Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2006 - 21:52 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan slettes en (ekstra) installation af WinXP uden format?

Jeg har reinstalleret Win XP. Egentlig ville jeg have lavet en opdatering, men det endte med at blive en helt ny installation ud over den eksisterende. Det betyder, at jeg nu har to Windows XP installationer på samme partitionering. Er der nogen nem måde at komme af med den gamle installation på? Jeg kunne selvfølgelig slette alle filerne manuelt, men det ville jo være nemmere, hvis der fandtes en eller anden form for "oprydnings-funktion", som kunne slette en hel windows installation i et snuptag.
05. april 2006 - 21:55 #1
... hvis du ikke er kommet for 'langt' så begynd forfra og vælg FULD formatering...
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2006 - 21:58 #2
Jeg er faktisk kommet ret langt - er fuldt oppe og køre med den nye installation, så jeg ville helst undgå at skulle lave en fuld formattering.
05. april 2006 - 22:00 #3
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29 - nummer 29.
Du skal manuelt slette de filer/mapper der tilhøre den "forkerte" XP - pas på hvad du gør her...
Avatar billede gunther Nybegynder
05. april 2006 - 22:07 #4
Måske vil freware programmet "Dustbuster" gøre det?
Når jeg har kørt en "sfc /scannow" for at se om alle windows filerne er i orden,
fjerner Dustbuster bagefter over 500MB, uden at ødelægge noget.
Jeg har haft programmet i flere år, og det har aldrig fjernet noget det ikke måtte.
Hvis du prøver det, skal du først gå ind i "msconfig" under "boot ini" og fjerne
den windows som du ikke vil bruge. Du kan da prøve, der kan ikke ske noget ved det.
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1182
Avatar billede larskrimi Novice
05. april 2006 - 22:15 #5
Men sletter det ikke kun muligheden for at boote fra den gamle installation? Jeg er egentlig mere ude efter at slette alle de gamle filer og mapper, så jeg kan frigøre noget plads...
Avatar billede gunther Nybegynder
05. april 2006 - 22:29 #6
Muligheden for at boote skal du selv slette i msconfig. Dustbuster finder unyttige filer
og sletter dem, og hvis bootsektoren fjernes fra den ene installation, bliver filerne jo
unyttige. Hvis Dustbuster kan se det, bliver de fjernet. Og som jeg skrev, har jeg set
Dustbuster fjerne over 500MB unyttige windows filer.Men jeg tør ikke sige, om den fjerner
en hel windos installation, for det har jeg aldrig prøvet.
Når du, uanset metoden, fjerner den ene bootsektor, så prøv, for du sletter noget, at
genstarte, så du er sikker på det er den rigtige du har tilbage.
Avatar billede larskrimi Novice
06. april 2006 - 09:16 #7
->gunther: Det lyder mere som den løsning jeg harbrug for. Jeg prøver det i aften og vender så tilbage.
Avatar billede larskrimi Novice
10. april 2006 - 16:27 #8
Jeg har ikke haft tid til at se mere på min computer. Så jeg uddeler lige points med det samme, så jeg ikke glemmer det. Tak for hjælpen.
Avatar billede larskrimi Novice
10. april 2006 - 16:28 #9
(Så læg et svar, så skal jeg forsøge at fordele pointene som jeg finder det fair...)
Avatar billede gunther Nybegynder
10. april 2006 - 16:33 #10
Spring mig over.
10. april 2006 - 22:04 #11
Ping... ???