jeg sige du har stadig ikke kommet med noget konstruktivt af nogen art, selvom jeg da fik dig til at nævne nu efter 5 dage hvad man skulle kigge efter, utroligt en som intet ved om det skal lærer en som ved en masse om det, eller ihvertfal tror han ved en masse om det, for vi kan jo stadig ikke vide det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. marts 2006 - 22:33 #21
hmm...
Hvorfor skal JEG forklare mig?

Det er oktober der er kommet med et forslag! Jeg bekræfter bare at den sagtens kan bruges til videoredigering, og da det er en bærbar, må man gå ud fra at det er hjemmevideo der skal redigeres, og så er kravene slet ikke som normalt.

Kravene er normalt på alm pc min.:
Kraftig CPU - P4 HT 3.4 el. PD 3.2 GHz
I915 chipsæt
2048 MB ram - min. PC3200
2 x harddisk - min. 120 Gb hver
Widescreen skærm, så der er plads til flere menupunkter.

Der findes sikkert bærbare der honorerer disse krav, de er bare dyrere.
Tag f.eks. Asus W2994VCMP - Iflg. Asus er den egnet til Videoredigering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. marts 2006 - 22:36 #22
Fra hhv- l-lindbergs og min karma:

http://www.eksperten.dk/spm/692259 fjols 7/3 2006 11:40

Han er da total point liderlig http://www.eksperten.dk/spm/692259 13/3 2006 16:58

Vi har vist en der hygger sig :D
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. marts 2006 - 23:14 #23
Tja, hvad kan man sige john_stigers? Nogen mennesker er ikke helt voksne nok til at færdes på Eksperten...

Kan se på din karma, at du får ros fra flere af de navne, der ofte har hjulpet mig... respekt herfra i hvert fald ;-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. marts 2006 - 17:00 #24
John hvorfor du skal forklare dig ?

øhhh det er det eksperten.dk går ud på. En stille et spørgsmål og så svare man.

Personen i dette spørgsmål skal så ud og invistere 10.000 kr, og det vil i min verden betyde et fyldigt svar fra en som ved noget om det. Det er der desværre ikke sket endnu :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2006 - 10:27 #25
michael-k> så er du ufatteligt dårlig til at læse!!!
13/03-2006 22:33:57 - har her jeg forklaret.
Avatar billede michael-k Nybegynder
19. marts 2006 - 12:17 #26
I know det tog også kun en uge eller 2, og der gik jo intet af dig, det sådan eksperten ånden skal være, men er desværre ikke ;)

Det ikke for at jeg ikke ved hvad du står for, har stødt ind i dig før, det så bare utroligt det kan lade sig gøre fra din side, at komme med så slatten et svar som det første, når nu du ved noget om det. Nu ved jeg point og karma betyder en del for dig og det var jo nogle hurtige tjente point du kunne få. Det bare for slapt, kunne forstå hvis det var lille Peter som lige havde oprettet en bruger her.

Men vi ser nok forskelligt på den del, men er sikker på eksperten ville blive et bedre sted at hvis du nu havde svaret mere fyldesgørende i første forsøg, så havde både du og jeg sparet en masse tid, som kunne bruges på at komme vidre og svare på flere spørgsmål ;)
Avatar billede milter Ekspert
13. april 2006 - 02:16 #27
Hej michael-k.

Jeg har været fraværende på eksperten et stykke tid, men kunne ikke dy mig, da jeg faldt over dette link.

Når en spørger beder om en bærbar til max 10.000, som samtidig skal bruges til andre opgaver, med 80GB harddisk og med 512MB hukommelse, så kan det næppe være til professionel eller bare halvprofessionenel videoredigering.

John er måske lidt kortfattet i sine svar/kommentarer en gang imellem, men det er ikke det samme som at være uvidende/ligeglad med at ville hjælpe spørgeren med at finde frem til den rigtige løsning. Hvis spørgeren i dette tilfælde havde været lidt mere specifik med detaljer, som indikerede, at han havde prøvet at arbejde med videoredigering tidligere (håber ikke, at l-lindberg i disse mohammedtider opfatter dette som en hån :) ), så havde kommentaren fra john sikkert været anderledes. Og han oprettede jo først et "svar" efter spørgeren havde bedt om det!

Hvis spørgeren er tilfreds med hjælpen, burde alle andre også være det, medmindre det tydeligt fremgår, at spørgeren har fået et forkert svar/kommentar. Så kan andre måske gøre opmærksom på det med en bemærkning om det med en saglig begrundelse.

Karmadiskussionen har været oppe mange gange tidligere, det samme har pointsystemet. Man kan være for eller imod, men det ændrer stadig ikke noget ved min (og andres) mening, at de to nok er med til at gøre eksperten.dk til det forum, hvor man hurtigst og bedst får hjælp til problemer med sin computer (fra brugere som f.eks. john stigers).

Så hvorfor kan vi ikke bare lade eksperten fortsætte uden at forfalde til personlige angreb. Jeg bruger den selv til at få svar på problemer, som jeg kan bruge til at hjælpe familie og venner med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2006 - 20:16 #28
Har aldrig set dit indlæg milter - men du rammer lige plet med din kommentar :)