Avatar billede autobahn Nybegynder
25. marts 2006 - 23:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DVD-afspilning på Kubuntu 5.10

Jeg kan ikke afspille dvd'er på mit nyinstallerede kubuntu 5.10. Jeg har fulgt guiden på ubuntus hjemmeside:

https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats#head-cd84b8e23927ccdb4bb55ffd3074687abec0cf3b

men jeg kan stadig ikke finde dvd-mediet.

Nogle forslag?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 01:10 #1
Hvilken afspiller bruger du?
Nogen fejlmeddelelser?
Avatar billede autobahn Nybegynder
26. marts 2006 - 13:34 #2
Jeg bruger kaffeine, men jeg kan slet ikke finde DVD-mediet. Når jeg indsætter en dvd åbner der et konqueror-vindue op, hvori denne fejlmeddelelse står:

Der opstod en fejl ved indlæsningen af media:/hdc:
Filen eller mappen media:/hdc eksisterer ikke

Når jeg prøver at åbne dvd'en i Totem kommer denne fejlmeddelelse:

Failed to find mountpoint for device /dev/hdc in /etc/fstab

Så det er nok heri problemet, men jeg ved ikke hvordan man løser det
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 14:20 #3
Læs den her først, og så vend tilbage med yderligere spørgsmål:
http://www.it-bruger.dk/cmdlinux/filsystemer/mountfstab.html
Avatar billede autobahn Nybegynder
26. marts 2006 - 17:30 #4
Jeg ændrede min fstab fra noauto til auto, så nu ser den sådan her ud

/dev/hdc        /media/cdrom0  udf,iso9660 auto,user    0      0

Jeg kan kun automounte dvd'en hvis den er sat i under opstart, men så kan jeg til gengæld ikke ejecte den igen. Og jeg kan kun se filmen i totem og ikke i kaffeine som jeg hellere vil. Hvad kan problemet være?

Derudover vil jeg gerne høre hvorfor jeg sagtens kan se hvad der er på en cd-rom når jeg ikke kan på en dvd?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 18:27 #5
hmm ok, prøv at gøre følgende:

sæt den tilbage til noauto, og sæt den iøvrigt som noauto,user,ro
genstart
som root: chmod 777 /media/cdrom0

Sæt en dvd film i drevet.
skriv: mount /media/cdrom0

Vær sikker på at libdvdread3 er installeret, og at du har kørt sudo /usr/share/doc/libdvdread3/examples/install-css.sh EFTER at du har installeret diverse afspillere.

Virker det ikke? Så tror jeg at kaffeine mangler at blive fortalt at den skal afspille fra /media/cdrom0 og i stedet står og forsøger /media/cdrom eller noget i den stil.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 18:33 #6
ELLER

Lav linjen om til:
/dev/hdc        /media/hdc  udf,iso9660 noauto,user,ro    0      0

og kommandoer:
mkdir /media/hdc
chmod 777 /media/hdc
Avatar billede autobahn Nybegynder
26. marts 2006 - 21:20 #7
Nu virker det. Tak for hjælpen. Vil lige høre hvad den der chmod777-kommando gør?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 21:21 #8
Den gør at alle brugere på maskinen har adgang til folderen.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 21:32 #9
(husk at acceptere svaret - det gør du ved at logge ind på eksperten, og så i boksen allernederst markere mit navn, og til sidst trykke på accepter knappen der er synlig når du er logget ind.)