Avatar billede pezz Novice
20. april 2006 - 08:31 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

28 skal der stå.

Abcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå, 28 skal der stå.

Det var remsen vi lærte i den gode gamle folkeskole. Men hvorfor 28? Det er jo reelt 29, hvis man tæller 'w' med.

(Ja, jeg keder mig. 200 til en sjov besvarelse)
Avatar billede levithan Nybegynder
20. april 2006 - 09:02 #1
W er forbeholdt folkevogn så det er nok derfor :D
Avatar billede pezz Novice
20. april 2006 - 09:04 #2
Nahh, den går ikke. Jeg trak lidt på smilebåndet, men VW er jo tysk, og her snakker vi de danske alfabet ;)
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 09:05 #3
Det er fordi man ikke synger w så derfor bliver det til 28
Avatar billede pezz Novice
20. april 2006 - 09:15 #5
Zira, du er godtnok skarp.

dr1: Øhm, tak for sangene?
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 09:20 #6
http://www.ask-alex.dk/4613_AbC-sangen_og_ABC-visen.html
Du kan også få den her forklaring :)
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 09:30 #7
I følge en klog dansk lære så kunne grunden være at der ikke findes så mange ord der starter med bogstavet W  i dansk retskrivningsordbogen. Det er også svært at synge vw i sangen det er prøvet ;)
Avatar billede boxer Nybegynder
20. april 2006 - 10:07 #8
Du besvarer faktisk selv spørgsmålet :o)

"Abcdefghijklmnopqrstuvxyzæøå, 28 skal der stå."

W'et var ikke med dengang. Det er det nu.
Der er heller ikke nogen der lærer den remse længere.

Se det var jo hverken sjovt eller komisk :o) Men det er nu engang sådan det er.
Avatar billede levithan Nybegynder
20. april 2006 - 10:08 #9
anonym
ikke korrekt, det lærer det stadig i børnehaveklassen
Avatar billede boxer Nybegynder
20. april 2006 - 10:11 #10
Levithan -> I så fald er det forkert.
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 12:42 #11
Tror nu godt skolesystemet ved hvad de skal lære de små børn og ikke lære :) Men du er måske skole lære anonym? :)
Avatar billede levithan Nybegynder
20. april 2006 - 12:45 #12
zira
tvivler så havde han ikke tid til at sidde her dag ud og ind hele dagen :D
Avatar billede boxer Nybegynder
20. april 2006 - 14:26 #13
zira -> Jeg forstår ikke hvad du mener?

Men på dette spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/584374
kan jeg forstå at levithan og zira er den samme person.

Dette er selvfølgelig anmeldt.
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 14:28 #14
anonym - Skal jeg nu også til at melde dig for chikane??? Jeg er ikke levithan og han er ikke mig. At du ikke deler dit liv med en anden er synd for dig. Latterligt man ikke kan skrive et indlæg uden at blive angrebet.!!!!!Men anmeld du bare det er dig der får en laaaaaaaaaaaaaaaang næse:p
Avatar billede zira Nybegynder
20. april 2006 - 15:00 #15
anonym>Men for at besvare dit spørgsmål- zira -> Jeg forstår ikke hvad du mener? Så undervises børnehavekl børn i abc sangen som der bliver omtalt her og derfor mit svar at skole systemte bør vide hvad der er rigtigt og forkert. Hvis du så stadig mener det er forkert så skulle du måske kontakte en folkeskole og forhøre dig om det er korrekt :)
Avatar billede blanken Praktikant
20. april 2006 - 17:47 #16
Sjov tråd. Så jeg søgte lige på remsen og fandt et lignende forum hvor spørgsmålet også var taget op:

http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=forum&action=viewcontribution&intContributionID=945741&intForumID=40

citat start "23. bogstav i det danske alfabet. Bogstavet er forholdsvis nyt i dansk, og bruges næsten udelukkende i fremmedord. W blev før 1980 i dansk regnet som variant af V og alfabetiseret sammen med dette bogstav. Dette er stadig almindeligt på svensk." citat slut.

Umiddelbart lyder det jo meget fornuftigt. Håber at dette kan bruges.
Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
21. april 2006 - 19:02 #17
QUOTE: 200 til en sjov besvarelse

Tja for at svare på dt spørgsmål, så skal vi tilbage til egypternes storhedstid! Som vi alle ved brugte egypterne ikke cm., miles, eller andre populære måle enheder smo vi har idag.
De brugte nemlig digit og cubit. Der gik 28 digit'er på en kubit. En digit var målet fra den miderste fingers spist til ringefingerens spist. Og en kubit var afstanden fra den miderste fingers spist til albuens "spis".

          -- ____________/
          ----_____________/
1 digit  ---
              `1  kubit  ´

NB: Tegningen forestiller en arm med tre finge hehe :)

Tilbage til historien om 28!

Da tallet 28 betød noget lignende det 100 betyder for en meter, så kan man jo sige at det var et meget vigtigt tal.

Dette skete på nogen lunde de tidspunkt hvor danskerne opfandt deres alfabet (eller osse har de bare læst om det her da de fandt på det nogle år senere ;) ) og de havde alfabetet på 28 bogstaver. Danskerne var MEGET facineret af egypterne, for hvem er ikke det, så de ville ære dem med at have det eneste alfabet i verden som havde 28 bogstaver!

Dog havde de glemt at vi osse havde W , så de skrottede det fra remsen og beholdt tallet 28..

hehe ved sq ikke lige om i kunne følge historien, men det er nu min teori!
Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
21. april 2006 - 19:05 #18
FORRESTEN!

INFO om tallet 28:

Det er et perfekt tal!

Fordi: de tal som går op i 28 (som er før 28 i talrækken) (1, 2, 4, 7 og 14) bliver 28 når de bliver lagt sammen!

Wow hva :D
Avatar billede roenving Novice
23. april 2006 - 02:24 #19
-- tjah, det næste af den slags er 496 (se f.eks. http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/regning/tal-tricks.htm !-)
Avatar billede levithan Nybegynder
23. april 2006 - 11:01 #20
zpeakerz
tror du har lavet en matematisk regne fejl for 4 til 7 er ikke en fordobling som du så fint benytter :p
Avatar billede boxer Nybegynder
23. april 2006 - 11:11 #21
Levithan -> Det tror jeg ikke har noget med sagen at gøre.

"Fordi: de tal som går op i 28 (som er før 28 i talrækken) (1, 2, 4, 7 og 14) bliver 28 når de bliver lagt sammen!"

Der er ikke tale om nogen fordobling, men det nævnes at alle tal går op i 28 og at summen af tallene er 28.
Og det er dette der gør at det er et perfekt tal. Altså 28.
Avatar billede levithan Nybegynder
23. april 2006 - 11:21 #22
ok på den måde!!
Avatar billede hr.mclarsen Praktikant
24. april 2006 - 22:25 #23
OG GIV MIG SÅ DE POINTS :D
Avatar billede levithan Nybegynder
24. april 2006 - 22:26 #24
pezz
respons?`?
Avatar billede pezz Novice
15. februar 2007 - 07:07 #25
Hov! Jeg blev sgu lige bortført at en ufo et par måneder dér ;)

Point til zpeakerz og levithan :)