Avatar billede stelki Nybegynder
07. marts 2006 - 22:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Valg af glassikring

På grund af en fejl i en højtaler er min reciever (forstærker) gået i udu, og jeg har lokaliseret fejlen til at være en lille glassikring der er smeltet.

Mit spørgsmål er nu, hvordan finder jeg ud af hvilken ny jeg bør købe?

På sikringen står der: "T2A 250V"

jeg tænker at T2A er et udtryk for 2 amperer, men jeg vil gerne være på den sikre side inden jeg køber en ny, og risikerer at brænde det hele af.
Jeg kunne naturligvist spørge i t-hansen butikken, men af en eller anden grund tør jeg ikke stole på at jeg får det rigtige svar af en tilfældig ekspedient der lige er på arbejde..

På forhånd tak for hjælpen, jeg håber spørgsmålet går selvom det ikke er videre computer relateret. (200 point gives idet jeg helst ser at en med lidt forstand på det kan give mig et svar)
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2006 - 22:58 #1
T'et står for 'træg', altså tåler den kortvarig overbelastning.
Et 'M' betyder 'middeltræg', det betyder at den reagerer lidt tidligere end 'T'
Et 'F' betyder 'flink'. Det vil sige at den straks futter af når mærkestrømmen nås.

Du er derfor inde på det rigtige, T2A er en træg 2A sikring.
Avatar billede AnyFellow Mester
07. marts 2006 - 22:58 #2
Jeg har ingen forstand på den slags, men jeg ville nok gå i en el-butik og tage sikringen med. Der ville jeg stole på at få den rigtige sikring.
Avatar billede stelki Nybegynder
07. marts 2006 - 23:01 #3
Puha, det vil sige at der er ret mange valg, jeg har været inde og kigge på:
http://www.thansen.dk/search.asp?c=667973532&n=0 - hvor jeg kan se blandt andet en "Glassikring 2A 6x32mm" - men kan jeg overhovedet vide om den er "træg" som den skal være?
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2006 - 23:09 #4
Mål lige længden på sikringen, 20mm plejer at være standarden, ikke 32mm.
Avatar billede stelki Nybegynder
07. marts 2006 - 23:17 #5
Den er 20mm ja
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2006 - 23:36 #6
Tænkte det nok - så er det 5x20mm du skal kigge efter. www.brinck.dk har dem til 5kr/stk.
Avatar billede stelki Nybegynder
08. marts 2006 - 00:17 #7
Lækkert, kunne du lige smide et svar? =)
Avatar billede thov Forsker
08. marts 2006 - 02:03 #8
ok.
Så må vi håbe at resten af receiveren har overlevet.
Avatar billede stelki Nybegynder
08. marts 2006 - 13:42 #9
Jep, det håber jeg sørme osse :D
Tak for hjælpen
Avatar billede thov Forsker
08. marts 2006 - 14:27 #10
Selv tak..

Fornylig kortsluttede en elektrolytkondensator i mit hjemmestrikkede anlæg.
En T1A tog skraldet, mellemtoneenheden til 1500kr. var reddet. :-)