Avatar billede snigermunken Nybegynder
04. april 2006 - 18:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cd problemer

Jeg har fået mig en ny computer som jeg gerne vil installere mandrake 10.0 på, men jeg har en del problemer.

Jeg booter fra cd'en, men nå jeg trykker enter for at forsætte/starte installationen får jeg afvide der ikke er noget cd drev.

Drevet virker fint, og jeg kan sjovt nok godt installere mandrake 8.2, og jeg har testet mandrake 10.0 cd'en i min anden computer, og der finder den drevet og vil starte installationen som normalt.

Jeg har prøvet at smide drevet fra den anden computer over i den nye, og så finder den ikke cd'en igen... Er det en setting eller noget i bios som jeg ikke har fået slået til?

Eller kan jeg bare ikke installere mandrake på computeren?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. april 2006 - 18:46 #1
hmm, tror det er en indstilling i bios der konflikter med mandrake installationen :-)

/FunteX! :-)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
04. april 2006 - 18:54 #2
ja men hvilken?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
04. april 2006 - 19:19 #3
Jeg regner med at du er klar over at den nyeste udgave af Mandriva er version 2006, som er noget nyere end version 10.0.
Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skulle hente den nyeste version af Mandriva

Læs mere om Mandriva her: http://www.klid.dk/sw/ml2006.0/ eller her: http://wwwnew.mandriva.com/

Hvis du gerne vil arbejde videre med version 10.0 så vil jeg gerne hører hvilken producent af cdrom drev det er, og hvordan den er tilslutte i computeren, og om der er en brænder.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
04. april 2006 - 19:27 #4
Jeg er ved at hente mandrake 10.1... håber det er den du snakker om.

Jeg kan ikke give dig navnet på drevet da det er en billig no name, men det er en brænder, og det en tilsluttet som primær og jumpersetting er cableselect..

jeg ved ikke om det er nok info, kan ikke tjekke tråden for i morgen tidlig.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
04. april 2006 - 19:33 #5
10.1 er ikke version 2006. Og jeg vil altid anbefale den nyeste version. 10.1 er ca. 1 år ældre end den nyeste.

Der har mig bekendt ikke været problemer med brændere. Kun alt for billigere cdrom drev, så det var info nok. Jeg gik ud fra at denne er den eneste cdrom drev i computeren.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
05. april 2006 - 06:04 #6
Ok har ikke beskæftiget med med mandrake siden 10.0 så jeg spørger nok dumt, men er mandrake og mandriva det samme? ved godt navnet antyder det :)
Avatar billede JoeX2 Praktikant
05. april 2006 - 08:50 #7
Ja det er det samme. I forbindelse med at virksomheden opkøbte en anden virksomhed besluttede den sig til at skifte navn.

Dette gjorde de bl.a. for at få afgjort en sag om en navnestrid mellem virksomheden og forlaget til den berømte tegneseriehelt Mandrake.

Mandriva er et ord, som ingen før har brugt. Mandrake er navnet på en plante (og en tegneseriehelt).
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. april 2006 - 15:40 #8
Der har været problemer med boot af Mandrake 10.0 fra cd, se fx http://www.klid.dk/sw/mdk100/  Jeg vil anbefale dig at installere Mandrake/Mandriva 2006.0 som er den nyeste Mandrake, og ca 2 år yngre end 10.0. 10.0 er ikke understøttet med opdateringer længere. Der er en del information på http://www.klid.dk/sw/ml2006.0
og http://www.klid.dk/sw/ om hvordan du kommer videre. Hvis du ikke kan få din CD til at virke, kan du installere fra hard disk, eller over nettet.