Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. april 2006 - 13:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Apache Tomcat kan ikke starte, giver InvocationTargetException

I forbindelse med min uddannelse, skal jeg bruge Apache's Tomcat server til at køre servlets. Jeg havde tidligere installeret den gennem den installer de har lavet til det, men der var tilsyneladende et problem med den, som gjorde at man ikke kunne installere sine egne servlets.

Jeg har derfor hentet zip-pakken, men nu har jeg det problem at jeg slet ikke kan STARTE Tomcat - når jeg prøver får jeg følgende fejl:

C:\Programmer\apache-tomcat-5.5.16\bin>catalina run
Using CATALINA_BASE:  C:\Programmer\apache-tomcat-5.5.16
Using CATALINA_HOME:  C:\Programmer\apache-tomcat-5.5.16
Using CATALINA_TMPDIR: C:\Programmer\apache-tomcat-5.5.16\temp
Using JRE_HOME:        C:\programmer\java\jdk1.5.0_06
2006-04-06 12:03:50 org.apache.catalina.core.AprLifecycleListener lifecycleEvent
INFO: The Apache Tomcat Native library which allows optimal performance in production environments was not found on the java.library.path: C:\programmer\java\jdk1.5.0_06\bin;.;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\Programmer\java\jdk1.5.0_06\bin\;"C:\Programmer\Microsoft DirectX SDK (February 2006)\Utilities\Bin\x86";C:\Programmer\Fælles filer\Borland Shared\BDE\;C:\Programmer\Borland\BDS\3.0\Bin;C:\Programmer\MinGW\bin;C:\Programmer\MinGW\include;C:\Programmer\dmake-4.1pl1-win32;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Programmer\Fælles filer\GTK\2.0\bin;C:\Programmer\VDMSound;C:\cygwin\bin;;C:\PROGRA~1\TIEDUC~1\TI-83P~1\UTILS;"C:\Programmer\Symantec\Norton Ghost 2003\";;;C:\Programmer\Bitvise Tunnelier;C:\Programmer\MySQL\MySQL Server 5.0\bin;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\90\DTS\Binn\;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\90\Tools\binn\;C:\Programmer\Microsoft SQL Server\90\Tools\Binn\VSShell\Common7\IDE\;C:\Programmer\Microsoft Visual Studio 8\Common7\IDE\PrivateAssemblies\;C:\Programmer\Microsoft Command Shell\;C:\Programmer\Fælles filer\Autodesk Shared\;C:\Programmer\backburner 2\;C:\Documents and Settings\Michael Madsen\Dokumenter\Borland Studio Projects\Bpl
2006-04-06 12:03:50 org.apache.coyote.http11.Http11BaseProtocol init
INFO: Initializing Coyote HTTP/1.1 on http-8080
2006-04-06 12:03:51 org.apache.catalina.startup.Catalina load
INFO: Initialization processed in 1903 ms
java.lang.reflect.InvocationTargetException
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:39)
        at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:25)
        at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:585)
        at org.apache.catalina.startup.Bootstrap.start(Bootstrap.java:275)
        at org.apache.catalina.startup.Bootstrap.main(Bootstrap.java:413)
Caused by: java.lang.NoClassDefFoundError: org/apache/commons/logging/LogFactory
        at org.apache.naming.NamingContext.<clinit>(NamingContext.java:57)
        at org.apache.catalina.core.NamingContextListener.lifecycleEvent(NamingContextListener.java:207)
        at org.apache.catalina.util.LifecycleSupport.fireLifecycleEvent(LifecycleSupport.java:119)
        at org.apache.catalina.core.StandardServer.start(StandardServer.java:702)
        at org.apache.catalina.startup.Catalina.start(Catalina.java:551)
        ... 6 more

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt, og hvordan det måske kan løses?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. april 2006 - 14:11 #1
Okay, nu har jeg så lige fået øje på den NoClassDefFoundError der ligger derinde - men jeg ved ikke hvor den klasse findes. Den er ikke i nogle af de .JAR filer der følger med Tomcat...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. april 2006 - 14:17 #2
Okay, nu har jeg så fundet filen - den er i en .JAR-fil inde i Tomcat's \bin - men det virker ikke at tilføje hverken biblioteket eller filen til min classpath.

Nogen ideer?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 14:23 #3
prøv lige med startup.bat fremfor catalina run
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. april 2006 - 14:28 #4
Hvis jeg bruger startup.bat sker der præcist det samme. Den eneste grund til jeg bruger catalina run er for at få fat på fejlmeddelelsen - det vindue Tomcat laver til sig selv lukker lige så snart den exception kommer.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 15:12 #5
OK

peger JAVA_HOME paa C:\Programmer\java\jdk1.5.0_06 ?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. april 2006 - 15:54 #6
Jep, det gør den. Alt andet Java virker i øvrigt også fint, det er kun lige den her der pludselig volder problemer.

Situationen bliver blot mere underlig af at jeg er den eneste i klassen der har det her problem. Jeg har endda sammenlignet mine miljøvariabler med min sidekammerat, og der er intet han har som jeg ikke har tilsvarende af.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. april 2006 - 13:34 #7
Lukker spørgsmålet - fik det aldrig til at virke, selvom jeg prøvede flere forskellige versioner (5.5.16, 5.5.17-beta, og 5.0.28) - i stedet er jeg endt med at bruge Sun's Application Server PE 8.