Avatar billede kjako Nybegynder
07. marts 2006 - 20:37 Der er 7 kommentarer

Skærm-tekststørrelse

Jeg har købt en ny bærbar Dell pc med en 17" skærm. Det viser sig imidlertid, at teksten på skærmen er mindre end på den gamle 15" skærm. I Windows kontrolpanelet har jeg prøvet at ændre skriftstørrelse og skærmopløsning, men det giver kun større tekster på den blå bjælke foroven på skærmen, mens teksten på menuerne i f.eks. word og excel stadig er små. Det samme er tilfældet, når jeg er på internettet. Det hjælper heller ikke at holde ctr-tasten nede og dreje på musens hjul.
Jeg har et par gange ringet til Dell's support, men det eneste, de kunne foreslå var at downloade en "scaling utility", men det hjalp heller ikke.
Er der nogen, der et forslag?
Hilsen kjako
Avatar billede kalp Novice
07. marts 2006 - 20:39 #1
Er det i IE?

så tryk Vis->tekststørrelse-> og vælge mellem
Avatar billede kjako Nybegynder
07. marts 2006 - 20:49 #2
Jeg har ændret tekststørrelsen til "Størst", men det gav overhovedet ingen ændringer.
Avatar billede kalp Novice
07. marts 2006 - 21:01 #3
Har ikke rigtig nogle forslag..
Du kan lige hurtigt teste om det er windows eller skærmen som der skal indstilles på.

opret en ny brugerprofil i windows og log ind med den.. er alting stadig småt?
så vil jeg gætte på du skal rode med skærmindstillingerne på skærmen..altså fysisk
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2006 - 03:18 #4
Det du oplever er helt normalt ved at gå fra en 15" til en 17".

Nu ved jeg ikke lige om det er dette du har forsøgt, ellers prøv..

Højreklik på skrivebord, vælg Egenskaber og faneblad Indstillinger, klik å Avanceret.

På det første faneblad i næste dialogboks, Generelt, vælger du under DPI-indstilling "Stor størrelse (120DPI)".
Klik Anvend og OK.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2006 - 03:27 #5
Tror også du med fordel kan anvende Clear Type, hvis ikke det er aktiveret. Prøv..

Igen h-klik på skrivebord - Egenskaber, vælg fanebald Udseende og klik på Effekter.

Hak ud for "Brug følgende meteode til at udjævne kanter....."  -  her vøælges Clear Type. Klik OK + Anvend og OK.
Avatar billede kjako Nybegynder
08. marts 2006 - 19:02 #6
Hej kalp og halifax!
Tak for jeres svar. Jeg har prøvet det, I foreslog, men det har ikke rigtig givet nogen effekt.
Halifax, du skrev, at det er helt normalt at opleve dette ved at skifte til en 17" skærm. Det undrer mig blot, at en 17" giver mindre tekst end en 15", så kunne jeg jo lige så godt have købt en 15".
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2006 - 01:44 #7
Vedr. 15 ctr. 17" skærm burde jeg have nævnt at ved førstnævnte ville man typisk bruge en setting på 600x800, mens på en 17" er det typisk 768x1024, 1200x1600 eller noget helt tredie.

Siden jeg gik fra 15 til 17" har jeg med tilfredsstillende resultat brugt indstillingen nævnt oven for "Stor størrelse 120DPI" som har givet større skrift også i menuer, så ved ikke lige hvorfor det ikke er tilfredsstillende hos dig.

Det handler om pixel, dot størrelser og dpi. Inden jeg roder mig for langt ud i noget, vil jeg hellere henvise til denne artkel m/billeder om emnet

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=544