Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:30 Der er 81 kommentarer og
3 løsninger

Kølepasta.. Ja eller nej ?

Hej..

Først vil jeg lige sige, at jeg smed dette indlæg i denne kategori, da jeg mener OC og køling hænger sammen.

The prob:
Jeg skal have smidt en CPU køler på min AMD Athlon 64 x2 4200+, men jeg er ikke sikker på, om jeg skal smide kølepasta på. Jeg synes nemlig, jeg har læst et sted, at det skulle man ikke?? :/

CPU Køler:
http://kortlink.dk/2n3m

På forhånd tak. =)
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 21:32 #1
ville ikke gøre det hvis jeg var dig ihvertfald ikke mens garantien virker... ;) Og det er minimalt hvad man får ud af køling såå...
Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:33 #2
Minimalt hvad man får ud af køling? Håber du mener kølepastaens egenskaber? :P
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 21:35 #3
haha... ja self. med det monster af kobber og alu du køber der, kan det vist ikke gøres bedre, tjo nu bruger vand har jeg set ;)
Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:36 #4
Så det er bare flade mod flade? Kan jeg så senere putte kølepasta på hvis jeg føler det nødvendigt?
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 21:39 #5
ja... ville jeg da starte med ;)

Men sørg for at der er ordentlig vent. så alle blæsere ikke bare blæser ud eller ind... bedst hvis man kan få luft ind forfra og ud bagfra eller omvendt. så slipper man for varm cirkulations luft ;)
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 21:40 #6
jeg vil til enhvertid sige at der skal lidt kølepasta på fro at sikre 100% kontakt mellem cpu og køler
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 21:45 #7
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 21:47 #8
kølepaste vil ikke modhjælpe skævheder,, da det drejer sig om så om en 1 my der skal smøres på, men nogen sværger til det andre ik`... men nu når det er en ny processor ville jeg ikke gøre det, kunne jo gå hen og blive et prob. hvis han brænder den af ;)
Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:50 #9
Og da jeg ikke lige foreløbig har intentioner om at OC'e, så glemmer jeg bare kølepastaen?
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 21:51 #10
tjaa vhis jeg fjerner kølepasta fra min (ikke noget med oc her) så stiger min temparatur fra 36 grader til 56 grader så jeg vil da mene at det gør nøtte.

men min er også købt tray så jeg må godt bruge kølepasta..
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 21:53 #12
god idé.. men vær da omhyggelig med at montere den, aflad statisk elektrisitet osv, sørg for den vender rigtig osv ;) god fornøjelse
Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:55 #13
Jeg starter med at prøve uden, og hvis den ligger of 50 grader, så putter jeg en lille smule på.

Tak for svarene.. :D

Btw, kenp gider du lige lave et svar? :)
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 21:56 #14
ja du skal altså ikke bruge meget kun ganske lidt.
Avatar billede winzi Nybegynder
18. april 2006 - 21:56 #15
Hehe.. Ved jeg godt.. Det skal kun lige være så man ikke kan læse på cpu'en.
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 22:00 #16
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 22:00 #17
Prøve uden pasta?????????

Kan jeg på det kraftigste fraråde!!!
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 22:02 #18
ok hvorfor?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. april 2006 - 22:03 #19
http://frip.dk/hotpop/pasta.JPG

Det markerede med grønt står i manualen, og så vil du ikke bruge kølepasta...
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2006 - 22:03 #20
Kommentar: winzi

Tester du den uden pasta, så dør din CPU 200% sikkert!
Dette må være det sjoveste tråd jeg til dato har set på E!

Beklager min frækhed, men dette råd

Accepteret svar: 7degreez
Point: 5,00

overgår al logisk tankegang inden for hardware
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. april 2006 - 22:05 #21
Der skal ALTID kølepasta på!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. april 2006 - 22:10 #22
7degreez> Her er MIN klokkeklare anbefaling:
Lad en fagmand montere den cpu - du har jo tydeligvis ikke begreb om det du skal til at lave!
Avatar billede pinball Nybegynder
18. april 2006 - 22:10 #23
lol.. det er winzi som skal montere den :)
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 22:13 #24
lol og hvad ville du så smøre på John
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 22:15 #25
og til Huset... Men garantien gælder ;)
Avatar billede 7degreez Praktikant
18. april 2006 - 22:16 #26
nu kan jeg så se at de blåstempler ét middel AMD altså, så ville nok stadig gøre min egen erfaring og ikke hoppe på alt hvad edbpalle har i baglokalet ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. april 2006 - 22:18 #27
ups - min kommentar 18/04-2006 22:10:00 var selvfølgelig til winzi :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
18. april 2006 - 22:36 #28
det er jo vanvid at sige prøv uden pasta
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 11:45 #29
CPU'en holder ikke 5sek
Avatar billede bartz Praktikant
19. april 2006 - 11:49 #30
Min gamle 1 ghz amd athlon kørte da fint nok uden kølepasta :S.
Avatar billede bartz Praktikant
19. april 2006 - 11:50 #31
Ahh sry my bad så ikke at han skulle have den der ninja køler.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 13:10 #32
Har også en gammel PIII uden køler, men hvad hjælper det med omtalte CPU
Avatar billede winzi Nybegynder
19. april 2006 - 22:03 #33
Den køler man får med, den er der pasta på, ikke? Så nemlig sådan ud..
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 13:49 #34
Yep, men ikke i samme kvalitet som seperat
Avatar billede bartz Praktikant
21. april 2006 - 15:13 #35
weird for hvis det stod til mig, så vil jeg da købe den bedste pasta money can buy. Hvis jeg skulle sikrer at mit produkt som er 1k+ værd kører optimalt så vil jeg da med glæde købe det bedste pasta som koster få 100 kr.
Avatar billede winzi Nybegynder
21. april 2006 - 16:27 #36
Hvilket pasta kan i så anbefale?
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 16:47 #37
Arctic Silver 5

http://www.studiedata.dk/product_info.php?products_id=8237

Vil anbefale du får hjælp til at gøre det
Avatar billede winzi Nybegynder
21. april 2006 - 18:37 #38
Det tror jeg også er en meget godt ide =P Hehe..

Men kølepasta, hærder det ikke? Hvordan får man så en original cpu-køler af?
Avatar billede bartz Praktikant
21. april 2006 - 18:41 #39
OMG, 35 kr for verdens bedste pasta, hvorfor dælme bruger CPU producenterne ikke det på deres o så dyrer cpuer. :S
Avatar billede winzi Nybegynder
21. april 2006 - 18:42 #40
Det er sådan noget guderne må vide.. :S
Avatar billede 7degreez Praktikant
27. april 2006 - 14:09 #41
Huset.: fordi lortet har større mulighed for at brænde sammen... og desuden mister han garantien på hans nye cpu. hvis han smøre den pasta på som du netop anbefaler...

Så synes da lige du skulle sluge din frækhed i dig og lær lidt om generel elektronik inden du "hjælper" andre med at brænde deres lort af...
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2006 - 14:39 #42
Nu må du da holde!

Du mener sgu da ikke seriøst, at man ikke skal bruge kølepaste????
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2006 - 14:41 #43
Tror 7degreez´s hjerne vender 7 grader forkert...

Garantien ryger ikke ved at bruge andet og bedre kølepasta end det der sidder på fra fabrikken!!!
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 14:42 #44
7degreez nu er jeg "kun" radiomekaniker, emd ca års erfaring, har endnu aldrig set noget brænde af pga kølepasta (som har været korrekt påført), men har set meget brænde af pga manglende kølepasta (har nok lavet omkring de 20-25000 forkellige enheder, og vil da mene det er et ganske udemærket grundlag at tale ud fra), så giver huset 100% ret i hvad han skrev. (men nej en cpu skal ikke overdøses med kølepasta, så kan det nemt gå galt, og netop derfor er det vigtigt at vide hvad man gør)
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2006 - 14:42 #45
LOL totalt griner tråd.
Avatar billede bartz Praktikant
27. april 2006 - 15:57 #46
LOL ligesom totalt ligegyldigt kommentar huset :|. Hvor  er det folk går direkte til angreb med latterlige kommentar tilsvininger. Kom med jeres kommentar og evt beviser og så må spørgsmålsopretteren tage stilling til hvad han mener man bør gøre. Ingen grund til at svine hinanden til.
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2006 - 16:31 #47
øhh hvem sviner jeg til?
Jeg har på intet tidspunkt rakket nogen som helst ned.

"Kom med jeres kommentar og evt beviser og så må spørgsmålsopretteren tage stilling til hvad han mener man bør gøre"

Det har da intet med argumenter at gøre. Bruger man ikke kølepaste brænder han jo hans CPU af.
Avatar billede pinball Nybegynder
27. april 2006 - 16:36 #48
Avatar billede pinball Nybegynder
27. april 2006 - 16:37 #49
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 16:39 #50
og netop af den grund skal man vide hvad man gør, kølepasta skal ikke smøres ud over alt.
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2006 - 16:41 #51
Af Malene Grouleff, 30. april 2003 kl. 12.49

Date: April 26, 2003

Vil ikke bruge mere tid på denne tråd. Vil du brænde dine komponenter af, så synes jeg du skal rense den totalt for kølepasta og sætte maskinen igang. Måske når du lige at se POST inden de begynder at ryge.

Beklager for spam i denne tråd
Avatar billede pinball Nybegynder
27. april 2006 - 16:43 #52
hvem er malene grouleff?
Avatar billede pinball Nybegynder
27. april 2006 - 16:45 #53
nå ja artikelen som jeg linker til :/
Avatar billede 7degreez Praktikant
27. april 2006 - 17:05 #54
men fik i læst den artikel som pinball skrev allerøverst med garantien...?

tror hverken huset eller john stigers læste den...

siger bare man skal vide 110% hvad man gør, inden man fx. smider artic silver på den som huset anbefaler... LOL

OG at garantien kan bortfalde... derfor mit råd!
Avatar billede 7degreez Praktikant
27. april 2006 - 17:08 #55
jeg vil få min penge tilbage hvis jeg monterer den uden, da der ikke står skrevet nogle steder at en boxed cpu SKAL bruge kølepaste...

og hvis lortet så endelig brændte sammen kunne jeg fjedre ind og bytte den til en helt ny uden brok og så derefter undersøge hvilke restriktioner producenterne kommer med ang. pasta...
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2006 - 17:42 #56
7degrees> Prøv nu lige at tænke dig om!

Hvad pokker skal sørge for fuld kontakt mellem CPU og køleelementet osv osv.

Hvordan pokker kan du overhovedet finde på at sige, at man ikke skal bruge kølepasta :(
Det grænser undskyld jeg siger det - til idioti.
Avatar billede bartz Praktikant
27. april 2006 - 21:47 #57
Huset tror nu bare han siger at winzi skal være opmærksom på at garantien ryger hvis han påfører en anden slags pasta end den der allerede er på, og hvis han selv skal sætte det på så skal han være sikker på han ved noget om det.
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 08:05 #58
"Huset tror nu bare han siger at winzi skal være opmærksom på at garantien ryger hvis han påfører en anden slags pasta end den der allerede er på,"

Nej den gør ikke. Tror du trænger til at blive opdateret indenfor dette område bartz.
Tager vi bare én model som f. eks AMD3500+ som jeg vel har solgt 20-75 stk af alene til venner, omgangskreds, osv så har ikke EN haft nogen form for pasta på. Du mener altså så jeg ødelægger garantien på folks sager ved at påfører artic silver *G*
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 08:11 #59
syntes lige jeg ville sige at kølerpasta ikke er SÅ vigtigt igen..,. Jeg har aldrig brugt kølerpasta, og der har ikke været nogen problemer.. Der er heller ingen af dem jeg kender som har kølerpasta på, og de har heller ingen problemer..

Men kølerpasta kan være en god ting til at få kølet CPU'en lidt.. (Min faldt 15-20 grader)

Sååh, sq lige meget om det er på eller ej.. CPU'en ryger ikke.. Og den kan køre uanset..
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 08:12 #60
Grunden til der bruges/skal bruges kølepasta, er jo for at varme bedre overflyttes fra din processor og til køleren.Går vi ned i de små tanker, så KAN det være mikroskopiste revner i din såvel køler og IHS, og er dette ikke udfyldt, vil der i stedet være luft og mangel på fuld kontakt!

Det er jo elementært
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 08:50 #61
tfswebguy du tager i den grad fejl, køle pasta er utrolig vigtig, det svarer lidt til at køre i sin bil uden køler væske
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 08:55 #62
"Men kølerpasta kan være en god ting til at få kølet CPU'en lidt.. (Min faldt 15-20 grader)"

LOL
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 09:08 #63
Min comp: 36 grader
Min lillebrors comp: 30 grader

De kører begge samme FSB, samme slags CPU, samme slags køler, samme slags kabinet..
Den eneste forskel er at jeg har kølerpasta på, og det har min lillebror ikk...

Forklar mig lige den..!!????
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 09:12 #64
Tag lige et pic at beviset.
Vil sluge mine sutsko på der er std pastabånd på fra fabrikken så.

Den eneste gang jeg har dette, er med en gammel PIII og har efterhånden 18års erfaring med IT
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2006 - 09:18 #65
200% sikkert: der er kølepasta på begge!
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 09:31 #66
Kan ikke tage pic, men der er 100% sikkert IKKE kølepasta på begge...
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 09:35 #67
tfswebguy du bør ikke udtale dig om ting du ikke ved nok om (det med at kølepasta ikke er ndvendigt, og den vil køre ligemeget hvad, hvis det var tilfældet, hvorfor så have en køler på, den vil jo køre alligevel....)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 09:52 #68
jeg kan kun udtale mig ud fra hvad jeg har af erfaring med det, og da har jeg altså bare den erfaring at det gør ikke den store forskel.
Måske har jeg ikke ret, men det er så noget andet.. Har aldrig haft problemer med at køre uden kølepasta.
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 09:56 #69
tfswebguy netop måske du ikke har ret, og derfor er det direkte sindsygt at du skriver: Sååh, sq lige meget om det er på eller ej.. CPU'en ryger ikke.. Og den kan køre uanset..

kan da tage et billede af en Athlon CPU hvor køleren ikke sat ordenligt på (det betød den blev så varm at den flækkede kredsen....) og det svarer jo til at der ikke er ordenligt kontakt mellem cpu og køler.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 10:02 #70
Jeg giver mig... Tror gerne din erfaring rækker længere end min..
Det kan jo være jeg kommer til at opleve på et tidspunkt at CPU'en siger godnat, pga. manglende kølepasta.. Men vil tiden jo vise :)
Avatar billede nanouser Nybegynder
28. april 2006 - 10:07 #71
Du skal bruge køle pasta.... Pga, hvis din CPU bliver over op varmet kan den resikere at brænde/smelte sammen med din Cooler, køle pasta´en adskiller de to ting
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 10:09 #72
nanouser kølepastaen gør netop det modsatte, hvis den adskiller de to ting virker den som varmeskjold, og det er præcis det stik modsatte man vil have, nemlig at CPU og køler virker mest muligt som en enhed, da der derved vil være bedst kontakt mellem dem.
Avatar billede bartz Praktikant
28. april 2006 - 11:14 #73
Drenge drenge drenge, jeg forstår ikke hvor i diskutere om hvorvidt kølepasta er godt eller skidt, det der bliver diskuteret her det er om garantien ryger på AMDen, og det mener jeg det gør eftersom vi har 2 beviser: http://www.computerworld.dk/art/18920?a=search&i=0 og lidt længere oppe den anden. Quote skribent "Pc-selvbyggere kan godt opgive at få en AMD-processor erstattet i garantiperioden, hvis de har brugt kølepasta til at lede varme væk fra processoren. AMD accepterer nemlig kun brug af én bestemt type kølepasta."
Avatar billede bartz Praktikant
28. april 2006 - 11:17 #74
Ja KØLEPASTA ER GODT, ingen tvivl om det, JA CPUER KAN GODT KØRE UDEN KØLEPASTA, men det er jo lidt ligemeget hvis spørgsmålstageren sætter noget kølepasta som han ikke må og så  han laver en fejl og cpuen ikke virker, ja så kan man ikke bruge sin garanti til noget.
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 11:20 #75
bartz da du åbenbart ikke læster hele siden du linker til skal jeg citerer hvad der står:

- Hvis man køber CPU'er i løs vægt (Tray) kan man benytte kølepasta. Dog vil overdreven brug af kølepasta medvirke, at garantien bortfalder, da det kan lave en kortslutning på CPU'en.

ellers gode argumenter du kommer med, desværre modsiger de hvad det er du vil bevise ;)
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 11:30 #76
SUK!
Avatar billede bartz Praktikant
28. april 2006 - 15:33 #77
Jamen perfekt så er jo alt afklaret. Han har købt en i løs vægt dvs der skal kølepasta på, garantien frafalder ikke og han skal passe på hvordan han gør. Så er der jo ikke mere at diskutere her :). Altså man behøves ikke være Einstein for at vide at der skal kølepasta på...
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2006 - 19:57 #80
http://www.amd.com/gb-uk/Support/0,,238_251_6244,00.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2006 - 20:01 #81
http://ask.amd.com/FAQ.htm#2

"A thermal interface material, such as phase-change material, must always be applied between the processor and heatsink as well. Typically, AMD recommended heatsinks will include the thermal compound."

Så er den skid vist slået...
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2006 - 20:08 #82
pruuut :D
Avatar billede bartz Praktikant
29. april 2006 - 01:46 #83
Ja og mine de stinker godt nok meget lige nu :/.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2006 - 09:53 #84
LOL